Figurkoderna...

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Figurkoderna...

Post by oscarrudnas »

Hej!

Har lite trubbel med figerkoderna. Läste i en annan tråd att det inte är så viktigt att man får alla direkt, men för mig känns det som om jag lär mig dem fel, eftersom det tar får lång tid.

Det är ju så att man ska visualisera att man ritar siffran framför bilden som ska förknippas med bilden. Ex. nummer 02 framför hår. När jag gjort detta så ser jag inte siffran framför håret, utan jag kommer ihåg att två var hår osv. Jag har omöjligt att se siffran två på kortet och sedan se nummer två i minnet och få fram bilden, håret.

Hur ska man gå tillväga för att uppnå det?

Annars söks också motivationsmaterial. Någon som har något bra? :)

-Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Figurkoderna...

Post by oscarrudnas »

Därför har jag också svårt redan vid 20, eftersom det finns 3 olika bokstäver att börja med..
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Figurkoderna...

Post by Mattias »

Hej Oscar!

Tänk på att du ser siffrorna bara under tränandet med inre tecknandet. Det är bara för att skapa en koppling i hjärnan. Sedan är tanken att bilden dyker upp som den är (utan siffror) när du ser 02 exempelvis.

Allt gott!
/Mattias
oscarrudnas
Posts: 33
Joined: Thu 03 Jul 2014, 20:25
Location: Åbo, Finland

Re: Figurkoderna...

Post by oscarrudnas »

Så när ja under tränandet, dvs. då jag förhör mig själv med kortleken på figurkoderna, så då dummer 27 kommer upp ska jag:

1. Se både hyddan och den inre tecknade siffran

eller

2. Bara bilden, men jag tecknar siffran då jag första gången lär mig kopplingen mellan hyddan och siffran 27, för att bara komma ihåg hyddan med siffran 27?

Thanks!

Väl mött!

Oscar
"I keep six honest serving men (they taught me all i knew); Their names are What and Why and When And How And Where and Who.” - Rudyard Kipling
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Figurkoderna...

Post by Mattias »

2.
/M
Post Reply