inre tecknande

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

inre tecknande

Post by ivarson »

Hur 'tydlig' ska man vara med ögonrörelserna när man använder inre tecknande för att fixera figurkoder?

behöver man liksom röra ögonen och måla upp siffrorna, eller räcker det att måla upp dem rent mentalt?

behöver man flacka med blicken helt enkelt? :D

jag har hittils mest försökt visualisera siffrorna på figurkoden och funderar på om det är för vagt (använder inte ögonmusklerna)
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: inre tecknande

Post by ivarson »

blir svårt att fokusera på bilden när man flyger runt med ögonen, ingen som har målat i luften eller något med fingret istället?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: inre tecknande

Post by Mattias »

Bry dig inte om ögonrörelserna alls. Fokusera helt på visualiseringen, så blir det rätt.

/Mattias
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: inre tecknande

Post by ivarson »

Jag tycker inte det har satt sig något nytt på flera dagar trots daglig träning.
0-40 gick bra men sen blev det kortis.

Läste någon äldre tråd att andra också hade problem när de kom upp till ca. 40 tal.
är det att man ger sig i kast med för många fig.koder samtidigt eller?

jag har väldigt god lust att kedja 40-50-60-70-80-90 eller 45-55-65.. etc och lägga entalen som underbilder, men förstår att det inte är rekommenderat annat än i övningar, och man vill ju inte förstöra för framtiden (ingen koll på hur lätt man 'glömmer' i den här arean än). Om man skulle börja koppla fig.koderna med varann, sätter de sig inte i reflex minnet till slut så man kan skippa associeringen, eller kommer ställa till det såpass mycket på vägen?

har ju liksom inget svårt längre (tack vare denna kurs) att visualisera som jag hade innan, men de siffrorna som jag inte hittar någon naturlig koppling till sätter sig inte längre med inre tecknande. 45 - andra världskriget - läser man om i skolan - krita funkar t.ex snabbt, men det är ju ändå inte rätt. 64 bitars jukebox funkar pga. att jag är nörd.
71 för att jag var dinosaurie-fantast som liten.


är på lektion 15 och börjat med databasstrukturen som jag inte har svårt för, men vill nästan ta ett break för att sätta fig.koderna för tvåsiffrigt
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: inre tecknande

Post by Mattias »

Hej Ivarson,

Gör inget break för figurkodernas skull. De kommer att sätta sig så du behöver inte vara orolig. Figurkoderna är ett typiskt exempel på där utvecklingen kommer trappstegsvis, där man först inte upplever att någonting går framåt, för att sedan helt plötsligt ta ett rejält kliv framåt. Det viktiga är att ha ett vattentätt system där man förhör sig ofta i korta pass och så fort man får en blackout för en figurkod tittar på den och kör 1 minuts inre teckning.

Jag förstår precis hur du känner, för det var precis likadant för mig i början (du kan kolla min journal om hur jag tjatar på hur segt det gick med figurkoderna i början, fick blackouts hela tiden :) Men efter ett tag släppte det, och sedan kunde jag även dundra på med att sätta de tresiffriga (dessa tog nog dock runt ett år att få att få på reflex).

Mycket bra jobbat!
/Mattias
Oswe
Posts: 14
Joined: Wed 28 Aug 2013, 18:22

Re: inre tecknande

Post by Oswe »

själv så har jag aldrig använt mig av inre tecknande, och jag är på lektion 10. Figurkoderna sätter sig snabbt ändå. Är man tvungen att använda inre tecknande? För mig känns det helt meningslöst ;)
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: inre tecknande

Post by ivarson »

Enligt denna kurs verkar det så, jag har frågat flera gånger :-)
men för min del går det också bättre utan det.

funkar det för dig så. det viktiga är nog att man inte lär sig figurkoderna bara i ordningsföljd, utan även kan visualisera slumpade tal lika snabbt (det som korten/android-appen övar upp), samt att man är man visualiserar sakerna konsekvent varje gång. Bara vad jag tror alltså..

har du hållt på länge med kursen?
Oswe
Posts: 14
Joined: Wed 28 Aug 2013, 18:22

Re: inre tecknande

Post by Oswe »

Vad bra då!

Jag är på lektion 10 men det går lite segt. Har varit så splittrad nu under sommaren, men ska nu ta tag i det innan jag börjar skolan igen :) själv då?
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: inre tecknande

Post by ivarson »

jag har avslutat lektion 22 för någon dag sen.

tycker detta är hur kul som helst, men det är svårt att hänga när man har familj och jobb.

gjorde ett litet experiment i veckan då jag som sagt haft svårt med figurkoderna.
jag memorerade mina arbetskamraters mobilnummer (ca. 30 st) och det gick oväntat fort. det känns inte som att jag behövt återkalla för att komma ihåg dem, men jag kommer på mig själv att göra det automatiskt. Misstänker att man gör det när informationen är "riktigt" och mer närstående.

huvudpoängen var egentligen att använda figurkoderna på korrekt sätt (det har varit frestande att börja länka ihop dom direkt) och se om man kunde skapa igenkänning;
Aha, siffran 68 använda jag i det nummret och då vart det ju en palm utplacerad på skon
etc.

det funkade inte riktigt så bra som jag tänkt mig, variationen av numrena är ganska dåligt (0733553 i många fall etc.) så det blir inte så många nya figurkoder som jag hade hoppats på, men det märks att koderna sätter sig ju mer man använder dem, så det är bara att köra på med övningarna som Matthias påpekar när frågar lite uppgivet :-)

sen använde jag inget underliggande cicero, utan memorerade nummren direkt på en stödbild för personen ifråga.
Därför vet jag inte hur många nummer jag kan, kan inte rabbla upp dem i viss ordning etc, så ska föra in dem i lämpligt system när jag orkar :-)
Post Reply