_o0 - journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
_o0
Posts: 6
Joined: Tue 08 Jul 2014, 15:57

_o0 - journal

Post by _o0 »

Jo. Det går trögt och frustrationen finns där. Men när det tjorvar ihop sig blir jag sköldpaddan och den tar alltid ett steg till. Jag håller ju inte två-timmarsgränsen någonstans, men jag hoppas det ändrar sig.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: _o0 - journal

Post by DrWho »

Försök att tänka på ditt mål när du känner för att ge upp. Det ÄR svårt i början, tog mig runt 3-4h per lektion men jag lyckades iaf. Ta en sak i taget och är det för mycket att göra en hel lektion per dag så gör en halv eller dela upp den i mindre delar. Tanken är att du ska tycka det är kul och se fram emot nästa lektion, då är du på rätt väg!

Fortsätt skriv dagbok, det är ett ypperligt sätt att få stöd och råd när man behöver det.

Ge inte upp!

Cecilia
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: _o0 - journal

Post by ville »

Kämpa kämpa. Första tolv lektionerna är riktigt tuffa. Jag tänkte själv på att ge upp efter lektion fyra men tänkte sen att jag har ju betalat dyra pengar så... Det blir på något sätt mer och mer naturligt och denna förmåga tränas verkligen upp.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: _o0 - journal

Post by DrWho »

precis, de där pengarna är en bra dragkrok. Början är tuff men om man fortsätter kämpa igenom så kommer man såsmåningom till rengbågens slut :) . Om du läser andras journaler så ser du att de skriver mer specifikt hur varje övning i varje lektion går. Om du också gör det kan du få feedback på varje specifik grej och det kan göra stor skillnad.

Ha det bra!
Cecilia
_o0
Posts: 6
Joined: Tue 08 Jul 2014, 15:57

Re: _o0 - journal

Post by _o0 »

Kul att få så mycket svar. :-)
Jorå, jag ska snart börja på lektion 6. Det är förbluffande att man faktiskt lyckas komma ihåg så helt otroligt intetsägande saker som Skiplarak eller 142 eller naska. Jag hänger inte riktigt med i termerna ibland. Vad betyder det t.ex. att man lagrar information direkt i hjärnan? Var skulle man annars komma ihåg den? Menas det som motsats till att använda penna och papper?

Gör annars som jag fått tips om här och delar upp det, kanske rent av lite för mycket när tillvarons andra delar kräver uppmärksamhet. Men så länge det går framåt så går det framåt, som de vise säger.
_o0
Posts: 6
Joined: Tue 08 Jul 2014, 15:57

Re: _o0 - journal

Post by _o0 »

Nu är jag på lektion 12 och har en riktig svacka. Jag har haft problem med att få till tiden senaste veckan på grund av semesterresa. Det har blivit en övning om dagen snarae än ett pass om dagen. När jag gjorde övning 5, som ska ta 20 min gav jag upp efter en timme, då jag misslyckats komma ihåg 10 gånger i rad. Går det att backa och ta om eller hur gör jag nu?
Post Reply