Cicerobilder

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Inspire
Posts: 21
Joined: Mon 30 Aug 2010, 23:55

Cicerobilder

Post by Inspire »

Cicerobilder

Vad är det som avgör om en cicerobild är snabb?
Bara hur mycket man övat på den?
Alternativt hur bekant platsen är?
Eller något i dess utformning?

Det står att man bara ska använda penna och papper för att förhöra sig. Är det fel att skriva ner sina ciceroplatser? (Vad gör jag om jag tappar några av dem längre fram?)

Funderar på att använda syrrans lägenhet, men vad händer egentligen den dag hon möblerar om?

Är det bäst att ha få ciceroplatser med så många objekt som möjligt?
Eller är det okej att ha många cicerplatser med färre objekt/rum?

HDJ får mig att tänka på en Harley Davidson jacka, KLT på Kalmar länstrafik och en gul buss osv.

Finns det någon poäng med att jag lär mig samma figurkoder som alla andra på Mind Academy?
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Cicerobilder

Post by Linn »

Hur snabbt det går att bläddra igenom sina cicerobilder beror till största del av hur många gånger du gått igenom ordningen. Viktigt för att få "snabba" cicerobilder är att bilderna är tydliga objekt med konturer.

Meningen är att det ska gå snabbt att ta sig igenom sina cicerobilder i huvudet, när som helst man behöver memorera något oberoende av om man har tillgång till papper. Det är bra att direkt vänja sig vid att lita på hjärnan och därför inte skriva på papper. Efter att du gått igenom ordningen på bilderna (och de olika platserna) ett par gånger kommer ordningen att sätta sig. Man bläddrar snabbt igenom bilderna under dötid för att ha kvar den.

Du kan absolut använda syrrans lägenhet. Det spelar ingen roll ifall ordningen på objekten ändras rent fysiskt, den ursprungliga kommer finnas kvar i hjärnan ifall du då och då går igenom den och fixerar bilderna.

Det smidigaste kan vara att ha fler objekt per rum, eftersom det går snabbt när man valt ut ett rum, men man kan lika gärna ha flera platser med färre objekt i respektive. Eftersom det finns oändligt med rum/platser så funkar det också jättebra. Man får känna efter lite vad som funkar smidigast för en själv. Generellt är det bästa att ha i alla fall 5, 10, 15, 20 o.s.v. objekt per rum för att lätt kunna hålla koll på antalet när man sedan memorerar.

Det går självklart att ha egna figurkoder. Att det finns bestämda figurkoder är för att underlätta så att man istället kan fokusera direkt på träningen. Det gör också att det blir tydligt och lätt att följa exempel som vi ger i övningarna, men som sagt kan man hitta på egna om det känns mer naturligt.

/Linn, Mind Academy
Post Reply