Mot grandmaster-titeln!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

Här står jag nu med stor spänning och förväntan inför min nästa GMS-utmaning. Jag kommer att föra den här journalen främst av egoistiska skäl för att jag vet hur mycket journalskrivande hjälper till för att nå ett uppsatt mål. Men om någon annan råkar inspireras av den, så är det en fin bonus ;)

På grund av målet med denna journal, kommer den till allra största delen bestå av nördiga tränings- och tävlingsresultat och observationer av dessa. Denna nivå har jag uppnått som ett direkt resultat av att ha gjort färdigt de 60 lektionerna i GMS-kursen och sedan jobbat lite extra inför tävlingarna jag varit på. Om man får skrämselhicka av dessa resultat, rekommenderar jag att man läser min arkiverade journal från då jag gick de 60 lektionerna, för att kunna andas ut och inse att jag har tränat upp detta, precis som vem som helst kan göra med lite envishet och tålamod. För mer information om varför jag startar denna journal, läs tråden 'Nytt år, nya utmaningar!' under 'Nyhetsbrev'.

Om du som läser detta börjar ana vilken hjälp det är att skriva journal, tänk på att en journal kan se ut på många sätt. Man skriver som man vill. Det är heller ingen tävling (bara för min del :D). Jämföra med varandra kan man göra för att det är kul, men det viktiga är den egna processen i förhållande till var man började. Vi sitter alla i samma båt.

Vill man kommentera i den här tråden, så är man hjärtligt välkommen att göra det :)

Så, nog om er nu. Det var det mig det skulle handla om, hehe.

MÅL: Att få hederstiteln International Grandmaster of Memory vid Minnes-VM i Guangzhou i Kina i augusti 2010. För detta krävs minst 1000 korrekt memorerade siffor på en timme, minst 10 korrekt memorerade kortlekar på en timme, samt att memorera en kortlek på mindre än 2 minuter. Det sistnämnda villkoret kan uppnås under vilken officiellt godkänd tävling som helst under året.

Det är en sak att få bra resultat när man sitter hemma, något helt annat att göra samma sak på tävling.

Jag behöver även bättra på resultaten i de övriga grenarna och ta fler av de svenska rekorden. Här kommer en avstämning med mina bästa resultat 2009. Det blir intressant att se hur denna lista ser ut om ett år. Mina personbästa hittils på tävling följer här (träningsbästa inom parentes. sv. betyder att jag har det svenska rekordet):

1 timme siffor: sv. 580 (600, tränat en gång)
1 timme spelkort: 5 kortlekar och 2 kort (8 kortlekar, tränat en gång)
1 kortlek (Speed Cards): 3 min 5 sekunder 15 hundradelar (1 min 38 sekunder 68 hundradelar)

5 minuter ord: 45 (51)
5 minuter binära tal: sv. 300 (396)
5 minuter siffror: sv. 146 (200)
5 minuter namn & ansikten: sv. 31st (inte tränat)
5 minuter påhittade händelser & årtal: 21 (min sämsta gren)

10 minuter spelkort: sv. 2 kortlekar och 3 kort (2 kortlekar)

15 minuter siffror: 220 (inte tränat)
15 minuter abstrakta bilder: sv. 103st (har fått bättre resultat varje gång jag testat, oavsett träning eller tävling)
15 minuter namn & ansikten: sv. 74st (inte tränat)
15 minuter ord: sv. 78

30 minuter binära tal: 825 (750)
30 minuter siffror: inte gjort hittills

Talade siffror (en siffra per sekund): 20st

Mer om regler och sådant kan komma under journalskrivandets gång.

Några av de viktigaste saker jag kommer att öva på:

* Tresiffriga figurkoder
Hittills har jag bara tävlat och tränat med tvåsiffriga, så nu måste alla 1000 in på reflex. Det här blir kärnan i min träning och det absolut viktigaste. 1 timme om dagen för detta är planerat, 5 dagar i veckan. 20 nya figurkoder varje övningstillfälle. Vi får se hur detta kommer att fungera.

* Online Memory Challenge (OMC)
Mycket bra online-tävling med 5 minuter ord, siffror, binära och speed cards. Suveränt övningsverktyg.

* Memorization Master, kortlek @ 1 sekund per kort.
2 sekunder klarar jag. Att halvera denna tid är mycket tungt, koncentrationen som krävs är extrem. Tror att jag som bäst fått runt 15 kort rätt de få gånger jag provat. Men nu j%&lar! ;) Jag lovar härmed också mig själv att aldrig avbryta en påbörjad Memorization Master-session, hur dåligt den än går. Mycket viktigt av flera skäl.

* En kortare periods "elit-träning"
En tanke inför våren, då jag är färdig med andra åtaganden. Skulle då vilja prova en intensivare vecka med kanske 6 timmars daglig övning.

2 timmar om dagen, fem dagar i veckan är planen. Startskottet går den 1:a januari! Yes!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

31/12
20 minuter tresiffriga FK, 000-010 var nya.

1/1
En timme tresiffriga FK, 011-030 var nya.

2/1
En timme tresiffriga FK, 031-050 var nya.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

3/1
En timme tresiffriga figurkoder, 051-070 var nya.

4/1
Ingenting.

5/1
Äntligen har det nya minnes-året kommit igång på riktigt! Unnade mig lyxen att stänga av alla telefoner. Alltid lite tungt att ta sig till "gymmet" första gången efter ett uppehåll. Men väl där går det undan!

* Ordentlig uppvärmning med figurkoderna för tvåsiffriga spelkort och tvåsiffriga tal med MM.

* Årets första OMC:
5min ord: 30 (försökte på 40, missade ett ord)
Orden står i kolumner om tjugo. Missar man ett ord i kolumnen, så räknas endast hälften. Missar man två ord i samma kolumn får man 0 för denna.
5min binära: 300 (försökte 318, kodade fel i sista raden)
Talen står i rader om 30. Gör man ett fel i raden får man 15, två fel ger 0.
5min siffror: 148 (försökte 148)
Speed Cards: 2:36:33

Kändes mycket bra för att vara första passet. Något mosig i skallen och långsam under memoreringen. Recall satt dock helt klockrent! Delvis för att mina kära tävlings-ciceros har fått vila, men delvis också för att man kommer till en ny nivå när man vilat efter en tidigare träningsperiod. Det ska nog inte behövas alltför många dagar till innan toppformen infinner sig :D

* Jobbade vidare med 000-070.

Total tid: 2 timmar.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

* kort uppvärmning med de gamla figurkoderna i MM.

* OMC
5min ord: 15 (försökte 46, missade 4)
Slarvade i kodningen och missade böjningar och vad det nu var för ord jag hade kopplat till bilden. Alla kopplingarna satt dock som en smäck.
5min binära: 303 (försökte 303)
Var totalt distraherad och körde mer eller mindre på autopilot. Märkligt att jag rodde det i hamn.
5min siffror: 132 (försökte 172, missade en koppling)
Siffrorna står i rader om 40. Missar man en siffra får man 20 för den raden, missar man två siffror får man noll för den raden. Grymma regler... :)
Speed Cards: 2:10:12

Recallen är konstigt nog hur säker och stabil som helst, trots att jag än så länge känner mig helt ur form vid memoreringen. Lovande. Nu gäller det att dra upp hastigheten ytterligare ett par snäpp.

* Jobbade vidare med tresiffriga figurkoder, la till 071-090. Ska klippa i ordning lappar för 000-099. 100 och uppåt blir bra att öva med MM.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

7/1

* uppvärmning med figurkoderna

* OMC
5min ord: 40 (försökte 51, två småfel)
Så här såg dagens ord ut (fast i kolumner om 20):
1. kraft
2. förändring
3. underordnade
4. dimma
5. dussin
6. vakna
7. komponent
8. fenomen
9. fasan
10. förmåner
11. självklart
12. döv
13. fält
14. litteratur
15. blod
16. vaktmästaren
17. svärd
18. biologi
19. förvaltas
20. alltid
21. järn
22. erfarenheter
23. avlivning
24. harmoni
25. stad
26. gissa
27. storlek
28. springa
29. framsteg
30. röst
31. godta
32. fet
33. sova
34. TV
35. pengar
36. perspektiv
37. framgång
38. minnen
39. bombarderas (skulle vara bombardemang)
40. kärlek
41. läsa
42. borta
43. historiska
44. ljus
45. allt
46. annonsör
47. din
48. bliblioteket (slarvigt stavfel)
49. vid
50. erbjuder
51. om
Tacksamt nog är orden i riktiga tävlingar enklare med färre abstrakta ord, så det här är bra träning. Snabb kodning till bilder är i stort sett hela grejen med denna gren. Det här är den enda av dessa grenar där jag tittar igenom kopplingarna två gånger under memoreringen. Vi får se om jag vågar släppa det inom en snar framtid för att hinna fler.

5min binära: 384 (försökte 384)
Yes, back in business!

5min siffror: 120 (försökte 160, missade en koppling)
Påminnelse till mig själv för tiotusende gången: Ändra ALDRIG, det är ALLTID det första man tänker i en koppling på som är rätt. Så var det såklart denna gång också. :) Det är väldigt häftigt att observera vad som händer när man vant sin hjärna vid att göra visuella kopplingar. Man behöver i stort sett bara se hur hjärnan jobbar åt en och tar fram bilder och sätter ihop dem. Sen är det bara att titta på, när hjärnan plockar fram dem igen vid återkallandet. Den stora utmaningen är att våga lita på hjärnan. Den plockar altid fram rätt bilder direkt, men det går blixsnabbt, så är man inte uppmärksam så missar man dem och börjar istället tänka för mycket och misstro hjärnan. Då blir det fel.

Speed Cards: 2:09:51

* jobbade med 000-099.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

8/1

* Uppvärmning med gamla figurkoder.

* OMC

5min ord: 55 (försökte 55)
Årets första personbästa, hade inte grejat mer än 51 tidigare. Så här gick den inre dialogen med mig själv under recall:
Jag: Nästa bild, tack.
Min hjärna: (visar bilden av en inristad bock på fönsterbrädan) Ordet ska vara 'korrekt'.
Jag: Nej, jag är säker på att det ordet låg där för några dagar sedan. Det var inte det som memorerades idag. Har du något annat förslag?
Min hjärna: (fortsätter visa bilden av den inristade bocken och vägrar ta fram något annat)
Jag: Men det kan ju inte vara det ordet, det vet jag! Kom igen, visa lite samarbetsvilja nu! Leta fram lite andra förslag!
Min hjärna: (visar en helt tom fönsterbräda)
Jag: Ok, fine. Vill du inte hjälpa mig, så struntsamma. Jag vet att det är fel, men jag har ändå inget annat att skriva. Ett fel av 55 är ju i alla fall riktigt bra.

Återigen var det hjärnan som gick segrande ur striden. Det är alltid samma läxa gång på gång: Lita på minnet! :D (nej, jag är inte schizofren, jag lovar. ;) Det är så här det kan se ut ibland.)

5min binära: 210 (försökte 360, missade tre kopplingar)

5min siffror: 40 (försökte 160, missade tre kopplingar, alla fel var på olika rader)

Speed Cards: 0 (försökte på 2:46:04, men fick inte ihop det denna gång)

* Övade vidare på 000-099.
000-070 börjar sitta hyffsat, dock med enstaka blackouts då och då.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

9/1
Övade tresiffriga figurkoder. 100-133 var nya.

10/1
Övade tresiffriga figurkoder. 134-166 var nya.

Två bra pass figurkodsträning. Har kommit fram till att jag i alla fall ska klippa till kort för alla 1000 under träningens gång. Det är helt enkelt oslagbart att öva med kort och förhöra sig själv på det sättet, så många fördelar, roligare, säkrare och effektivare. Det blir många, men jag får ha dem i mindre högar.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

11/1

* uppvärmning av gamla figurkoder.

* OMC

5min ord: 44 (försökte 55, två småmissar)
Skrev 'vägskäl' istället för 'skäl, och skrev 'slag' istället för 'slags'. Dessa missar kommer ofta av att jag slappnar av för mycket under recall och blir slarvig.

5min binära: 375 (försökte 375)

5min siffror: 152 (försökte 192, missade två kopplingar)
Lyckades av någon anledning IGEN att ändra ifrån det första jag tänkte på, vilket såklart hade varit rätt.

Speed Cards: 2:04:24

Härligt att få ett jämnt resultat idag, även om marginalerna inte riktigt var på min sida. Att prestera på topp flera grenar i rad är svårt, men idag kändes koncentrationen stabil rakt igenom.

* Övade vidare på 000-167.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

21/1

* uppvärmning med figurkoder för tvåsiffriga tal och spelkort.

* OMC

5min ord: 25 (försökte 46, tre fel)
Många svåra abstrakta ord och ändelser idag.
1. nämna
2. asyl
3. producera
4. händelse
5. följande
6. tryck
7. rymden
8. mun
9. avvika
10. sist
11. plötsliga
12. återspegla
13. Uppställning
14. citat
15. vecka
16. undersökning
17. platser
18. kvinna
19. pragmatisk
20. kostnad
21. släppt
22. pjäs
23. platser
24. flytande
25. biologi
26. äpple
27. Sammanfattning
28. valde
29. skede
30. lära
31. teater
32. konservativa (skulle vara 'konsekvenser')
33. lindning
34. med
35. lukt
36. född
37. gav (skulle vara 'ger')
38. hud
39. kräver
40. rum
41. Principen
42. lätthet
43. gungfly
44. fientlighet
45. minnestest (skulle vara 'minnesfest')
46. nacke

5min binära: 264 (försökte 324, en felkodning)
Tittade fel och hamnade ur fas under memoreringen. Fick gå tillbaka och reparera några kopplingar. Skönt att det gick att ro iland.

5min siffror: 176 (försökte 192, en siffra fel, måste varit en felkodning)

Speed Cards: 1:51:58
Årets första kortlek under 2 minuter. Känns lovande.

Stabil koncentration rakt igenom och bättre recall än igår.

* jobbade vidare med tresiffriga figurkoder. 167-180 var nya.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot grandmaster-titeln!

Post by Mattias »

13/1

* uppvärmning av figurkoder för spelkort och tvåsiffriga tal.

* OMC

5min ord: 46 (försökte 54, två fel: en lucka och en ändelse)

5min binära: 201 (försökte 306, missade två kopplingar)
Fick stanna upp och reparera två gånger under memoreringen efter att ha hamnat ur fas. Det viktigaste är att alltid försöka ro i land det hela och aldrig avbryta ett försök, hur dåligt det än går. Never surrender! :D

5min siffror: 206 (försökte 206)
Nytt personbästa och en milstople att ha klarat mer än 200 siffror efter att endast ha tittat igenom dem en enda gång under 5 min, yes! Det här är verkligen "unchartered territory". Jag är 99,9% säker på att ingen svensk någonsin lyckats med det jag gjorde idag. Inte ens på egen hand under träning.

Speed Cards: 1:58:44
Rev av detta i bara farten, utan att egentligen kunna koncentrera mig så bra, eller ens anstränga mig, efter det goda resultatet med siffrorna. Det är så sjukt spännande när dessa resultat börjar gå att uppnå mer eller mindre automatiskt i hjärnan. Man behöver i stort sätt bara sitta och titta på när bilderna dyker upp och kopplas samman av sig själva.

* fortsatte att öva tresiffriga figurkoder. 181-200 var nya för idag.

Det här som jag ska skriva nu är så viktig att jag använder fet stil. Ni som läser det här MÅSTE förstå att det här inte handlar om naturbegåvning. Man behöver egentligen inte ens öva särskilt mycket, för att uppnå den här nivån av memoreringsförmåga (som man kan använda till att memorera precis vad man vill), bara man tränar effektivt (vilket inte är svårare än att följa anvisningarna i GMS så noga som möjligt).

Tre saker är av yppersta vikt. Egentligen behövs inget annat än följande.

1. Skaffa en rutin för träningen. Ett alternativ till 2 timmar, 3 ggr i veckan, är att istället öva en timme effektivt om dagen. Mer behövs inte. Lägger man ner den här tiden (vilket kan vara lättare att få in som rutin), så är superminnet ditt så småningom, 100% garanterat!

2. VAR INTE RÄDD FÖR ATT GÖRA FEL. Det är träningen som är det viktiga. Inte vilka resultat man får vid varje träningspass. Detta gäller särskilt för Memorization Master (som används från lektion 13 och framåt). Detta verktyg måste man lära sig, för att man ska få en memoreringsförmåga som är tillräckligt bra för att man ska kunna använda den i vardagen. Snart kommer ett nytt nyhetsbrev som helt och hållet kommer att tillägnas MM.

Apropå att göra fel: Själv så har jag nollat i flera grenar i internationella minnestävlingar. 0 alltså. Vem som helst från gatan skulle ha kunnat komma in och gjort det bättre. Men det spelar ingen roll. Det är naturligt och en naturlig del av utvecklingen. För att kunna lyckas, måste man även kunna misslyckas. Och när man väl har provat det, märker man att det inte är så farligt ;)

3. Tre ord: GE INTE UPP.

Receptet är inte mer komplicerat än så här. Det arbete man lägger ner på minnesträningen får man tillbaka många gånger om. Hemligheten med minnesträning är att hjärnan tränas upp MYCKET FORTARE än vanliga muskler som tränas. Mer om detta senare. De tre punkterna ovan är nyckeln.
Post Reply