2 siffriga kontra 3 siffriga

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Inspire
Posts: 21
Joined: Mon 30 Aug 2010, 23:55

2 siffriga kontra 3 siffriga

Post by Inspire »

2 siffriga kontra 3 siffriga

Varför ska man lära sig tvåsiffriga tal 00-99 om man ändå ska lära sig tresiffriga 000-999.
Kan inte det bli förvirrande?
Eller fyller de separata funktioner?


Behöver jag inte 0-9 i enskilda figurer också?

Exempelvis om ett telefonnummer slutar på 7 så att jag inte tror att det är 07. Jag köper inte att man alltid vet hur långt ett telefonnummer ska vara. I stockholmsregionen finns det 08nummer med både 6, 7 och 8 nummer efter.
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: 2 siffriga kontra 3 siffriga

Post by Linn »

Man behöver börja någonstans för att successivt utvecklas och för att det inte ska bli för överrumplande så lär man sig de tvåsiffriga talen först. Man kommer väldigt långt av att bara kunna 00-99 och de tresiffriga är inte nödvändiga, även om de kan underlätta. Man kan självklart börja öva in de tresiffriga samtidigt om man vill, men det är inget man behöver för att ta sig vidare i kursen eller för att kunna memorera användbar information.

Allt behöver inte kodas om till bilder. Det är bara bra om det blir så enkelt och så få bilder som möjligt, hjärnan kommer ändå minnas eftersom det alltid skapas automatiska kopplingar. Genom att koda om till bilder gör man grundinformationen mer konkret och på så sätt kan hjärnan skapa mer kopplingar, även mellan information som inte kodats om. Bilderna fungerar bara som konkreta ledtrådar. När du memorerar sker kopplingen att det handlar om t.ex. 7 istället för 07 och genom den mentala repetitionen så ägnar man automatiskt en millisekunds tanke till att komma ihåg det. Så använd figurkoderna för 01-09 även för "enkelsiffror".

/Linn, Mind Academy
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: 2 siffriga kontra 3 siffriga

Post by Florian »

Min personliga åsikt: 2-siffriga figurkoder räcker för de allra flesta. Ja, det underlättar att kunna de 3-siffriga, men det tar tid att lära sig och är för en lat person som mig inte värt mödan. :)
Post Reply