När bilden är väldigt enkel?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

När bilden är väldigt enkel?

Post by sumpa »

Hej!

Vid lektion 11-12 ska man ju börja memorera in figurbilder för alfabetet, och vid till exempel V - vaniljstång, stöter jag på patrull när jag ska ta ut detaljer. En vaniljstång är ju ganska "simpel", en lång, lite torr, brun pinne med en böj i en änden. Hur tar jag ut 3 bilder som är tillräckligt olika där? Böjen är ju given, men sedan ta "en mittsektion" blir ju alldeles snarlikt böjen eftersom det är samma textur och färg.. Och den tredje? Änden? ..också brun och torr..

Hur göra? Är det kanske bättre att ta en annan bild, typ ett paket med vaniljsås eller en vaniljstång i ett pottpurri eller kanske en vaniljorkidé? (Jupp, orkidé.. jag var själv tvungen att googla vart vanilj kommer i från, först tänkte jag "finns det vaniljträd?" :))

Problemet med att ta en annan bild är den första bilden som kommer upp i mitt huvud när jag tänker vanilj faktiskt är en sån där simpel, torr, tråkig vaniljstång..

Mathias, vågar man fråga hur dina egna privata "detaljbilder" på vanilj ser ut, eller är det för privat? :)

MVH
Erik
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: När bilden är väldigt enkel?

Post by Mattias »

Hej Erik!

Du har precis nämnt 3 underbilder: böjen, mitt på, på ena korsidan (änden)

Jag gillar din reaktion att dra igång 'fria associationstekniken', men det här är fel tillfälle. Nyckeln är att zooma in EXTREMT MYCKET. Se vaniljstångens kortsida lika stor som änden på en trädstam (3D), ett par decimeter framför ögonen. Att färgen och ytan är densamma spelar ingen roll. Formerna och konturerna i den tredimensionella bilden du ser, är helt olika för respektive underbild.

Ska jag vara helt ärlig, så orsakade felaktigt inpräntade kryddkopplingar att jag hela tiden visualiserat en kanelstång, istället för en vanljstång och valt ut 3 underbilder för denna (änden, i "skåran", undersidan) ;)

/Mattias
Post Reply