Kristinas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Kristinas journal

Post by Kristina L »

LEKTION 1

Tog mer än 2,5 h, inklusive att läsa instruktionerna (vilket inte skulle räknas in i tiden?).

Blev överraskad över hur bra det gick med cicerometoden och hur dåligt den fria associationstekniken fungerade, kunde knappt komma ihåg de 20 stödbilderna som dessutom var uppdelade i två kategorier för att 20 var för många på samma tema. Så det kändes inte direkt som nåt stabilt skelett, till skillnad från köket/vardagsrummet osv.

Ryska docktekniken gick inte lika bra som den första kedjemetoden. Det kändes som dubbelt arbete då det var som två olika bilder, den ursprungliga och den inzoomade? Hade 4-5 fel på de 25 orden mot något enstaka på vanliga kedjemetoden (på cicero bara 1 fel på 25 ord!!) På andra försöken satt allting, då gick jag igenom hela serierna igen i alla tre metoderna.

Att öva på de alfanumeriska koderna flöt på på slutet, tror de ska sitta som berg med lite extra övning. Så det blir helt automatiskt. :D

Är peppad på tvåan!
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 2

Fortfarande problem med de fria associationerna! Trots att det bara var tio bilder kunde jag inte återkalla dem i rätt ordning, även om de fanns där blandade på andra försöket.

Ryska dockmetoden gick ungefär som igår, en del fel fortfarande men de satt efter att ha gått igenom dem en gång till.

Annars bättre tid än för lektion 1. Kom också ihåg alla 20 sifferpar med cicero på första försöket!

(En fundering var om man bara ska gå längs väggarna när man väljer ut stödbilder, till exempel i vardagsrummet. Vill gärna använda möbler i mitten men är osäker på om ordningen på bilderna blir konstig då... så jag har bara gått längs väggarna än så länge).

Ska verkligen försöka lära mig figurkoderna nu! Skriver upp dem på kort ikväll :D
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 4

Delade upp den här lektionen också, igår och idag. Gick ganska bra, var till och med lite innan klockan. Symboliseringstekniken gick lite bättre än förra gången, även om det var en del fel nu också. Kodning genom konsonans däremot, herregud vad dåligt det gick! Men även om jag kom ihåg bilden så var ordet oftast inte rätt :D . Och det verkar vara svårare att få till en bra bild när jag fokuserade på det konstiga ordet också.

Att skapa ord från stavelser var också lite knivigt, tror det blev ganska många fel där också. Däremot tycker jag om Cicero, där har jag en del bilder som jag tror sitter. I sista övningen kunde jag återkalla de allra flesta sifferparen av 30 stycken.

Hur som helst, har skrivit upp alla 30 numren på lappar som jag ska kika på då och då. Känns viktigt att kunna de figurkoderna. :)
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 5

Positivt överraskad! Jag drog mig för denna lektion när jag ögnade igenom uppgifterna för ett par dagar sedan, intalade mig själv att jag inte hade tid och sparade den. Igår var jag för trött, men kände hela dagen att jag smet undan. Jag bävade verkligen inför denna! Så idag, sent som vanligt, satte jag igång vid tiotiden. Upprepade flera gånger att jag fick ha fel, det är bra att ha fel. Då går jag tillbaka. Man SKA göra fel. Har svårt med den här biten och vill alltid ha rätt på en gång...

Under första uppgiftens gång kände jag att det flöt och självförtroendet åkte upp ett snäpp. Vid återkallningen gick det också fort! Jag hade 12 fel av de 71 bilderna, varav 5 stycken hängde på en missad koppling i kedjan som jag inte kollade upp under rättningen. Hade jag sett den hade nog de där 5 suttit ;) Så jag reparerade dem enskilt och gick sen igenom allt igen, snabbare och helt utan fel. Var nästan lite mållös! Alla på andra försöket!

Har skrivit upp resten av figurkoderna. Lätt eftersom alla börjar på B den här gången! Inser däremot att jag tappat lite av 20-bilderna, ska repa dem imorgon. Men jag tyckte ändå att det gick ganska fort att fästa dessa, satt inte så länge på varje enskild bild (= får se hur det sitter imorgon haha).

Två fel på sista övningen (av 20), en reparerade jag med uteslutningsmetoden men det gills inte eftersom jag inte såg bilden haha

Mycket mycket positivt överraskad, detta gav lite eld! Imorgon blir det nästa. 8-)
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Sparade anteckningar från: --- Lektion 3 ---

Började på den här lektionen för ett par dagar sedan, gjorde halva och var jättearg för att det tog så lång tid. Koncentrationen var nog inte på topp och det kändes som alla övningar gick åt skogen. Slutade mitt i och tog upp resten idag.

Det gick visserligen lättare men det känns fortfarande jobbigt att få fel, även om jag har förstått att det är bra. Satt nog en timme idag med övningarna 6-10. Det känns som jag gör dem halvdant om jag inte går igenom allt efter att ha reparerat de missade kopplingarna!

Känns skönt att den här lektionen är över, men jag fattar att det är dags att t ex börja skriva upp figurkoderna och testa mig själv några gånger om dagen. Har inte läst nåt i "boken" heller så det blir pysslet för morgondagen. De här övningarna testar verkligen tålamodet!

Ps. Jag hade test på alla 50 amerikanska delstater + huvudstäder idag (på en blindkarta) och klurade lite på hur jag bäst skulle lägga upp det förra veckan. Eftersom det är i början av kursen gissade jag mig fram.

Det blev att jag hittade två separata mönster på blindkartan, två block där jag tyckte att jag kunde följa den ena staten efter den andra så att säga. Sedan började jag som vanligt med kedjemetoden i ena blocket, men i det andra använde jag cicero och satte upp varje bild för staten på stödbilden. Det blev ungefär hälften av staterna med varje metod. Efter det memorerades huvudstäderna för sig, på vissa la jag till en liten bild för huvudstaden på stat-bilden, på andra gjorde jag bara logiska kopplingar "utan bild" (som att North Dakota påminner om Nordkorea (Kim Jong Un) och att huvudstaden är Bismarck, också en gammal ledare). På det sättet kunde jag följa hela svansen av stater som snirklade sig och kunde pricka in dem en efter en, också huvudstäderna. Problemet var att om jag var osäker var jag tvungen att backa från den senaste staten som jag var säker på, och vandra framåt från den. Svårare att gå baklänges! Även att ta en random stat i mitten var lite omständigt först, eftersom allt byggde på själva svansen av kopplingar...Tror jag gillade cicero bättre, där var det nog lättare att gå fram och tillbaka.

Hur som helst, lite kul att ha testat det i praktiken och få öva lite :D
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Kristinas journal

Post by Linn »

Kul att du provar med egen information! Det är perfekt att bara experimentera lite med teknikerna om man vill börja memorera saker utanför kursen. Båda de sätt du gjorde på fungerar utmärkt! :D

/Linn
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 6

Efter en veckas uppehåll för feber slutförde jag nästan den här lektionen, som vanligt mitt i natten. Gjorde halva lektionen för en vecka sedan och tyckte landskapen var jättejobbiga att fästa på underbilderna. Det blev en enda röra, vilken bild kom efter vilken och vad satt på den liksom? Dessutom har jag fortfarande svårt med att bara ploppa upp bilder från ord som egentligen är ganska lika. Efter Västergötland och Västmanland med Västerås i samma sekvens blev jag lite less och började googla fram bilder som skulle kunna representera dem. Inte det mest tidseffektiva! :D

Men ikväll gjorde jag alltså klart landskapsövningen med bara 2 fel faktiskt! Kan väl säga att jag redan gjort den halvdant förut, men ändå. Lite överraskad, också för att koncentrationen verkligen inte fanns med ikväll!

Imorn tar jag de sista bitarna av lektionen med sifferkoderna, har dem uppskrivna och fotade skärmen så jag kan ta med dem ut i skidbacken! Just den biten känns inte så jobbig, det är ju bara att nöta och "måla om" dem med sitt respektive sifferpar om jag glömmer vad bilden representerar.

Tjing!
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Lektion 7

Kollade igenom alla övningar innan jag började och blev lättad över att jag kände igen det mesta. Besviken över att figurkoderna inte alls satt bra i början (efter 1 veckas sjukuppehåll) så jag köttade på med dem efteråt, det behövdes! Till nån av de första uppgifterna gick mesta energin bara till att komma på vilken figurkoden var...

Inser att det är mycket lättare att se framför mig hur jag målar och typ känner på själva ytan, när jag kopplar ihop siffrorna med bilden. Att bara se figuren och måla siffrorna "i luften" framför verkar inte alls fungera! Lika väl som att jag måste ta i figuren för att det ska gå lättare, så att jag typ känner på materialet. Hur som helst, det går framåt! Jag pausar också ofta mellan övningarna, reser på benen och gör nåt annat en liten stund.

Övningarna mot slutet gick fett bra den här gången! Kedjemetoden rullade på av bara farten.

Det jag också märkte när en hel association skulle fästas på stödbilderna är att om jag "aktivt" har satt dit föremålet på nåt speciellt sätt så återkallas den MYCKET lättare. I princip alla som jag kom ihåg hade jag gjort så med, och de jag missade var oftast de där jag bara "placerat" saken på stödbilden. Så t ex att jag limmar, trycker fast, skruvar eller vrider på figuren på stödbilden = much better!!!

Har också börjat med ett belöningssystem :D så efter varje block har jag bestämt en stor belöning och lite emellanåt smågrejer som jag kanske vill köpa eller göra. Efter denna fick jag beställa en keps som jag kollat på ett tag haha 8-) (Whatever works..)
pensarmaria
Posts: 5
Joined: Mon 30 Dec 2013, 21:59

Re: Kristinas journal

Post by pensarmaria »

Hej Kristina och tack för det fina tipset att "känna" på föremålet i stället för att bara se. Jag tror att det också skulle hjälpa mej. För när jag bara tittar så har jag inte tålamod att göra det så länge som rekommenderas.
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Re: Kristinas journal

Post by Kristina L »

Ja men vad roligt att du tror det! Jag är helt övertygad! Ibland när jag börjar öva så halkar jag in på att bara titta, sen tappar jag koncentrationen för att det inte känns som att det fäster sig. Då försöker jag påminna mig själv om att göra nåt med saken (och det så snabbt som möjligt så att det inte ska ta extra tid) :D

Som idag, figurkoden för 63 = jobbarhjälm. Jag ser den skrikande färgen på den där hjälmen och knackar sedan på den, med min egen hand tror jag. Då hör jag att det är plast, att den är hård och skalig liksom! Det gjorde jag även innan jag placerade den på en cicerobild i en av övningarna, knackade jättesnabbt innan jag fäste den på bilden. Haha! Lycka till!
Post Reply