Mastermind1s journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
mastermind1
Posts: 20
Joined: Fri 24 Jan 2014, 18:13

Mastermind1s journal

Post by mastermind1 »

Hej på er!

Jag har precis genomfört lektion 8 och nu känner jag att det är hög tid för att börja skriva en journal.

Jag måste erkänna att det har varit tufft hittills och att jag stött på en hel del motstånd. Jag upplever att jag alltid har haft lätt för att lära mig nya saker och mina förväntningar var högt ställda på hur snabbt jag skulle se resultat av kursen. Jag kämpar med att lyckas hålla uppe koncentrationsförmågan en hel lektion och det är nästan alltid någon eller några övningar som får lida på grund av bristande koncentration med dålig bildåterkallning som följd. Jag kämpar hårt för att hålla mig inom 2h och där känns det som jag äntligen börjar göra framsteg.

Även om jag fortfarande blir irriterad när jag misslyckas med övningar så är jag på ett sätt glad att kursen är tuff. Jag känner stor tillfredsställelse när jag lyckas. Tack vare att kursen är tuff och enligt mig kräver hög motivation och disciplin så tror jag att denna färdighet kommer ge många komparativa fördelar både i arbetslivet och privat.

Lektion 8 - knappt 2h

Övning 1-2
Inga problem att återkalla associationsbaserna med hjälp av kedjemetoden

Övning 3-5
Missade några figurkoder i övning 4 men efter att ha gått igenom dem så var det ingen match att återkalla baklänges

Övning 6
Denna övning gick sämre än övningen ovan och jag missade ett antal figurkoder. Bristande koncentration vid en hel del kopplingar. Återigen betydligt lättare att återkalla baklänges eftersom jag då redan gått igenom alla bilder än gång.

Övning 7
Upplever att det går snabbare och snabbare att lära sig nya figurkoder. Jag tar hjälp av google/images när jag inte får upp en riktigt tydlig bild. Hur ser ni på detta? Är det dåligt för visualiseringsförmågan att använda redan "färdiga" bilder?

Övning 8
Har lite luckor när det kommer till figurkoderna för tvåsiffriga tal (ungefär hälften sitter ganska bra). Ska börja tillverka spelkort med siffror. Har "fuskat" lite med denna övning. Skärpning där!

Övning 9
Missade 2-3 kopplingar och är missnöjd att jag inte klarade 20 bilder. Återigen upplever jag att koncentrationsförmågan brister. Känner att jag klarar ungefär 1h av bra fokus men att nästa timma blir lidande utan paus.
mastermind1
Posts: 20
Joined: Fri 24 Jan 2014, 18:13

Re: Mastermind1s journal

Post by mastermind1 »

Lektion 9 - 1h 50 min

På grund av att jag var tvungen att färdigställa ett arbete under förmiddagen så sköt jag på lektionen till efter lunch. Jag har känt mig lite hängig och det var nog inget bra beslut att köra ett ordentligt träningspass igår eftersom det känns som jag har en infektion i kroppen.

Övning 1 - 22/24 och bättre fokus än förväntat givet förutsättningarna

Övning 2 - Jag blev avbruten mitt i memoreringen och hade riktigt svårt att återkalla första radens siffror. De sista 40 siffrorna gick betydligt bättre.

Övning 3 - Här misslyckades jag kapitalt. Jag känner att jag behöver träna tills jag reflexmässigt bemästrar alla tvåsiffriga figurkoder. Jag ägnar alldeles för mycket energi åt att få fram siffrans figurkod istället för att hitta relevant bild till ordet och skapa koppling till figurkod

Övning 4 - Återigen upplever jag det relativt enkelt att lära mig 10 nya figurkoder. Dock har jag slarvat med det inre tecknandet...

Övning 5 - Tar alldeles för lång tid att omvandla siffrorna till figurkoder. Jag började känna mig rejält trött i slutet och det är tydligt att jag inte är på topp.

Sammanfattningsvis en mycket tung lektion men jag ska ta revansch på lektion 10 imorgon som jag planerar att genomföra på morgonen. Jag känner att det verkligen är dags att kicka igång hjärnan och ge den lite att jobba med. Förhoppningsvis kommer jag kunna genomföra 5-6 lektioner i veckan närmsta 2-3 veckorna.
mastermind1
Posts: 20
Joined: Fri 24 Jan 2014, 18:13

Re: Mastermind1s journal

Post by mastermind1 »

Lektion 10 - 1h 57 min

Gick upp tidigt för att hinna med lektion 10 på morgonen som planerat. Jag försöker jobba in en rutin att göra färdigt en lektion per dag innan lunch. Min koncentrationsförmåga känns bättre på morgonen och det är en riktigt skön känsla att känna att man åstadkommit något innan halva dagen har passerat.

Övning 1 - Återigen gick det bra att ta in 10 nya figurkoder.

Övning 2 - Hyfsat snabb kodningshastighet på de nya figurkoderna.

Övning 3 - Alldeles för långsam kodningshastighet. Jag upplever att de figurkoder som jag lärt mig närmast bak i tiden är svårast att komma ihåg. Jag antar att all repitition av de tidiga figurkoderna (<50) börjar ge resultat och det finns en tydlig korrelation mellan låga tal och snabb kodning.

Övning 4 - 45/60. Jag känner att om jag börjar få in en mer reflexmässig figurkodning av tvåsiffriga tal så kommer jag kunna få ett bättre flyt och en möjlighet att koncentrera mer på att koda orden.

Övning 5 - 29/29. Jag försökte att verkligen använda kedjemetoden och inte "fuska" genom att använda ledtråden från nästa bokstav i alfabetet.

Jag har nämnt tidigare att jag använder mig av google/images när jag inte tycker att jag har en tillräckligt tydlig bild. När jag har använt google/bilder en gång så sitter verkligen bilden. Vad säger ni erfarna, är detta ok eller är det dumt att inte låta hjärnan kämpa för att skapa bilden på egen hand utifrån de erfarenheter man har? Jag vill inte skapa "felaktiga" bilder som jag sen har svårt att rätta till.

Min plan är att vara lite mer uppmärksam i vardagen och verkligen studera objekt noggrant för att träna visualiseringsförmågan. Jag misstänker att konstnärer har en väldigt väl utvecklad visualiseringsförmåga, har ni hört någon forskning kring detta?

Ser fram emot lektion 11 imorgon och lektion 12 på fredag. Vill ta mig igenom grundkursen, nyfiken på MM!
mastermind1
Posts: 20
Joined: Fri 24 Jan 2014, 18:13

Re: Mastermind1s journal

Post by mastermind1 »

Lektion 11 - tid oklar

Övning 1 - inga problem att lära de 10 sista tvåsiffriga figurkoderna.

Övning 2 - lyckades repetera med hyfsad hastighet.

Övning 3 - här blev det obehagligt tydligt att jag inte är ens nära på att bemästra figurkoderna. Det tar alldeles för lång tid att återkalla rätt figurkod. Efter att ha sneglat på övning 4 så insåg jag att det inte finns någon annat att göra än att nöta figurkoder ordentligt. Jag tog hjälp av http://www.memrise.com/ och den kurs som nimella skapat. Stort tack nimella! Jag spenderade ungefär 2h på att repetera figurkoder och jag kommer fortsätta använda memrise för att bli vassare.

Övning 4 - Var lite mosig i huvudet efter all figurkodsträning men var ändå nöjd med resultatet givet att koncentrationen inte var på topp. 69/99 bilder (11 felkodade).

Övning 5 - Månaderna sitter bra.
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Mastermind1s journal

Post by Linn »

Grymt bra jobbat Mastermind! :)

Figurkoderna tar ett tag innan de sätter sig. Man kan testa att vara lite kreativ vid det mentala tecknandet, att t.ex. rista in 25 i harens päls eller spruta 29 med ketchup på tacoskalet. Sen är det bara att göra som du gör, nöta. Snart sitter de som rinnande vatten. :)

/Linn, Mind Academy
mastermind1
Posts: 20
Joined: Fri 24 Jan 2014, 18:13

Re: Mastermind1s journal

Post by mastermind1 »

Tack för bra tips Linn! Hoppas att jag kan bidra med några kreativa tips snart!

Lektion 12

Övning 1 - 43/50. Var nöjd med koncentrationen, kopplingarna kan gå snabbare.

Övning 2 - 29/29. Alfabetet sitter bra och jag har tydliga bilder för samtliga bokstäver.

Övning 3 - Inga problem att hitta tre underbilder till varje bild. Dock känner jag att jag slarvar med att visualisera i 3D när jag har använt en bild från google. Har ni några tips hur ni gör när ni omvandlar 2D till 3D?

Övning 4 - 53/78. Jag måste träna på att bli snabbare på att koppla. Det är tydligt när antal bilder att minnas börjar bli fler att jag behöver träna upp kodningshastigheten. Jag hoppas att MM ska vara till bra hjälp här.

Övning 5 - 38/99. Fruktansvärt missnöjd med denna övning. Jag var riktigt seg på att få fram figurkoderna och sen stressade jag vid kpplingsmomentet för att spara tid vilket resulterade i att jag inte kunde finna underbilderna när jag zoomade in vid återkallandet. Insomningspunkten var tydlig men fanns ingen bild där. Fan! Tog i genomsnitt 17,4 sekunder för varje bildpar.

En tung avslutning på ett bra pass. Nu blir det spännande att installera MM. Jag ska försöka läsa en del teori och träna MM de närmsta dagarna och sen börja nästa kursmodul på måndag. Målet är att ha 100 cicero och att reflexmässigt kunna återge figurkoder för 00-99.
mastermind1
Posts: 20
Joined: Fri 24 Jan 2014, 18:13

Re: Mastermind1s journal

Post by mastermind1 »

Lektion 13 - 41 min

Haft en liten paus men repeterat figurkoder och känner att 2/3 sitter reflexmässigt nu.

Taggad för att sätta igång med "min första databas".
mastermind1
Posts: 20
Joined: Fri 24 Jan 2014, 18:13

Re: Mastermind1s journal

Post by mastermind1 »

Körde ett morgonpass med MM

30 siffror och 6 sekunder

17/30
14/30
16/30

Finns utrymmer för förbättring här. Känns grymt bra att tvingas koppla snabbt, lite frustrerande när inte bilden från figurkoden kommer upp men samtidigt väldigt utmanande att fokusera på nästa bild istället för att sura över gamla misstag.
mastermind1
Posts: 20
Joined: Fri 24 Jan 2014, 18:13

Re: Mastermind1s journal

Post by mastermind1 »

MM (30 bilder/6 sek)

21/30
20/30
13/30

Lektion 14 - 1h 25 min

Kämpar en del med att hitta tydliga bilder när jag kodar och tar mycket hjälp av google/images för att få tydliga bilder. Tar betydligt längre tid när jag behöver välja underbilder själv istället för att få de serverade.

Jag hoppas och tror att MM kommer göra mig snabbare och mindre velig i både koppling och kodningsmomentet. Väldigt bra övning! Ska försöka öka antal och köra minst en omgång MM per dag.
mastermind1
Posts: 20
Joined: Fri 24 Jan 2014, 18:13

Re: Mastermind1s journal

Post by mastermind1 »

MM (6 sek)

20/30
24/40

Dålig koncentration på MM idag, revansch imorgon!

Lektion 15 - 1h 30 min

Bläddrat igenom alla bilder fram t.o.m. 1.5.5 och de sitter ok. Har lite kvar när det kommer till att koda tillbaka ursprungsinformationen från bilderna.

Den andra modulen har helt klart börjat lovande och det finns en tydligare koppling till praktisk användning. Kul!
Post Reply