Robins Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wrox88
Posts: 54
Joined: Mon 03 Feb 2014, 15:49

Re: Robins Journal

Post by wrox88 »

Lektion 28 + 29

Inget speciellt att uppdatera. Mycket intressanta tekniker och läsning.

Lektion 30

Väldigt förvånande hur otroligt snabbt det var att memorera 30st bilder med returmetoden, och att de satt så bra och hårt trots att underbilderna inte hade någon egentligen tanke på varför de var valda. Det var som att de inte spelade någon roll, mer att det helt enkelt skulle finnas plats. Memorerade och lärde mig läsa upp de svenska meningarna, tog ca 20-25 min.

Har skapat ett nytt stödbildssystem (från det jag redan har för vardaglig lagring) med plats för 123 lagringar där jag tänkt memorera periodiska systemet. Kommer att memorera en radda om dagen (ca 25st) där jag memorerar dess namn samt atomnummer. Har hittils memorerat 48 och skall nu fortsätta ta in nästa gäng. Det går väldigt fort och smärtfritt och det är extremt tillfredställande att få bilder poppa upp i huvudet så fort man hör t.ex "25", så i syftet av periodiska systemet så tänker jag direkt på Mangan, men också alla telefonnummer jag memorerat som innehåller numret.

Jag har läst väldigt mycket på senaste, och gillar att läsa böcker på minnet. Håller bland annat på att gå igenom Giordano Brunos bok De Umbris Idearum: On the Shadow of Ideas. Hittade även Oddbjörn Bys bok Memo som jag gått igenom. Han har väldigt många goda idéer om hur man applicerar klassiska minnestekniker på mer vardaglig fakta, någonting jag önskar jag kunde för ett par år sedan. Då min återkallelse på GMS varit så dålig på senaste bestämde jag mig för att prova hans tekniker, vilket funkade bra. Men det tog inte lång tid förrän jag igen upptäckte hur limiterat det systemet är jämfört med GMS både när det gäller lagring, repetition och tillläggning av information.

Jag är glad att jag tog tiden att experimentera lite, när jag återvände till GMS gick allting så otroligt mycket bättre då jag upptäckte att jag av någon anledning, istället för att ställa objekt ovanpå eller på sidan av varandra, alltid hade dem gå igenom varandra. Så fort jag ändrade på detta och började ställa majoriteten av kopplingarna jag gjorde, ovanpå varandra, blev kopplingarna mycket starkare och återkallningen mycket bättre. P.g.a att allting går så mycket snabbare och lättare nu, grämer jag mig inte längre för att repetera det jag memorerat, vilket jag hade för vana att göra tidigare. Detta kanske också helt enkelt är resultatet av vardaglig träning, i vilket fall är jag mycket glad över vart detta är påväg!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Robins Journal

Post by Mattias »

Mycket intressanta observationer, Robin! Keep 'em coming :)
/Mattias
wrox88
Posts: 54
Joined: Mon 03 Feb 2014, 15:49

Lektion 31

Post by wrox88 »

Gick snabbt och bra, gjorde de svenska orden och återberättade. Fick lära mig hur mycket information man kan få ut av en bild bara genom enkel fixering. Behövde inte ens memorera numren specifikt då det framgick i bilden, och satt det inte direkt gjorde det snabbt det genom fixeringen. Spännande!

Har för övrigt nu memorerat 97 av de118 ämnena i periodiska systemet. Har 100% återkallning fram och baklänges, har även börjat fixera genom att repetera varannan samt genom 10tal (t.ex 10, 20, 30 etc hela vägen). Känns väldigt bra och väldigt stabilt!
wrox88
Posts: 54
Joined: Mon 03 Feb 2014, 15:49

Re: Robins Journal

Post by wrox88 »

Lektion 32

Rysk grammatik var inte direkt dagens höjdpunkt men memorerade de svenska orden och dikten och det gick bra!

Har nu periodiska systemet i princip på reflexnivå. Fick då plötsligt ett väldans intresse för kemi intressant nog, vilket jag har suttit och studerat på fritiden. Riktigt kul och väldigt intressant hur det funkar!
wrox88
Posts: 54
Joined: Mon 03 Feb 2014, 15:49

Re: Robins Journal

Post by wrox88 »

Lektion 33

Då jag bestämt mig för att memorera de svenska orden och inte gå in på ryskan så blev det inget att göra denna lektion. Ska nu memorera ämnen i periodiska systemets förkortningar.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Robins Journal

Post by Mattias »

Härligt att läsa! :D
/M
wrox88
Posts: 54
Joined: Mon 03 Feb 2014, 15:49

Re: Robins Journal

Post by wrox88 »

Lektion 34

Gick mycket snabbt och lätt, riktigt kul att se och känna hur allt bara går bättre och bättre.

Rensade filer på min hårddisk från min gamla dator igår och hittade min "vägen till maxade betyg" dagbok som jag skrivit. Ett genomgående problem jag hade var att alla mina bilder och allt jag försökte visualisera, särskilt i detalj, var som i en dimma. Alla mina bilder blev så dimmiga och jag kunde inte ta mig förbi det. Detta är en av de mest konkreta bevisen på framgång då mina bilder idag är väldigt skarpa, vid full fokus, knivskarpa. Jag kan till och med se ansikten i
huvudet i detalj, något jag aldrig kunnat. Ett annt problem var att jag inte kunde kontrollera bilderna, ibland få upp obehagliga sådana och känna mig hjälplös inför det. Idag har jag 100% kontroll. Mattias, bra idé det där med dagbok!

Periodiska systemet sitter hur bra som helst, felfritt, även förkortningarna nu. Då min partners far har en doktorand i kemi får jag mycket gratisinfo bara genom att visualisera bilderna när han pratar om dem (vilket ändå händer automatiskt). Håller även på och hjälper honom att memorera periodiska systemet(50 av 118 sitter), han har nästan läst ut maxade betyg. Nästa projekt kommer antingen bli anatomi (alla muskler + dess latin) eller Lifes top 30 produkter, användning, innehåll och företagsinfo (detta då jag sökt jobb hos dem).

En sak jag märkt är att vid genomgång av mitt stödbildssystem för periodiska systemet så slösar jag ibland onödigt mycket tid till att hitta nästa stödbild då systemet är memorerat med fria associationsmetoden istället för kedjemetoden. Känns som att detta problem inte skulle varit aktuellt om jag istället använt kedjemetoden. Får prova med nästa stödbildssystem.

Mot nästa lektion!
wrox88
Posts: 54
Joined: Mon 03 Feb 2014, 15:49

Re: Robins Journal

Post by wrox88 »

Lektion 35

Inga övningar endast läsande. Detta avslutar språkmodulen, ser verkligen fram emot textmodulen!

Har inte alls tränat på MM utan memorerat saker för användning istället. Kommer provköra lite MM de kommande dagarna.
wrox88
Posts: 54
Joined: Mon 03 Feb 2014, 15:49

Re: Robins Journal

Post by wrox88 »

Lektion 36

Då var textmodulen igång! Kände mig som ett barn i en godisaffär, riktigt rolig och spännande lektion!

Övning 1

Skapade stödmeningar från Arbetarbladet och NyTeknik. Gjorde totalt 11st och hade nästan alltid en stödmening redo innan jag läst klart paragrafstycket.

Övning 2

Spelade in migsjälv när jag pratade om en kameror i 3.5 min. Sade endast "uhm" en gång och hade ett rätt sjysst flow även om det fanns någon paus då och då på 1-2 sekunder.

Memorerade även exemplet med den Japanska astronomen H.Mori vilket kändes som det nästan memorerades automatiskt och satt som om jag repeterat det i evigheter, märkligt och kul!

Har för tillfället huset för migsjälv då min flickvän är bortrest, så kommer passa på att köra MM samt spendera skamligt mycket tid på gymmet!

Ser väldigt mycket fram emot nästa lektion!
wrox88
Posts: 54
Joined: Mon 03 Feb 2014, 15:49

Re: Robins Journal

Post by wrox88 »

Lektion 37

Rolig lektion! Hittade på egna bilder till alla 25 historier istället för att använda exemplen. Gick igenom dem en gång efter memorering och hade ca 5 luckor att reparera, gick igenom dem i huvudet nästa och alla satt! Väldigt rolig och effektiv lektion.

Gårdagens MM:

44 av 110, 4 sek koppling. Betyg: 8,8

Dagens MM:

73 av 130, 4 sek koppling. Betyg: 14,5.

Wow!!! Dagens MM var överlägset det bästa jag någonsin gjort! Vilket också är väldigt konstigt. Fick 2 st "hjärnsläpp" där nummerna inte dök upp i huvudet och missade ca 10 st på det (fick inte chansen att koppla dem). Sedan när jag skulle återkalla, troligen p.g.a trötthet (borde ätit något innan jag påbörjat) så trodde jag vid 2 tillfällen att jag var på fel ställe i mina Cicerobilder, vilket jag egentligen inte var. Missade runt 6-7st som jag är 100% säker på att jag hade rätt på.

Intressant nog så kändes 4 sekunder väldigt långsamt. Blir helt klart 3 sek nästa!
Post Reply