Hitta bild till bas?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
sumpa
Posts: 13
Joined: Sun 13 Dec 2009, 14:06

Hitta bild till bas?

Post by sumpa »

Hej!

Nu har jag kört fast lite på lektion 6 och postar min fråga här istället för att maila dig Mattias, ifall fler har / kommer att få samma problem.

När man ska memorera alla landskap och deras största städer i lektion 6 så tycker jag det är jätteknepigt att hitta 4 olika basbilder på VÄS (Västerbotten, Västergötland, Västerås, Västmanland), jag tog som bild en tvådelad ormtunga (dom VÄSer ju som bekant), och sedan kedjekopplar jag ormtungan till stödbilderna som jag gjort med ryska dockmetoden. Men när jag kommer till en sån bild så ser jag ju en ormtunga, men sedan kan jag inte avgöra ifall det är ormtungan med en termometer och blixt (Västerås = VÄSer, TERmometer, ÅSkblixt) eller ifall det är ormtungan med en termometer och en hög med blålera (Västerbotten = VÄSer, TERmometer, BOTTENlera). Eftersom bara associationsbasen kedjekopplas till stödbilden finns ju inget sätt att skilja dom åt?

Ok, nu kan jag ju vara duktig och sitta och klura och fundera och hitta på 4 olika bilder i just det här fallet, men om jag memorera en datamängd där det kanske är 25 olika eller 100 olika objekt som alla börjar på samma stavelser (typ som namnen i en telefonbok, då kanske det finns 10 Sundvall, 10 Sundström, 10 Sundin, 10 Sundling osv)? Hur gör man då?

Eller går jag händelserna i förväg nu? Allt det här kanske förklaras i språkdelen eller framtida lektioner?

MVH
Erik
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Hitta bild till bas?

Post by Mattias »

Hej Erik!

När man kodar olika typer av information till bilder för att memorera, så lär man sig allt eftersom hur pass "detaljerat" man behöver koda varje typ av information (detta är delvis individuellt beroende på vilka kopplingar som redan finns i var och ens huvud).

Ska man memorera ett långt nytt ord på ett främmande språk, så måste man bryta ner ordet och memorera alla dess beståndsdelar.

Ska man memorera namnet på städer och landskap, som vi alla känner till namnet på, så räcker det med endast en ledtråd som får oss att tänka på rätt stad eller landskap. T.ex: HALLon för Halland, STOCK för Stockholm, Ormtunga kan du ta för VÄStergötland. Kom också ihåg att använda symboliserigsmetoden och länka till bekant information, när det passar (Västeråsgurka, Västerbottenost, Emil i Lönneberga (Småland).

Övningen var för omständigt förklarad i lektionen. Jag har tänkt ändra den, och nu fick jag ett tillräckligt stimuli för att göra det, så nu är den ändrad. Tack för det :)

Mvh,
Mattias
Post Reply