Mimmis Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Mimmis Journal

Post by Mimmi »

2013 10 16
Dags att börja skriva Journal.
Jag har kommit på att det är bra att vara systematisk.
Det jag bör journalföra är antal Reflexfigurer, antal Stödfigurer, antal MM element, tid per element, antal rätt aktualiserade element
Dvs.
datum RF SF MMN MMT MMR
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Mimmis Journal

Post by Mimmi »

Jag läste Pryor, Skjut inte hunden ! på svenska och om shejpningens 10 lagar
01  höj kriterierna i små steg
02  träna en aspekt i taget
03  sätt önskad respons på oregelbundet förstärkningsschema
04  när nytt kriterium introduceras, slappna tillfälligt av med det tidigare.
(05 ligg steget före din lär ling 06 låt bli att byta tränare under vägen)
07  uteblir, framgång med shejpnings programmet, så pröva ett annat program
08  låt bli att avbryta ett träningspass utan anledn.
09  om beteendet/ färdigheten/ försämras så backa tillfälligt till "dagis"
10 avsluta om möjligt varje pass i högform.
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Mimmis Journal

Post by Mimmi »

Jag kom på att använda ramsan ' z 3 h r 2
Där
'z står för zooma in (STOR)
'3 står för 3D, tredimensionell
'h står för hd, "high definition" dvs detaljerat
'r står för rgb, färg/ färgrikt/
'2 står för 2s två sekunder

jag har bytt ut ordet bild mot [visualiserad] figur när så passar.
Jag övar att tänka denna ramsa ' z 3 h r 2 ' alltså fem aspekter av visualisering så att det blir reflexhandling i alla aspekter. Ju förr desto bättre. Det är ju många bollar att hålla i luften och genom att per reflex lära sig alla aspekter som behövs för att visualisera en figur i sin visuella föreställningsförmåga och att de verkligen kommer med, så underlättar det också när man ska kedja två figurer, figA + figB, med varandra. Där figA är stödfigur och figB är kodfigur. När det gäller att kedja så använder jag när jag ska beskriva det i text för mig själv med + tecken, medan stödfigurer enligt associationsmetoden, cicerometoden och metoden för bas och basdelar relaterar jag med # tecken, ungefär uppräkning, ordningsföljd, lokalisering. 
Mimmi
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Mimmis Journal

Post by Mimmi »

Re: Mimmis Journal

Har numera bytt till 'ramsan'
{ z3 hr 2s }
Som ju betyder
z3 zooma in STOR+3Dimensionellt
hr high definitiontion+ rgb - i färg
2s i 2 sekunder

/Mimmi
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Mimmis Journal

Post by Mimmi »

Gjorde idag ett inlägg på tråden ''Lite om och men efter kursstart''.
Jag har försökt att ge tips till en som verkade frustrerad.
Jag hade strul med MM, men har nu lärt mig att undvika att sätta tiden till 0 i options.
Då löste sig orsaken till felmeddelandet (Error: division by zero).
Det är lite klur med att byta filer i Modules och pictures. Det lyckades till slut.
Så snart gå det att lägga in vad helst jag vill träna.
Eftersom det är dumt att skriva av det jag kallar uppgifterna, så kanske jag gör
bilder (skärmdump) av de infoelement som jag ska öva att memorera, eller ber någon att
skriva in infoelementen till uppgifterna.
Tyvärr så saknas läge för repetition av det urval som presenterats, så det är svårt att memorera, om man lägger infoelementen på txt-fil för då slumpas ju infoelementen för varje ny körning.
Ett alternativ är att skapa sig listor med infoelement på txt-fil från korsordswebbsidan och lägga in dem som uppgift
i MM.
I vart fall så behöver några av orden som ges i uppgifterna 'ansas' så att man undviker att introducera flera svårigheter på
samma gång. Jag är också mycket tveksam till att man börjar med att utföra kedja(kättinglänk)metoden.
Först måste man förstå, och då blir det lättare sen och roligare under tiden. Alltså: Man örjar med att bygga upp ett
förråd av cicerofigurer med sikte på att till lektion ha 300 st.
Dessa figurer övar man att kedja med infoelement kodade till Figurkoder/ Reflexfigurer.
Jag har introducerat figA() för stödfigurer och figB() för kodfigurer och reflexfigurer. Det underlättar kedjningsordningen.
Basdelarna kallar jag figA'() resp figB'() och om figuren ska fungera som docka betecknar jag detaljen med figA''() respektie
figB''(). Så en stödfigur som docka kan bestå av såväl A, A' som A''. Det gäller att ha detta exakt klart för sig.
Har bytt ut ordet association mot bas så att såväl stödfigurer som kodfigurer kan vara baser.
Har numera en begreppslista där jag benämner olika saker på ett sätt som jag tycker blir klarare och överskådligare och mer entydigt.
Jag har också problem med hur jag ska avsöka stödfigurer och cicero-rum. Alltså Ribbings cykel visst är den kul, men jag behöver en metod som entydigt gör att man kan skanna av saker. En möjlighet är att vända cykeln med lyset fram åt vänster
och att sedan röra sig medurs i en slinga. Det är ju annars lätt att man missar ett kedjningslocus.
En annan metod är att skiva cykel i skivor och sedan läsa av det som råkar komma med i en skiva från vänster till höger.
I ett rum kanske man rör sig från dörren och skannar av betraktat från rumsmitten åt en väggprojektion i taget, medurs, så att det går att läsa varje vägg från taket uppe till vänster och ned till golvet i lagom rader, i tur och ordning, från vänster till höger, uppifrån och ned.
Sen så är frågan hur man ordnar olika cicero-lägenheter/ byggnader inbördes. Ska man ta kronologiskt där man bodde,
kronologiskt där man gick i utbildning/skolor, kronologiskt där man arbetat? Det saknas en pusselbit för hur man ska ordna
alla stödfigurer på högre nivå. Nå, man har ju fått en hel del metoder, nu får man kanske börja spåna lte själv.
Detta med figurdelar/basdelar är ju också något. Om jag har en lägenhet med 10 'rum' och har 10 stödfigurer per rum
så blir det 10x10= 100 locin. Om jag på vardera väljer 3 - 5 basdelar så blir det mellan 300 och 500 kedjningslocin.
I modulen databas så lär man sig att kedja kättinglänkar av stödfigurer(valfria) sm baser på vilka man äljer vardera 5 basdelar. man får alltså för en stödfigur med 5 basdelar vardera en kätting med 5 kättinglänkar som baser med vardera 5
basdelar. Det ger alltså 125 kedjningslocin per stödfigur. Så en bostad med 10 utrymmen med 10 stödfigurer i vardera ger alltså 1250 kedjningslocin. Doch är dessa mer lämpade för aktualisera(långtids) än för MM-upgifter.
Så det gäller att till lektion 30 ha 300 singulära stödfigurer, utöver de som man använder för aktualisea långtids.
I senare lektioner så får man tips om att kunna skapa stödfigurer från reflexfigurerna 00-99 och skapa figurer med lokalisera(associera)metoden. Hur som så behöver man befästa sitt urval dygn1-dygn2-dygn3-dygn4.
Det kan man ju bygga upp allt eftersom, redan medan man lär sig reflexfgurerna. Men det ger ju bara 100 nya stödfigurer.
Man kanske kan associera vidare med tre stödfigurer figurer per associerad figur - då har man 400 strikt ordnade kedjningslocin. Ja det gäller att spåna vidare och testa hur det fungerar. Det kanske är bra att gruppera stödfigrerna tre och tre 123 456 789 0. Sen kanske det går att komplettera efteråt när man äl utsett en utgångspunkt per utrymme och bygga på. Enanan sak är att ha funktionsstödfigurer mer som kodfigurer som bas - något åt float element i x-mind program för tankekartor. Där kan man bygga ut allt eftersom. Om man läst en viss bok så har den ju ofta ett unikt omslag och man
kan kedja olika kodfigurer till de sex ytorna medurs
uppe [yin-yang-boll] 'göra tvärt om'
till höger [ratt] 'hålla sig på vägen',
nere [tre röda träjulbockar, tripp trapp trull] 'lilljag nujag storjag'
till vänster[rodhins tänkare med automatväxelspak] 'autotankar'
framsida [bullworkredskap] 'beslutsamhet'
baksida [uppochnedvänd narkosmask] 'närvaro'
Ett kreditkort/betalkort i 3D har motsvarande sidor som det går att memorera olika uppgifter som kortnummer
spärrttelefonnummer etc. även här 6 basdelar som det går att kedja kodfigurer till.
....
/Mimmi
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Mimmis Journal

Post by Linn »

Hej Mimmi!

Härligt att det löste sig med MM (som jag förstod det :) )

Ang. kronologisk ordning på cicerobilderna, så ska de vara i den ordning som du skapade dom. Så om du började med t.ex. 10 cicerobilder på jobbet och därefter skapade 10st på vägen till tunnelbanan så är det den ordningen du ska ha, oberoende av om de hänger ihop t.ex. geografiskt eller inte. (om jag förstod frågan rätt)

Grymt jobbat! :)

/Linn, Mind Academy
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Mimmis Journal

Post by Mimmi »

Köpte före jul, Vägen till Maxade betyg. Har noga läst igenom den utan att göra övningarna. Intressant. Smart grepp att läsaren får memorera ''nyttig info''.
Kul tips med memo-boken, som jag kallar anteckningsboken. Kan kanske ersätta Journal för de som ej går on-line-kursen.

Själv har jag svårt för djur som stödfigurer. Har bytt råttan mot en skidstav som bas och dess basdelar kan jag mer exakt
visualisera i rätt avläsningsordning. Jag blev inspirerad av att läsa boken.

Tyckte det var värt en journalanteckning.
Post Reply