Detaljer av en integrerad bild(hjälp)

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Viktor.Holmgren
Posts: 6
Joined: Mon 26 Aug 2013, 14:24

Detaljer av en integrerad bild(hjälp)

Post by Viktor.Holmgren »

Hej!


Har alltid haft stora problem med att visualisera men tänkte ändå ge det ett försök.

Problemet nr 1: är när jag ska se en ett helt objekt, exempel en gräsklippare (vad som helst telefon w/e). Så kan jag bara se den vagt utan direkta detaljer utan bara "typ" hur den ser ut. För att kunna se någon direkt detalj förutom en halvsuddig gräsklippare så behöver jag zooma in på detaljen jag vill se. Vill jag se hjulet måste jag zooma in det helt så det tar hela föreställnings förmågan.

Med andra ord, när det blir objekt med någon som helst komplexitet så måste jag zooma in på detaljen för att kunna se den bra. alltså inte "hela bilden" skarpt med detaljer utan jag måste fokusera på en mindre komplex detalj för att få skarpa och urskilja detaljer.



Problem nr 2: Ska bilden vara helt stilla? Eftersom mina bilder tenderar att vara vaga så när jag försöker fokusera på den för mer skarpa/detaljer så börjar bilden tendera att vrida och ha sig "objektet rör sig" för att undvika skarpa. Eller så är det pga för dålig skarpa så hjärnan inte vet riktigt hur det ska se ut om jag inte zoomar så det blir bättre skarpa.

Detta leder till frågan om bilderna ska vara levande? eller ska det bara frysta bilder som man kan beskåda i 3d?


MVH nerstämd student
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Detaljer av en integrerad bild(hjälp)

Post by Mattias »

Hej Viktor!

Det finns ingen anledning till att vara nedstämd. Det du beskriver är bara smågrejer så här i början som kommer att bli mycket bättre med träning. Det är omöjligt att kunna en förmåga perfekt redan innan man tränat på den ett tag ;)

1. Det här är egentligen inget problem. På sätt och vi fungerar visualiseringsförmågan på detta sätt för oss alla. Tänk på att det är omöjligt att på något tillförlitligt sätt mäta hur tydligt vi kan visualisera. Det enda vi kan konstatera är om vi kan återkalla de kopplingar vi skapar, och det är allt som behövs. Med det sagt är mitt tips när du ska visualisera ett objekt att du börjar med att de dess overgripande former och konturer, så du "vet var du har objektet". Sedan försöker du se detaljerna så gott det går under den korta tid du ger hjärnan att visualisera objektet. Gör så gott det går, mer behövs inte. Med mängdträning kommer det att bli allt bättre. Men det är så för mig mig. Om jag ska kunna se tydliga detaljer behöver jag också zooma in och förstora. Men det gör inget. Jag kan återskapa kopplingarna ändå, vilket är ju hela poängen.

2. Ja, sträva efter att se bilderna helt stilla, som tredimensionella fotografier. De mentala teknikövningarna gör susen för just detta:
http://svenska.pmemory.com/ovningar/mentalteknik

Kör hårt! :)
/Mattias
Post Reply