Journal av Soliym

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Soliym

Journal av Soliym

Post by Soliym »

Dags nu för första inlägget i journalen! Har just avslutat lektion 3 (som jag var tvungen att dela upp på två dagar då alla uppgifterna skulle ha tagit för lång tid att genomföra på bara 2 h - orken räckte inte till helt enkelt).

Hittills har det mesta flutit på bra tycker jag (förutom tidsbrist under lektion 3). Känns som att jag klarar visualiseringen relativt enkelt (dagdrömmare som man är... ;) ). Påminner mig själv att jag ska "skynda på och chansa" istället för att hålla kvar varje bild för länge vid t.ex kedjetekniken. Är även glad över att jag har lyckats memorera figurkoderna utan direkta problem (00-20) och stödbilderna (65 st hittills). Känns så kul att vara igång!

Det svåraste hittills (och de uppgifter som har tagit längst tid att genomföra) har varit fria associationsmetoden, symboliseringstekniken och att koda genom konsonans. Jag tror att jag kämpar alldeles för mycket med att "komma på" associationer istället för att bara låta det dyka upp naturligt, förmodligen för att jag vill ha den "bästa" och mest logiska följden av bilder, if that makes sense. Jag låser mig lite där känner jag. Det tar även lite för långt tid att komma på egna symboler (som går att visualisera korrekt) för mer abstrakta ord eller olika känslotillstånd, så som seperation, vänskap, avundsjuka.... särskilt avundsjuka, vad för bild dyker upp då? Ingen hos mig... en ledsen person... färgen grön... svårt att komma på en detaljerad bild som stämmer överens med det.

Men att koda genom konsonans är nog det som hittills har varit allra svårast och tagit längst tid. Det var inte alls lätt att komma på svenska ord som påminde om de "främmande orden"... slat, asch, did... inte dyker det upp några ord där inte, möjligtvis på engelska men fortfarande inte så att det känns helt "självklart". Men men, det är bara att öva mer antar jag. Att vara positiv hjälper alltid :)

Jag är så tacksam över att ha hittat till Mind Academy och GMS-metoden! Längtar så enormt till den dagen då jag har avslutat lektion 60 och äntligen är innehavare av ett superminne! Helt otroligt vilken tillgång i livet :)

Så... dags för lektion 4 imorgon. Längtar redan!
Soliym

Journal av Soliym

Post by Soliym »

Okej, så idag var det lite svårare ... har precis gjort klart lektion 4.
Egentligen klarar jag av att utföra uppgifterna men det tar alldeles för lång tid att komma på egna bilder, framförallt vid kodning genom konsonans. Och om jag lyckas komma på en bild, t.ex lampa (där ordet är frampa) så har jag istället svårt att komma ihåg vad ursprungsordet var och hur det stavades. Lektionen tog 2 h 40 min idag... vilket betyder att jag gör något fel.

Det som är lättast och roligast att memorera är figurkoder och stödbilder med cicero-metoden. Jag tror att jag har lättare för den typen av övningar eftersom bilderna (figurkoderna och stödbilderna) redan är bestämda på förhand och jag slipper tänka ut dem själv. Det är det som tar sådan tid. Ta exempelvis symboliseringstekniken, där har jag verkligen svårt för att komma på bilder som överenstämmer med orden som ska memoreras (t.ex. hat, uppmärksamhet, slarvighet osv.). När jag tänker på hat så ser jag mörker, arga ögon, olika ansiktsuttryck... bilder som inte fungerar så bra att visualisera.

Jag får helt enkelt se till att träna mycket på de delarna som är svårast och försöka släppa behovet av att "rätt" bilder ska dyka upp :)
Post Reply