English eller svenska versionen av GMS? Bland annat...

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
ejohansson
Posts: 2
Joined: Sun 04 Aug 2013, 23:55

English eller svenska versionen av GMS? Bland annat...

Post by ejohansson »

Hej! Jag undrar om någon några skulle kunna tänkas svara på dessa frågor :)
Jag är riktigt dålig på att minnas saker och ting, eller kanske beror på att jag har en väldigt långsam studieteknik och hinner bara gå igenom saker och ting en gång. Eller så har jag ett bra minne men är inte nöjd med att bara bli godkänd. Kan GMS göra att jag slipper hålla på att anteckna allt jag skall läsa? Bli snabbare att ta in information? Kan man verkligen memorera hela komplicerade böcker? Låter dock lite som ett mirakel från ovan. Hur är era studietekniker, studiescheman? Berätta!

Jag är intresserad av att gå kursen men jag vet inte om jag skall läsa den på svenska eller engelska? För jag pluggar utomlands och det kanske blir förvirrande om man har figurkoder på svenska för en engelsk bok.eller?

Jätte tacksam för svar :)
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: English eller svenska versionen av GMS? Bland annat...

Post by Florian »

Några korta svar på några av dina frågeställningar från en GMS-student:
Kan GMS göra att jag slipper hålla på att anteckna allt jag skall läsa?
Ja, det kan det. Minnestekniker är dock inget piller som gör att du automatiskt kommer ihåg allt. Vill du komma ihåg något så krävs det en viss ansträngning. Det är jobbigare och tar mer tid att memorera en text jämfört med att bara läsa den. Fast så har man ju anteckningarna i huvudet efteråt. ;)
Bli snabbare att ta in information?
Det är precis det minnestekniker är ämnade för. :idea:
Kan man verkligen memorera hela komplicerade böcker?