Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
lillaloeken
Posts: 23
Joined: Mon 18 Mar 2013, 15:04

Journal

Post by lillaloeken »

Goddagens,

Detta är då tänkt att bli min träningsjournal men innan jag sätter ig¨ng med det så tänkte jag ge er en snabb bild av vem jag är & varför jag tagit mig an denna kurs. (med reservation för särskrivningar & att texten kanske blir osammanhängande då jag är rätt trött just nu)

Men jag är då Lars, 24år & bosatt i en liten stad i Norrlandsinland som heter Östersund.

När jag i november förra året var & besökte en god vän i Sthlm så inpulsköpte jag en bok att döde lite tid med under resan hem. Boken jag snubblade över var Mattias bok "vägen till mästarminne".

Efter att ha läst genom boken & gjort en del övningar så hänvisade boken hit om man verkligen ville ta tag i saken och få ett superminne. Det ville/vill jag.

Språkinlärningen & att kunna memorera hela böcker var det som tilltalade mig mest i denna kurs då jag till hösten har tänkt att söka utbildningen till militärtolk hos Försvarsmakten. I denna utbildning så ingår det bl.a. att lära sig ryska vilket också visade sig vara språket GMS-metoden använde sig av.
Visst känner jag att det är ett herrans högt mål men med denna utbildning och en heldel självförtroende tror jag att det inte är helt omöjligt.

Lektion 1 & 2 är nu avklarade och jag känner mig taggad att ta mig an trean. Jag önskar att jag hade börjat föra journal redan första lektionen eftersom det var några dagar sedan jag gjorde lektionerna nu.
Hur som haver så var lektionerna väldigt givande och jag kände redan efter andra lektionen att min visualiseringsförmåga hade ökat sen första lektionen. Från början var jag tvungen att låta visualiseringsobjektet rotera för att det ej skulle försvinna medan jag i slutet av lektion 2 nästan kunde hålla objektet helt statiskt framför mig vilket kändes fantastiskt.
Det jag har haft mindre fallenhet för har varit kedje- och dock-metoden för om någon bild ej kommer upp så stannar man som av medan man i cicero-metoden lätt kan "hoppa över" en bild och fortsätta.
Sedan upptäckte jag vissa svagheter jag haft i mina stödbilder. Jag tog olika rum i mitt föräldrahem. Problemet var att jag använde mig av samma objekt, som ser likadana ut i alla rum vilket komplicerade det hela och jag förväxlade därav bilderna jag skulle memorera. Detta skall jag dock korrigera inför lektion tre.
Tänkte också att det skulle gå snabbare att lära mig alla figurkoder om jag fotade in alla kort i min kortlek till mobilen så jag "alltid" har med mig dom.

Det var väl allt jag kom på så här långt. Skönt det var att skriva av sig lite kände jag:)

/LH
lillaloeken
Posts: 23
Joined: Mon 18 Mar 2013, 15:04

Journal

Post by lillaloeken »

Lektion 3

Övning ett.

Små testade att återkalla efter bara fem memorerade bilder för att se om mina förbättringsåtgärder hjälpt n¨ågot(visualisera mer på vart någonstans bilderna kopplas samman och sedan zooma in där) och det gjorde det! känns nu som jag kan lita mer på att bilderna ska dyka upp med automatik så jag kan slappna av och tänka att jag ej behöver använda "vanliga minnet".

Klarade alla 29 bilder på första. hade lite problem när det kom till svampen och ananasen men det gick bra.

Att återkalla sekvensen igen fast med siffror gick skapligt om jag bortser från att jag missuppfattade uppgiften lite. Av någon anledning trodde jag att det var dom första konsonanterna före första vokalen jag skulle "översätta". Märkligt. nåväl, den alfanumeriska koden tycks sitta någorlunda i.a.f.


Var tvungen att pausa lektionen i.o.m att biblioteket jag satt i stängde & när jag kom hem hade jag en del annat att göra här så jag får nog pausa ytterligare en gång tills imorgon.

Övning två.

Gick jag in för med högmod. Trodde det skulle gå jätte lätt så jag slarvade med fixeringarna så jag ej fick fram allt vid återkallningen. fick fixera kedjan en andra gång för att den skulle sitta & då hade jag till & med problem med att återkalla vänskap&kul. Det jag slarvar med är att visualisera stort och i detalj. det är för lätt hänt att dom blir luddigga bilderna & jag tänker att det kommer gå ändå men så gör det inte det.


Övning tre.

Denna övning gick nog snabbast av alla jag gjort tror jag, fick dock ett fel när jag återkallade och det var namnet John. jag minns inte ens vilken bild jag fick upp när jag kodade om det först.

Övning fyra.

Nu tog jag tid bara för att jag tyckte förra gick så bra. dock tog det längre tid än vad jag trodde. 23min. men jag slarvade med att uttala ordet som jag faktiskt skulle memorera från början. sen fick vi besök här hemma mitt i också.

Övning fem

Efterbesöket blev det ett längre uppehåll på några dagar tyvärr. Det tog lite tid att koda om konsonanterna faktiskt. men som sagt, vissa gick lättare än andra. en del fick jag koda med ett adjektiv framför.
Fick ännu en liten uppenbarelse. Tänkte hela kedjetekniken som en & samma filmsekvens att liksom det bara flöt på. tidigare har jag tänkt objekten mer varför sig och i olika steg men nu tog jag allt i ett och det gick mkt snabbare och mer exakt.
Inget fel vid återkallningen.

Övning sex
övningen gick ändå ganska skapligt till att jag skulle återge stavelserna. tyckte det var rätt svårt faktiskt. Nu börjar det kännas som om jag kan detta med kedjetekniken men jag gissar att det är bra för att tänja på visualiseringsförmågan. denna övning gick rätt snabbt kändens det som. nästa övning ska jag ha mer koll på uret.

Övning sju

Denna övning gick ganska smärtfritt tycker jag. Det beror nog på att en del sitter kvar sen jag läste Mattias bok. skall göra mer tecknande innan jag går & lägger mig. En sak jag undrar över är dock varför det i boken stod att man skulle skriva på objektet. tex på humlan för 20 och inte mellan objektet och Dig som i denna kurs? Tio minuter tog övningen.

Övning åtta

Gick bra fastnade lite på 17 & 08 men annars gick det bra. Funderar lite på om jag skall memorera om vissa figurkoder som jag har haft sen boken för att göra dom mer detaljerade. Tex 8 som är en lök att göra den halv ist för hel så man kan urskilja alla lager osv.

Övning nio

Hade lite problem att välja rum först. (tar fortfarande rum i mitt föräldrahem) var kaske lite slarvig denna övning. lyckades återkalla merparten men det var en par tre stycken som jag missade.

Övning tio

Har skivit ner alla siffror 1-99 på kort som jag även lagt in i mobilen så jag lätt kan ta upp dom & öva.


Det var synd att det blev ett så långt uppehåll mellan lektionerna. Skall fortsättningsvis göra dom med lite midre mellanrum.

/LH
lillaloeken
Posts: 23
Joined: Mon 18 Mar 2013, 15:04

Re: Journal

Post by lillaloeken »

Lektion 4

Lite trist att jag skriver ännu en gång att det har tagit alldeles för lång tid mellan lektionerna. Så även denna gång. Nåväl. Det går ju iallafall framåt.

Började denna lektion med att skapa lite mer ordning bland mina 60 stödbilder. Rensade ut dom bilderna som var dubbeletter, tex lysknappar som ser likadana ut för det blev lätt att man förväxlade objekten man skulle koppla fast på stödbilden med någon annan i ett annat rum.

Övning 1

Glömde att pausa denna lektion så tyvärr kan jag ej hålla koll på hur länge denna lektion tar. men en hel del uppehåll har redan blivit pga min bror och far.

Provade att bara memorera den första raden för att se om det fungerade och det gjorde det.
Men sedan när jag skulle återkalla hela stannade jag vid hyddan dock gick det bra sen när jag skulle återkalla & koda om till siffrorna.

Övning 2

Mina bilder blev; piltavla, tom pratbubbla, rött ansikte, podium, rafiki & zimba, röd ferrari, sitt puff, mors väninna, solen,löv med droppar på, Carolina Klüft, öga, tiger woods, bubbelpool, Jesus, spindel, penna, mössa.

Råkade helt hoppa över uppmärsamhet med jag lyckades återkalla allt på andra försöket. behöver ej visualisera bilderna lika länge nu märker jag.

Övning 3

Glömde kolla hur länge det tog & jag skulle nog ha tagit tid för jag var ej så koncentrerad som jag bör va. lyckades återkalla alla efter att jag startade om närj ag fastnade på första jupiter. BlåPlanet-Öresundsbron-cowboyhatt-hattmedgråtthårpå-kungen-morfar-jordglob-martinsvensson-flygplanmedstortApå-snöskoter-sjömedetthusi-bergmedvarpå.

Övning 4

18 av 20 ord. tog femton min. stubbe-same-smaskande min- hår-lampa-mössa med k på-moln-lugg-väska-balja-ett rakt ur-äpple med h på- kriffe- bazoka-snaggat huvud-leksak-lejon-boll-stackhåll på bollen med nål. Det var väskan & baljan som ställde till det. Rätt kul övning.

Övning 5-8

VojVoj vad jag fick slita mig igenom övning 6, tog for ever. Men det kändes ändå som om man tänjde lite på "visualiseringsmusklerna" Figurkods övningarna tyckte jag gick riktigt bra.
Nytt & kul!

Öving 9

Fick börja med att göra om lite i mina stödbilder ännu en gång. bl.a så tog jag bort frys & kyl helt då dom är så lika och ställer till det så mkt.

Övingen gick väldigt snabbt. glömde som vanligt att ta tid. fick 25 av 30. har en träfärgad kroklist i farstun & en vit badrummet som bla var fel. om jag har fel på de igen byter jag ut dem. tror ej det gått så här bra att visualisera på någon tidigare. Riktigt kul!
lillaloeken
Posts: 23
Joined: Mon 18 Mar 2013, 15:04

Re: Journal

Post by lillaloeken »

Lektion fem

Vet ej varför men jag fick tillgång till nästa lektion nära direkt efter föregående. Så varför inte köra denna med.

Övning ett

Tog lite mer än en halvtimma. klarade allt på andra försöket. hade lite problem med kedjetekniken då jag förväxlade kamrean & walkietalkien då båda hade band som jag kopplade samman övriga objekten med. Det som tog tid var nog att figurkoda siffrorna. Var ganska avogt inställd till denna övning från början. riktigt glad blev jag då jag satt den på andra! 70 objekt i exakt ordning!

Övning två-fyra

Gick ungefär som vanligt.
De andra figurkoderna börjar sitta nu. ska gnugga fast dessa ännu mer senare ikväll.

övning fem

4fel av 20. men det var nog för att jag försökte hålla mig till 6sek per koppling. blev ändå nästan nöjd.

övning sex

Läste här i forumet om en app till android-mobiler som tydligen skall vara rktigt bra för nötandet av figurkoderna. Undrar om någon vet om nån liknande fast än till Apples iphone?

LH
lillaloeken
Posts: 23
Joined: Mon 18 Mar 2013, 15:04

Re: Journal

Post by lillaloeken »

Lektion 6

Övning 1&2

Att skapa Cicero-bilderna gick ju rätt bra & snabbt men annat var det att memorera alla Landskap & centralorter tog över 40min. Kändes som världens ansträning också att visualisera och jag fick göra om återkallningen ännu en gång för att de skulle sitta. Funderar på om jag skall koppla på någonslags objekt för att kunna veta exakt var i landet de är. Det kanske redan är någon som gjort detta som har förslag på hur man ska gå till väga?

Övning 3 till 7

gick sådär, tappade lite koncentration när jag skulle memorera tabellen på 50 figurkoder så denna lektion tog långt över två timmar. Dock en väldigt givande lektion.

Skall leta rätt på någon bra serie att ge mig själv som belöning efter varje lektion så motiveringen förhoppningsvis ökar. Har varit alldeles för si & så med den nu:)

Nu är det dags att sova.


Godnatt


LH
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Journal

Post by Mattias »

Titta bara på en karta samtidigt som du visualiserar städernas bilder. Fixera sedan vid den mentala repetitionen, så sitter även platserna. /M
lillaloeken
Posts: 23
Joined: Mon 18 Mar 2013, 15:04

Re: Journal

Post by lillaloeken »

Lektion 7

Tjenamittbena

Nu har det gått några dagar sen senaste lektionen & detta pga att jag ej kunnat motiverat mig till det. Har ej hittat någon serie att belöna mig med efter varje lektion så jag funderar bara på att ta en random som jag vet min Mor tyckte om, downton abbey heter den. behöver verkligen motivation nu känner jag. ska börja med att memorera vart varje landskap ligger exakt. har bara haft ett hum om det tidigare.

Övning 1

Lyckades återkalla efter 3dje försöket. och tid tog det, hur länge vette sjutton.
Riktigt kul att man lyckades återkalla 40 nr i exakt ordning.

Övning 2

Tog 30min. hade svårt att koncentrera mig vd denna övning.

övning 3

Det blev tyvärr ett uppehåll på några dagar nu men jag har ifall köpt alla säsonger av den där serien nu så det blir en belöning när denna lektion är klar:)
Förresten, tack så mycket Mattias, gjorde ungefär som du sa och det tycks fungera:)

Övningen gick så där, höll alldeles för lågt tempo så det blev en del missar i återkallningen. tog ej tid.

övning 4

tog 50 min. tog tid för att jag fick göra om en del i stödbildsystemet men denna metod gillar jag. gick rätt bra att återkalla, bara en del slarvfel.

övning 5

Tog tolvminuter hade nått enstaka fel frånbörjan men reparerade och återkallade igen.

Övning 6-9

Figurkoderna trängar jag med lite då & då och de flesta verkar sitta.

Hejsvejs
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Journal

Post by Krossmaskinen »

Jag röstar för serien Playa del Sol ;D

Men annars tycker jag lektionerna är motiverande i sig själva för att man gör så intressanta saker :) En annan motivation kan också vara att komma till nästa modul där det är lite riktig information man memorerar och inte bara slumpmässiga ord och siffror! Kämpa på! Lektionerna tar även mycket kortare tid (för det mesta) f o m nästa modul!
Krossa allt mostånd!
lillaloeken
Posts: 23
Joined: Mon 18 Mar 2013, 15:04

Re: Journal

Post by lillaloeken »

Lektion 8

Håller fullt med dig krossmaskinen! den serien är såå bra! kanske ska försöka hitta någon som är ungefär lika hilarious som den men någon som jag ej sett:)
Joo visst blir de mer och mer intressanta, det är bara det att jag låter mitt undermedvetna styra mig för mkt tror jag:) när kommer man till nästa modul då? får helt enkelt bara slita på.

övning 1 till 4

gick väl skapligt ändå, några missar vid återkallningen. Pausar här & fortsätter imorgon. Blev väldigt trött nu känner jag.

övning 5 Satt helt och hållet.

övning 6 satt ej helt, kanske fyra missar på första återkallningen baklänges och kanske tre på den framlänges. slarvade med kopplingarna med stödbilderna så alla objekt satt ej. men men, gör om gör rätt.

övning 7-10 gick ganska smärtfritt. kedjemetoden gick lite knackigt men det beror säkert på att jag är väldigt trött nu.

LH
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Journal

Post by Krossmaskinen »

Haha! Härligt, eller så ser du den bara en gång till ;D När man känner sig tveksam för om man ska göra nåt eller inte så är det oftast bäst att bara ignorera sina tankar och köra på. Hjärnan vill alltid lata sig, så det är bara ta kommandot och få den att göra saker ändå! Den mår bra av det i längden.

Nästa modul är efter lektion 12, så det är inte långt kvar! Du kommer bli så glad när du kommit dit. Kämpa vidare!
Krossa allt mostånd!
Post Reply