Bills Badass Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Bills Badass Journal

Post by Krossmaskinen »

Har läst boken "Vägen till Mästarminne", och ett par månader senare upptäckte jag i slutet av boken information om den här kursen. Hade redan känt en del resultat efter att ha gjort en del av övningarna i boken (inköpslistor funkade, memorerade min brors mobilnummer etc.).

Jag är väldigt intresserad av att lära mig... ja, typ allt. Just nu är det språk som jag är mest intresserad av (lärde mig Japanska för något år sen, och Koreanska är nästa projekt), så jag tänkte att innan jag öser på med Koreanskan så skulle jag nog göra den inlärningen väldigt mycket effektivare om jag körde igenom den här kursen först.

Tycker det är allmänt kul att lära mig nya saker, så jag ser den här kursen som en riktigt fin investering :)
Krossa allt mostånd!
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Bills Badass Journal

Post by Krossmaskinen »

Lektion 1 avklarad igår:
Gick helt okay! Ryska docktekniken går lite lättare än kedjetekniken, men båda gör underverk för minnet, och det är bara att öva upp dem till samma nivå.

Cicerometoden är löjligt effektiv, men jag är alltid nervös när jag plockar ut nya stödbilder i ett nytt rum. Tror alltid att jag skulle kunnat plocka med något mer, eller att jag inte visualiserat någonting 100% perfekt innan jag går vidare etc.

Fria associationsmetoden är också väldigt intressant. Väldigt abstrakt när man tänker efter, men riktigt effektiv. Dock känner jag mig nervös här också och tänker "Tänk om just den här kopplingen var en tillfällig koppling som inte kommer upp naturligt nästa gång?", men oftast är det inte så, och om man bara går igenom bilderna en eller två gånger till så sitter de. Det behöver man säkert inte göra när man övat lite längre heller.

Var lite fundersam över att jag hann klart på nästan exakt 2h, det kändes lite långt, men det berodde till stor del på att jag läste instruktionerna långsamt.

Lektion 1 avklarad och jag är mycket nöjd.
Krossa allt mostånd!
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Bills Badass Journal

Post by Krossmaskinen »

Lektion 2 avklarad idag.

Repetition:
Superbra med inledning med repetition. Missade dock vissa länkar i kedjorna i kedjetekniken vilket gjorde att ett segment i kedjan försvann ett par gånger, men efter något försök till så gick det perfekt. Vilket som så gick det mycket bättre än om jag bara försökt memorera dem löst utan bilder och teknik.

Ryska docktekniken gick mycket bra att repetera ofta. Det kändes bättre än kedjetekniken när jag körde övningen, men det tog trots det fler försök att få hela sekvensen rätt. Bra övning iaf!

Cicerometodens repetition nailade jag på första försöket (hell yeah!).

Fria associationsmetodens repetition misslyckades jag med ett par gånger för att jag glömde bort ett ord (leksak), så allt hamnade ur synk.

Nya uppgifter
Var plågsamt för huvudet och ögonen att måla siffror framför figurkoderna, men det gick ändå. Trots att jag övat koderna tidigare (upp till 99 faktiskt), så är de inte helt på reflexnivå än, med undantag för ett par stycken, men jag går igenom alla varje dag. Tänkte dock fokusera på 10 per dag och nöta dem extra hårt, och bara snabbrepetera resten.

Gick riktigt bra att memorera siffrorna med Cicerometoden också.

Gillar också namnet på Cicerometoden för romarna var stenhårda, så det gör att det känns lite coolare när man använer tekniken.
Krossa allt mostånd!
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Bills Badass Journal

Post by Krossmaskinen »

Lektion 3 avklarad
Nya uppgifter
Hugah! Var hårt arbete som gällde idag, men som tur var upptäckte jag även paus-knappen som jag använde när jag läste uppgifterna. Då var det helt plötsligt mycket enklare att hålla sig inom tidsramen! Vissa uppgifter tog upp till 5 försök för att återkalla rätt sekvens av bilder med kedjetekniken, men jag är nöjd med resultatet ändå. Känner definitivt att det tänjde på mina gränser, så det måste gjort någon nytta :)

Figurkoder
Nailade nästan figurkoderna på första försöket, 19/20. Andra gången var det rakushou (easy win på japanska ;D)

Cicerometoden
Är väldigt nöjd att man blir tillsagd att skapa nya cicerobilder hela tiden, det är så lätt att man inte gör det när man är uppe i vardagen annars. Redan samlat ihop till 80 st! (Om jag inte glömt nån, hehehe).

Anyways, kändes bra idag och var roligt! Kross on!
Krossa allt mostånd!
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Bills Badass Journal

Post by Krossmaskinen »

Lektion 4 avklarad
Övningar
Tog lite färre försök idag att återkalla memorerade sekvenser, men jag försökte fokusera på att memorera snabbare. Det misslyckades jag totalt med i övning 5 där man skulle använda associationsbilder. 13 minuter! Hahahaha! Men jag mindes dem ganska bra iaf ^^ Jag som tyckte jag räknade till 6 så bra i huvudet när jag visualiserade allting. Råkade skippa några stödbilder i cicerometoden när jag återkallade. Blandade även ihop gren och kvist. Livet är hårt ibland.

Figurkoder
Gick mycket bra. Nötte in 21 - 30 som jag redan hade i huvudet ännu hårdare, och det gick mycket bra på återkallningen. Tupp är knepigast av den sekvensen. Det känns lustigt när man skriver ner den återkallade sekvensen och inte tänker siffran alls. Huvudet ser bilden men handen skriver siffran :)

Övrigt
Började med kortleksövningen igår. Har tidigare kört bara med anki flash cards men man kan inte gå till nästa kort tillräckligt fort där.
Krossa allt mostånd!
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Bills Badass Journal

Post by Krossmaskinen »

Lektion 5 avklarad
Övningar
Gick riktigt mäktigt faktiskt! Kändes som att jag flög förbi elementen när jag visualiserade och kopplade (visade sig dock att så inte var fallet när jag kollade på timern efter), men jag blandade ihop vissa av sekvenserna med varandra när jag tappade något element ibland. Dock nailade jag allt på andra försöket efter bara mycket korta reparationer av kopplingarna. Försökte fokusera på hastighet och leva med att glömma om jag glömde nåt. Kändes mycket bra!

Figurkoder
Gick utmärkt, och upptäckte att ordet "boj" kan kopplas till en livboj istället för en sån där man fäster tampar vid ute i vattnet (vilket bara är en stor orange boll som är ganska svår att komma ihåg). Memorerade sifferkoderna + respektive element väldigt fort och klarade mig med bara 2 glömda ord. Ironiskt nog andra och sista ordet. I 'vanlig' memorering, dvs planlöst irrande och försök att komma ihåg något utan något att koppla till (inte GMS alltså), så brukar man ju minnas början och slutet bäst. Mycket nöjd iallafall.

En bra dag! Kändes att jag gjort framsteg med teknikerna och hastigheten!
Krossa allt mostånd!
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Bills Badass Journal

Post by Krossmaskinen »

Lektion 6 avklarad.
Övningar
Superbt att koppla slumpmässiga kedjeobjekt till Cicerobilder! Funkade väldigt bra. Kul övning att lära sig landskapen och städerna också! Det är något jag känt att jag borde göra någon gång men det har inte kommit till skott riktigt. De verkar sitta nu i alla fall. Glömde bort en Ciceroplats med dess nivå 2-bilder, så när jag kommit till slutet så fick inte allting plats :D Men då upptäckte jag det och slängde in de sista på den missade platsen. Ordningen blev inte helt samma, så det är ju inte i bokstavsordning längre. Dock känner jag mig glad ändå. Kanske ska försöka möblera om. Är det okay att göra det i efterhand eller ska man bara låta det vara?

Funderingar och frågor
Är det bara ösa på med slumpmässiga sekvenser (fritt val mellan kedje- och ryska docktekniken antar jag?) för att utöka sina stödbilder och koppla dem på Cicerobilderna? Som jag förstod så använder man inte heller ursprungsbilden (t ex lampknappen i rummet) om man kopplat en till kedjesekvens (en nivå 2-sekvens) till den? Då har jag en fundering! Om man nu har memorerat någonting, t ex övningen från boken "Vägen till Mästarminne" när man ska lära sig sociala riktlinjer för att kunna umgås bättre med människor, och har placerat det på en nivå 1 stödbild i ett Cicerorum, är den platsen för alltid förbrukad nu? Är det möjligt att sätta ihop en kedjesekvens (nivå 2) och koppla den till nivå 1-bilden, och sen flytta på informationsblocket som redan sitter där? Annars känns det som att jag potentiellt förlorat massor av stödbilder för att jag memorerat på nivå 1-bilderna.

Fundering två! När man fastnar på att koda ett ord till en bild för att man helt enkelt inte kommer på en bild tillräckligt fort, ska man bara hoppa över den och köra vidare? Det känns som något man helst inte vill göra i kedjetekniken eller ryska docktekniken, eftersom det, ja, förstör kedjan ;D Det är det momentet som sabbar min totala memoreringstid för mig känner jag. Jag känner inga problem med att slänga fast ett objekt på ett annat och sen skynda vidare utan rädsla för att glömma, men när jag inte kommer på en bild så blir jag ibland stillastående ett tag. Till exempel i landskapsövningen i lektion 5 så kom jag till Södertälje. "Söder" var inte helt lätt att koda om till en bild. Försökte med pilar och kompass ^^ Tillslut blev det en kompass som hängde på en kniv (tälja), men det finns många landskap och städer med vädersträcken i sig, så kompassen är lite för generell.

Vore awesome om jag kunde få lite tips! Glad påsk på alla som läser ( och även er som inte läser ;3 )
Krossa allt mostånd!
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Bills Badass Journal

Post by Krossmaskinen »

Övningar
Gick ganska bra idag. Försökte fokusera mycket på hastigheten, vilket gjorde att jag glömde och fick reparera fler gånger, men det är en del av processen :) Råkade koppla samman elementen för de konstiga orden i övning 4 med kedjemetoden, istället för att köra en stödbild och välja ut platser på den och placera elementen på dessa. Ska tänkas på till nästa lektion.

Figurkoder
Gick bra att läsa upp figurkoderna. Kortleksövningen hjälper ganska mycket må jag säga. Har blivit bättre på att blanda kortlekar också som en bonus ^^ Att läsa av figurkoder till siffror går mycket bra.
Krossa allt mostånd!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Bills Badass Journal

Post by Mattias »

Hej Bill!

Till dina funderingar:
1. Det är ingen brådska att utöka dina cicerobilder med undernivåer än så länge. Fokusera på övningarna i lektionerna och krossa på fram till lektion 12. Det viktiga nu är att få in teknikerna att bli allt naturligare att jobba med. I lektion 13 kommer du sedan att lära dig databasskapande ordentligt för långtidslagring.

2. Nej, inte hoppa över någon bild. Däremot får du tvinga dig att välja en snabbt, ÄVEN om den inte känns logisk eller särskilt bra kodad. När man får in denna process att bli allt mer spontan upptäcker man att man inte alls behöver koda särskilt noga, så länge man tar det första som dyker upp (även om man får tvinga fram det), så fungerar det utmärkt ändå.

Well done! :)
/Mattias
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Bills Badass Journal

Post by Krossmaskinen »

Hej Mattias!

Tack för bra svar!
1. Kändes lite lugnande. Precis som jag läst på andra ställen så har jag oroat mig lite för begränsat antal Cicerobilder, men det finns nästan alltid fler än man tror. Ska släppa det och köra på med övningarna bara då :) Ser fram emot att skapa en mänsklig databas (jobbar med digitala ibland annars ;D) Krossar vidare!

2. Aha, det låter vettigt, att bara välja nånting. Associationer sätter sig rätt fort ändå. Jag hade ingen aning om att Jönköping hade många frikyrkor, men jag använde ändå ett kors för att minnas det och det fukar utmärkt! Ett riktigt praktexempel.

Tack så mycket igen!
Krossa allt mostånd!
Post Reply