Tips för inövning av figurkoder

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Tips för inövning av figurkoder

Post by martinek »

I lektion 8 tipsades det om att använda en metronom när man övar figurkoder med tabeller. Jag provade detta och tyckte det var lite stressande samt att det blev onaturligt för att vissa figurkoder sitter blixtsnabbt och andra inte. Blir lätt rörigt.

Då kom jag på tanken att testa med ett vanligt tidtagarur med varvräknare. Körde med den i min Nexus 7. Fungerar fint med vilken som, kontrollera bara att det inte är någon begränsning på antalet varv samt att knappen för att trycka på "varv" är lätt att komma åt så du inte behöver kolla när du klickar (att ha ett ljud som klickar till när man trycker på knappen är bra, då är du säker på att du träffat).

Fördelarna är många:
  • Man får totala tiden för att avkoda tabellen. För mig tog det 307 sekunder vilket blir 3,83 sekunder per figurkod
  • Det är ingen fara att vissa figurkoder sitter bättre och vissa sämre, man klickar på varv när man fått fram bilden helt enkelt
  • På detta viset kan man även gå igenom alla varven i efterhand och se vilka som tog lång tid och vilka som gick snabbt. Skriver man upp de som tog lång tid har man en övningsfärdig tabell med de som inte sitter ordentligt. Jag drog gränsen vid 3 sekunder. Detta för att man får dra av lite tid för tiden det tar att trycka på knappen, notera att ett varv har registrerats ("klicket") samt leta upp nästa nummer i tabellen. Jag beräknade den tiden till någonstans mellan 0,5-1,5 sekunder. Dvs en bild på 3 sekunder är 1,5-2,5 sekunder, en på 1,5 sekunder är 0-1,5 sekunder. Man får nog prova runt lite och hitta vad som gäller för var och en skulle jag tro.
  • Man ser även tydligt vilka man kunde men som inte sitter på reflex (4-7 sekunder i mitt fall) samt vilka som man fick hjärnsläpp på och var tvungen att kolla upp (typ över 10 sekunder)
Pröva gärna och se vad ni tycker :)
Post Reply