Katarinas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Katarinas journal

Post by k-m »

Jag läste Vägen till mästarminne i somras, gjorde visualiseringsövningarna i första delen och lärde mig de alfanumeriska koderna och figurkoderna för siffrorna 0-9. Ända sedan dess har jag velat gå kursen, men våndats över priset.

Igår bestämde jag mig till sist och nu är jag här. Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Lektion 1

Det inledande siffertestet var precis så katastrofalt som jag förväntat mig. Mitt sifferminne är uselt och det står jag för. :) Tre rätt var allt jag lyckades skrapa ihop.

Efter att ha läst här på forumet hade jag förväntat mig en tuff och frustrerande första lektion. Men det gick riktigt bra. Och det kan jag tacka övningarna jag gjorde i Vägen till mästarminne i somras för. Utan den grunden hade det blivit betydligt jobbigare.

Kedjemetoden fick jag rätt på tredje försöket, de övriga ord-övningarna på andra. Det är jag verkligen nöjd med. Kedjemetoden och Ryska-dockmetoden var de svåraste. När jag kom till en punkt där det tog stopp, försökte jag hitta en bild längre fram för att komma på rätt spår igen. Men det var svårt.

I cicero- och fria associationsmetoderna gjorde det inget om jag missade ett ord, eftersom jag visste vilken nästa stödbild var. Stödbilderna i sig var inte svåra att lära in.

När jag kommit så långt började koncentrationsförmågan bli för dålig och därför gjorde jag paus över natten.

Sifferdelen oroade jag mig lite för. Men jag fick upp både hastigheten och säkerheten riktigt snabbt. Att förvandla bokstäver till siffror var svårare än tvärt om. Det får jag nog öva mer på.

Lektionen tog nästan precis två timmar. Men då pausade jag när jag läste igenom inledningen. Som jag förstod det är de två timmarna tänkta bara just för övningarna. Hoppas att jag fattat det rätt.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Lektion 2

Övning 1 gick riktigt uselt vid första återkallandet, jag missade över hälften av orden. Kanske tog jag det här med att vara snabb vid kopplingarna på lite för stort allvar, så att jag blev slarvig i stället. När jag kopplade om de missade orden på nytt, stressade jag ner bara en aning och sedan prickade jag alla orden. Övning två klarade jag också på andra gången, fast med färre missar vid första återkallandet. Övning tre och fyra klarade jag direkt.

Sifferövningarna däremot gick inget vidare. Figurkoderna för just dessa siffrorna har jag ju övat in tidigare, så det gick rätt snabbt att bli säker på dem. Visualiseringen kändes bra. Men vid återkallandet blev allt fel. Oerhört frustrerande! Men så blev jag medveten om att jag nog helt enkelt tappat bort mig mellan raderna och visualiserat fel siffror. Då höll jag ett papper mot datorskärmen för att inte halka snett och gjorde om. Första gången lyckades jag inte skriva över de gamla bilderna ordentligt och det blev rätt kaotiskt. Men efter en liten paus tog jag om det från början ytterligare en gång och då gick det äntligen vägen.

Och vad har jag lärt mig av detta? Kanske att inte förväxla stress med snabbhet och att det är lätt att hamna fel i siffertabeller.

Lektionen gick på ungefär 1:45 om jag minns rätt och det känns som en bra tid, särskilt med tanke på sifferstrulet.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Katarinas journal

Post by martin »

Kör hårt! Den första modulen är rätt tuff, det är verkligen hårdträning som gäller. Men det kommer att hända saker!
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Tack martin för uppmuntrande ord!

Lektion 3

Tänkte när jag satte mig framför datorn vid tio-tiden att nu gör jag den här lektionen innan lunch. Några timmar senare kände jag mig som en levande illustration till ordspråket Högmod går före fall. :roll:

De första övningarna flöt på bra. Men nummer 4,5 och 6! En del av dessa påhittade ord, konsonantkombinationer och stavelser var nästan omöjligt att hitta på ord till. När det väl var gjort, gick visualiseringen bra. Men sedan kom ju återkallandet och vid konsonans- och stavelseövningarna var det inte alls självklart vad bilderna stod för. Det tog tid - massor med tid - innan jag till sist var klar med övning 6.

Då hade de hjärnceller som inte svimmat tagit ledigt och åkte berg-och-dal-bana i hjärnvindlingarna. ;)

Eftersom klockan redan var tolv (och tiden för lektionen därmed egentligen redan var ute), tog jag matpaus innan jag tog mig an resten av lektionen.

Den gick bättre men tog tid med inlärning av nya figurkoder och skapande av nya stödbilder till cicero-metoden. Jag tror att jag ska försöka ligga lite före med de sakerna i fortsättningen, för att göra lektionerna enklare.

Med pausen borträknad tog lektionen nästan fyra timmar. Jag kan inte påstå att jag är direkt nöjd med det. Men samtidigt var det fler övningar än tidigare och många helt nya saker att lära sig. Och det var roligt! Det ska bli spännande att fortsätta i morgon när nästa lektion blir upplåst.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Lektion 4

Fjärde lektionen avklarad. Den här gången klarade jag mig inom tidsramen. Det känns bra.

Det är väldigt olika hur övningarna går. Dem som handlar om konsonas och stavelser får jag absolut ingen ordning på. Men jag antar att det är något som kommer med mer övning. Just nu går det rätt bra att hitta bilder och att visualisera. Men att den stund senare minnas att stubben egentligen är en jubbe är en helt annan sak.

Det där med att länka till välbekant information har också sina svårigheter. Eskilstuna är till exempel en vit fläck på min karta. Det som hände var att jag såg en skultunaljusstake framför mig, samtidigt med ansiktet på en bekant Eskil. Ett slags dubbelbild, alltså. Jag vet inte hur bra det är att göra så. Men jag lät det vara och det fungerade vid återkallningen..

Det var lättare att komma på bilder till stavelserna och nonsensorden än igår. Jag höll helt enkelt fast vid det första som dök upp, hur dumt det än verkade. I förra lektionen försökte jag nog vara "duktig" och hitta bra bilder, vilket mest ledde till kaos. Så nu har jag lärt mig det i alla fall.

Figurkoderna till siffrorna går rätt bra att lära in. När jag såg listan på hundra ord härom dagen, trodde jag att det skulle vara omöjligt. Men nu har jag lärt in nästan en tredjedel av dem och de sitter bra, även om jag får en och annan black-out. Men enligt Mattias är det fullt normalt, så det oroar jag mig inte för.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Katarinas journal

Post by johan.hyrefeldt »

Heja på bara! Det ska bli kul att följa dig. När man stöter på motgångar i minnesträningen är denna länken bra att ha:

http://svenska.pmemory.com/frustration/

Lycka till! /Johan
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Tack, Johan! Det är skönt med glada tillrop från dem som kommit lite längre på vägen.

Lektion 5

Den här lektionen var riktigt rolig. När jag såg första övningen tänkte jag att det skulle vara fullständigt omöjligt. Men när jag bara tog delmoment efter delmoment lugnt och metodiskt, så gick det faktiskt riktigt bra. Jag klarade den på 4:e försöket.
Övning 5 tog mig två försök och jag hade tretton rätt redan första gången.

Hela övningen tog bara 1,5 timma. Snabbast hittills. Fast den var ju också ganska få övningar.

Om jag jämför med förra lektionen så har det definitivt hänt saker. Men jag måste öva ordentligt på siffrorna. Nu när de börjar bli fler, så får jag en hel del black-outer.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Lektion 6

Jag är lite imponerad av hur bra det gick att minnas landskap och städer. Det som rörde till det en del var alla namn med väst och väster i sig. Nu gäller det bara att fixera kunskapen de närmaste dagarna. Det ska bli spännande att se hur det går.

Siffrorna kunde jag ordentligt igår kväll, men idag rör de bara ihop sig. Förhoppningsvis bara ett resultat av alldeles för lite sömn i natt.

Tror att jag klarade lektionen inom tidsramen. Men telefonen ringde mitt i och jag glömde att pausa, så jag är inte helt säker.
k-m
Posts: 36
Joined: Thu 22 Nov 2012, 16:13

Re: Katarinas journal

Post by k-m »

Lektion 7

Den här lektionen delade jag upp i två delar. Övningarna 1-3 gjorde jag igår och det gick bra.

Resten av lektionen däremot gick uselt. Jag glömde en stödbild i övning 4, vilket gjorde att jag halkde snett, fick placera om orden och därmed fick problem vid återkallandet. Dessutom glömde jag en del av de bilder jag visualiserat så totalt att jag inte kunde se dem framför mig ens när jag kikade på ordet. :?

Övning 5 kändes bra när jag lärde in kedjan med ord. Men vid första återkallandet hade jag bara hälften rätt. Suck!

Siffrorna har jag också fått problem med. Jag har svårt att se figurkoden framför mig samtidigt som jag säger ordet. Nu blir det antingen ordet eller bilden - när jag inte får total black-out.

Klarade det inte på två timmar...

Hoppas att jag bara har en dålig dag!

--------

För att vara lite mer positiv: i förrgår var jag och handlade utan inköpslista. Glömde inte en enda sak. Hurra! :D
Post Reply