GMS-studiegrupper

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

GMS-studiegrupper

Post by Mattias »

Vad tror ni om denna tanke? Möjligheten att träffa andra GMS-studerande på din egen ort i verkligheten för att inspirera och motivera varandra. Jag gjorde nyss om ett rum här på forumet för just detta. Skriv direkt i det rummet om du vill göra slag i saken. Vi får se om det kan vara något :)

Allt gott!
/Matias
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: GMS-studiegrupper

Post by johan.hyrefeldt »

Det låter intressant. Det beror på hur långt bort mina närmsta GMS-polare bor. Just nu pluggar jag i Tyskland men jag kommer hem till jul. Får se hur mycket tid jag har när jag kommer hem. Om schemat blir fullspäckat är det inte säkert att jag kan, men man vet ju aldrig. :)

När jag bor i Sverige bor jag utanför Grästorp (mellan Trollhättan och Lidköping ligger det). Västergötland alltså.
Alfredo91
Posts: 5
Joined: Wed 28 Nov 2012, 22:26

Re: GMS-studiegrupper

Post by Alfredo91 »

Hej hej,
jag tycker att det låter som en jättebra idé. Det är alltid kul att träffa nya människor, speciellt när man har samma intresser.
Det skulle vara kul att träffa dig med Johan. Jag kommer nämligen från Tyskland och nu bor jag i Sverige. hehe :)
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: GMS-studiegrupper

Post by johan.hyrefeldt »

Okej, vad roligt! Var bor du då?
Alfredo91
Posts: 5
Joined: Wed 28 Nov 2012, 22:26

Re: GMS-studiegrupper

Post by Alfredo91 »

I Vimmerby än så länge. Jag vill studera nästa år så jag kanske kommer bo någon annanstans.
Var bor du då? :)
Alfredo91
Posts: 5
Joined: Wed 28 Nov 2012, 22:26

Re: GMS-studiegrupper

Post by Alfredo91 »

Grästorp, just det. Jag läste det nyss :)
Var i Tyskland studerar du då?
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: GMS-studiegrupper

Post by johan.hyrefeldt »

Jag har pluggat i Freiburg under höstterminen men nu är den kursen klar och nu är jag hemma. Fram till typ April ungefär. ;) Du vet inte än var du ska plugga då eller? :)
Alfredo91
Posts: 5
Joined: Wed 28 Nov 2012, 22:26

Re: GMS-studiegrupper

Post by Alfredo91 »

Jag hoppas att jag kan plugga fysik. Det är inte säkert att jag kommer in på ett universitet, det kan ta lite längre tid innan man kommer in någonstans. Jag behöver läsa några enskilda kurser först också att jag över huvudtaget har en chans att kunna plugga :)
Hur långt har du kommit med din minnesträning:) Vad tycker du om det här ?
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: GMS-studiegrupper

Post by johan.hyrefeldt »

Okej, spännande. Det är lite sammanträffande för jag har tänkt att söka in på civilingenjörsutbildningen i teknisk fysik. Om det blir till nästa höst eller hösten därefter får vi se.

Jag har precis börjat med textmemoreringsmodulen (lektion 36). Jag tycker att kursen är intressant. Det handlar ju om att tänka på ett sätt som man aldrig har gjort förut. Det är spännande men också lite smått läskigt. Jag undrar liksom om jag kommer att komma till den nivån då GMS är naturligt att använda i alla delar av tillvaron. Men om jag ser på det nu har jag åstadkommit en stor förändring från hur det var i början av/innan kursen. Jag vill bara få GMS att fungera effektivare. För att åstadkomma det behövs en livlig fantasi för att få fram bilder som representerar svårmemorerad information. Men jag ångrar inte att jag betalade för denna kurs. Hoppas att kunna använda GMS som studieteknik när jag börjar plugga igen.

Hur långt har du kommit och vad tycker du om detta?
Alfredo91
Posts: 5
Joined: Wed 28 Nov 2012, 22:26

Re: GMS-studiegrupper

Post by Alfredo91 »

Jaha?! Åh det var mycket:) Jag har inte gjort hälften ens. Jag ska börja med lektion 12 nu. Nästa lektion ska jag börja med MM. Det ska bli spännande att se vad det är för något:) Nej jag ångrar mig inte heller att jag betalade för det här. Trots att jag inte har kommit så långt än så känner jag också lite förändringar. Man tänker oftare och skarpare i bilder än tidigare. Ibland känner jag lite ångest eller respekt inför uppgifterna, speciellt när de är så omfattande och långa. Och så kan det kännas lite deprimerande när det inte funkar perfekt första gången. Det är också ganska svårt tycker jag att inte tänka på annat. jag brukar vara ganska tankspridd :) haha! Jag tror att det kräver många år tills man verkligen använder det här hela tiden, tills det blir rutin. Men det måste vara en häftig känsla när man kan det riktig bra sen.
Jag tänker använda det här mest för mina studier. Jag känner verkligen att det går att framkalla memorerade information mycket mer detaljerad och så förstår man information bättre. Så jag tycker det här är bra :)
Har du också svårt att snabbt komma på olika memoreringsvänliga bilder ibland?
Post Reply