Avlånga objekt

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Avlånga objekt

Post by johan.hyrefeldt »

Jag tycker att avlånga objekt är mycket svåra att återkalla. Särskilt om det avlånga objektet är en figurkod. Det är ett stort jobb med att få dessa figurkoder att sitta. Elbas som figurkod för 83 verkar sätta sig nu men jag har fått slita med den länge. Är det bra att försöka komma på en egen figurkod när figurkodsboken anger ett objekt som är avlångt? Givetvis får man kolla upp så att den nya figurkoden inte krockar med någon annan figurkod som kommer längre fram (t.ex. för tresiffriga tal).

Någon som känner igen sig?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Avlånga objekt

Post by Mattias »

Hej Johan! Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om du är osäker på hur du ska visualisera en figurkod, håll ut händerna framför dig och ta dem till hjälp när du bestämmer vilken form objektet ska ha. När du väl har bestämt dig behöver du inte använda händerna längre. /M
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: Avlånga objekt

Post by johan.hyrefeldt »

Jag ville bara höra om det var någon annan som hade svårigheter med att få de figurkoder som är avlånga att sätta sig.
För mig har det varit lite mer jobb med att få 31 (ben), 53 (rabarber) och 83 (elbas) att sätta sig. Alla tre är avlånga och därför tycker jag att de inte är lika visualiseringsvänliga som objekt som inte är avlånga. Jag har lite svårt att fokusera på dessa objekt i deras helhet. Det är som om jag endast kan titta på en separat del av objektet. Resten blir utanför fokus. Precis som att ögat har direkt seende på en liten fläck medan resten är i periferin. Dock sitter dessa figurkoder bättre nu.

Tack för tipset annars. Det fungerar. :)
Baxisten
Posts: 32
Joined: Sun 02 Dec 2012, 21:50
Location: Järna

Re: Avlånga objekt

Post by Baxisten »

Jag har stött på den med 30 Bom (tog en väg bom) och den blir alltid väldigt liten och avlång när jag visualiserar den eller sätter in den med andra föremål.. bör jag ta och visualisera någon annan typ av bom eller bara en lite kortare veriation..?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Avlånga objekt

Post by Mattias »

Visualisera bommen lika stor som övriga objekt, ungefär i storleken av en badboll man håller strax framför sig. Inga problem med att den är avlång, det är ju så den ser ut.
/M
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: Avlånga objekt

Post by Krossmaskinen »

Jag vill bara påpeka att jag har haft lite knepigt med avlånga objekt också. Känns som att man inte får plats med dem ordentligt i det mentala synfältet, lite som att det är svårt att fokusera på ett helt avlångt objekt med ögonen eftersom fokuset är begränsat.

Dock tror jag bara att det är en träningsgrej. Jag minns alla avlånga objekten nu, men det tog lite längre tid än med många andra.
Krossa allt mostånd!
martin1
Posts: 14
Joined: Thu 14 Nov 2013, 21:04

Re: Avlånga objekt

Post by martin1 »

Ser att det är en gammal tråd, men finner också problem med detta. Också stött på 30 - Bom nu.

Jag löser det genom att "trycka ihop" bommen utan att minska "tjockleken". Vet inte om det är okej dock.
Annars, om jag tar ett långt objekt och ska minska alla dimensioner, blir den ju väldigt smal, därmed svår att minnas.
Alternativt kanske ta en liten bom istället för järnvägsbom, typ sådan till parkeringshus?

// Martin
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Avlånga objekt

Post by Larsgr »

Japp, jag har en del problem med detta jag med...
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Avlånga objekt

Post by Mattias »

Min bom är som en plastleksak av en trafikbom som står på två ställningar. Designa din bild så du är nöjd med den själv och kan se den framför dig. /M
martin1
Posts: 14
Joined: Thu 14 Nov 2013, 21:04

Re: Avlånga objekt

Post by martin1 »

Kollade igenom tidigare inlägg, fann detta så jag känner mig manad att kommentera vidare lite.

Har inga problem längre med 30 längre. Det blir mycket bakgrund där pinnen sticker ut, men jag finner det hjälpande om jag har svårt för en figurkod att jag struntar i siffrorna ett slag och bara studerar själva objektet genom att fokusera på detaljerna och att rotera objektet, ex. bommen, benet, kritan eller övriga avlånga.

Att det blir mycket vit bakgrund är inget större hinder numer heller (är bara på lektion 10 i skrivande stund), försöker inte smeta ut objekten eller liknande för att täcka detta utan låter det avslappnat få finnas med.
Post Reply