MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Post by martin »

Hej!

Jag skulle vilja reklamera mitt MM, då det inte verkar ha en ordentlig slumpgenerator utan istället ett gäng färdiga sekvenser som den skiftar mellan. Det kan inte vara en slump att de första 10-15 sifforna varit exakt identiska fyra eller fem gånger de senaste tio körningarna? Otroligt irriterande att få samma sekvenser om och om igen. Någon som känner igen problemet?
onescimoc
Posts: 1
Joined: Sun 29 Apr 2012, 00:58

Re: MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Post by onescimoc »

körde du med mac eller pc. hade samma problem med min mac sen bytte jag och började köra med windows och har sen dess haft inga problem
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Post by Mattias »

Hej!

Är det så, så är det tråkigt och jag ber om ursäkt för problemet. Mac-varianten är en beta-version och själv har jag alltid använt pc-versionen. Istället så kan du köra träningen på denna webbsida så länge:
http://www.memorise.org/flashing-random-numbers

Allt gott!
/Mattias
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Post by martin »

Jo, jag kör på Mac. Jag körde precis en sekvens om 80 och jag är bergsäker på att jag haft åtminstone de första 50 siffrorna i precis samma ordning som idag tidigare.

Jag får väl köra från hemsidan du länkar till så länge, tack för den Mattias.

Och får jag dåliga resultat där, återgår jag till MM på Macen. Resultaten gynnas otvivelaktligen av att samma sekvenser upprepas...
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Post by martin »

Suck. Hemsidan du länkade till visar bara siffrorna 0-9. Det fungerar kanske, men känns lite magert. En liten stunds googlande har inte gett så mycket resultat. Finns det någon app till iphone eller android?

Som om det inte var nog gnetigt att ta tag i MM redan... :(
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Post by Mattias »

Nej nej, du måste givetvis ändra inställningen "Simultaneously show..." till 2 numbers. Då fungerar det :)
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Post by martin »

Aha... Utöver kurser som förbättra minne, kanske du har någon mer allmänt intelligensförhöjande kurs?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Post by Mattias »

Hehe :)
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Post by Florian »

Jag vet faktiskt inte om betaversionen för Mac stödjer egna moduler, men om den gör det kan du testa följande:

1) Ladda ner http://www.2shared.com/file/IXFGexIW/Nu ... torMM.html
2) Kör programmet och generera en fil med 100 siffror (00-99) (filen kommer ligga i samma mapp som .jar-filen)
OBS! Java 1.6 krävs, men det borde vara standard för alla Macs (har jag för mig)

3) Öppna utforskaren och navigera till mappen där MM är installerat
4) Det bör finnas en mapp Modules - klistra in din textfil med siffrorna där
5) Öppna MM, och välj Options
6) Under Training - item type, kryssa för text, och välj sedan din textfil
7) Tryck på OK och börja träna

Hör gärna av dig om det är nåt skumt. :)
/Florian
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: MM verkar sakna slumpgenerator - kasst!!!

Post by martin »

Tack Florian! Jo, det fungerar på Mac. Men det betyder att jag måste generera en ny textfil varje gång jag ska träna? Det får jag väl i så fall stå ut med.
Post Reply