Hur länge "sitter det kvar"?

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
storklund
Posts: 3
Joined: Tue 11 Sep 2012, 13:11

Hur länge "sitter det kvar"?

Post by storklund »

Hej.
Tex om jag lär mig 100 ackordsföljder(låtar) enligt er metod. Hur länge minns jag sedan dessa? Även om dem inte spelas på ett tag..?

(jag har nedskrivna ackord på låtar inscannade i min iPad och sitter alltid med näsan i dessa anteckningar när jag spelar ute och kan inte släppa dem :))

Är detta en kurs för mig?
Vänliga Hälsningar
Martin
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Hur länge "sitter det kvar"?

Post by Mattias »

Hej Martin!

Det fina med att memorera låtar är att varje gång du spelar dem fixeras kopplingarna du memoerat, vilket gör att de sitter längre och längre för varje gång du spelar dem. Så svaret på din fråga är att så länge du spelar dem någon gång ibland (mer ofta behövs i början de första dagarna efter memorering och därefter gradvis allt mer sällan) så kommer de att sitta på livstid.

Om detta är en kurs för dig har jag för lite information för att kunna avgöra ;)

Mvh,
Mattias
storklund
Posts: 3
Joined: Tue 11 Sep 2012, 13:11

Re: Hur länge "sitter det kvar"?

Post by storklund »

Tack för snabbt svar..
Jag minns saker väldigt dåligt. Nog på grund av dålig koncentrationsförmåga :) Lyssnar halvdant på människor och har alldeles "för mycket oviktigt i huvudet" dagarna i ända.. Dock inga större problem med att minnas kortare inköpslistor eller liknande!?
Har även dåligt lokalsinne när jag är inne hos kunder som bor i hus. (-nu ska vi se, var tusan är nu dörren...:))

Mina största problem är att minnas folk jag träffat.
Behöver lära mig att memmorera folks utseende och namn
.

Och när jag ser ett låtnamn kunna plocka fram ackorden från dom grå cellerna.. eller när bandet påbörjar en låt, kunna snabbt känna igen den och börja spela med. (på mitt keyboard..)
Har börjat läsa i din bok Vägen till mästarminne, men behöver nog mer spark där bak för att komma framåt :)

Alltså lära mig fokusera, känna igen folk och komma ihåg musikackord.
Tror du denna kurs kan hjälpa mig i rätt riktning??

V.H./Martin
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Hur länge "sitter det kvar"?

Post by Mattias »

Hej!

Fokusering och namn & ansikten kommer du definitivt att träna upp i kursen. Ackord kan jag lära dig hur du ska minnas efter att du tränat upp en grundläggande memoreringsförmåga i grundkursen (24 lektioner). Jag spelar själv gitarr.

Mvh,
Mattias
storklund
Posts: 3
Joined: Tue 11 Sep 2012, 13:11

Re: Hur länge "sitter det kvar"?

Post by storklund »

Kul att du spelar gitarr. Då förstår du säkert mitt dilemma....eller inte...:)
Då har jag hoppat på tåget :) Får se vart det leder..

//Martin
mark_in_the_park
Posts: 5
Joined: Wed 25 Jul 2012, 13:43

Re: Hur länge "sitter det kvar"?

Post by mark_in_the_park »

Jag spelar också gitarr så jag är också nyfiken på denna teknik.
Skulle det kanske vara möjligt att posta denna i "GSM i vardagen" forumet?
Post Reply