Sofias studiejournal
Posted: Sun 08 Nov 2009, 18:15
Tidig höst 2009. SM i Minnessport får glädjande nog en del utrymme i svensk media. Tack vare det hamnar jag på Svenska Minnesskolans sida. Hela idén tar mig med storm. Att inte gå kursen ser jag inte som ett alternativ. Den 6 oktober 2009 anmälde jag mig som student här. Min plan är nu att fortsätta vara en begeistrad minnesstudent till lektion 60. Och alla dagar där beyond, inte att förglömma
Under lektion 2 uppmuntrades vi att skriva studiejournal. Jag har gjort det sedan dess, även om det skett i det fördolda. Nu tänkte jag fortsätta mitt studiejournalsprojekt här i vårt fina forum istället. I skrivande stund (vecka 45) har jag precis avslutat lektion 15 och min plan är att denna dagbok snart ska ligga i synk med var jag faktiskt befinner mig på min gms:ande resa.
Vecka 41
Torsdagen den 8 oktober 2009 - lektion 1
Med spänd förväntan sätter jag mig bakom datorn. Jag har ingen aning om vad som komma skall när jag trycker på start-knappen. Det inledande testet går något bättre än jag förväntat mig. Faktum är att det stör mig. Jag vill hellre vara så usel det bara går så här i uppstarten och enkelt kunna se denna GMS-kurs som en lysande stjärna på min himmel, som ett fantastiskt kapitel i min livssaga.
Redan vid inledningstexten stannar jag upp. Det är svårt att inte känna inspiration när man konfronterar allt man har möjlighet att lära sig.
Övning 1:1
Kedjemetoden var först ut. Det gick ganska snabbt att förstå sig på, men inte helt lätt att göra i praktiken. Kul att låta konstigt kombinerade saker genomtränga varandra. Många av bilderna envisas med att dyka upp små. Jag ägnade ganska lång tid att kommendera dem stora. Med lite olika resultat. Några bilder hoppar omkring och lever runt. Efter lite suckar får jag dem dock stilla. 25 ord att memorera. Tre missar vid återkallning.
Övning 1:2
25 nya ord att memorera med en annan metod. Ryska Dock-metoden. Den var att betrakta som cool. Jag vill inte påstå att det gick så bra, men jag blev verkligen stormförtjust. I mitten av ordserien tappar jag fokus och gör inga bra kopplingar. 19 av 25 vid återkallning
Övning 1:3
Cicerometoden kändes enkel i jämförelse. Ett ovant sätt att förhålla sig till det som redan är välbekant. 25 nya ord. Tittar mig runt här i lägenheten och försöker se vilka prylar som kan stå till tjänst. Har lite problem med att bestämma ordning på dem. Vill ändra hela tiden. Endast ett fel vid återkallning.
Övning 1:4
Det där med fria associationer missförstår jag alldeles och får göra om. Inte för att det stör direkt, då allt var mycket lättare än jag lyckats göra det till. Hjärnan associerar fram en massa stödbilder ganska enkelt, så länge jag inte försöker intellektualisera/förklara/stå till svars för dem.18 av 20 vid återkallning.
Övning 1:5
Den alfanumeriska koden då. Massor bokstäver och siffror omvartannat, som utmanade koncentrationen en smula - men det var enkelt att förstå sig på. Nemas problemas.
Länkad text och kontrollfrågorna kändes som ett bra avslut så man kunde stämma av att man fattat och hängt med.
Denna lektion klickades bort när 1 och 52 minuter hade gått.
Fredag den 9 oktober 2009 - lektion 2
Övning 2:1
Lektionen börja med en nytt gäng ord att memorera med kedjemetoden. 26 stycken denna gång. Stannar länge vid ordet "material" och försöker tvinga hjärnan till en bra bild. Det är obestämt och precist på samma gång. Lite svårhanterligt. Hastar när jag kommer till sista bilden i serien och det blir ingen bild som fastnar. Känslan av att vara i mål gör att jag glömmer av mig. Återkallar och noterar tre luckor. Reparerar.
Övning 2:2
25 ord att memorera med Ryska Dock-metoden. Hela inzoomningsgrejen känns lättare idag. Jag behöver inte skrika kommandon till hjärnan hela tiden. Att pendla mellan lilliputvy och jättens blick känns fortfarande coolt. 21 av 25 vid återkallning. Gör om, gör rätt.
Övning 2:3
10 ord att placera på cicerobilder. Jag använde samma som under gårdagen. Det gick fort. Återkallar 10 av 10. Testade sedan om det stämde - om gårdagens ord hade raderats. Hade kvar en bild från gårdagen, resten var, som utlovat, helt bortblåsta. Om bilder samlever på en cicerobild - vad beror det på? Har man gjort ett fuskjobb med den nya bilden då?
Övning 2:4
Det där med fria associationer tyckte jag var lite kul, så jag unnade mig att skapa nya bilder och inte recycla gårdagens. Behöver lära mig att tänka så här. Endast 10 ord. Samtliga infann sig vid återkallning.
Övning 2:5-6
Ja, vad ska man skriva. Alfanumerisk kod känns logisk och trygg. Inre tecknande var mer komplicerat. Kändes så ovant att kalligrafiteckna inne i huvudet. Att få låta figurkoderna interagera med mina ciceros gjorde bilderna mycket lättare att föreställa sig. Lösryckta föremål, utan sammanhang och rumslig attachment, kändes mer ogreppbara. Skapade lite nya ciceros för övning 6. Det blev 37 nya av bara farten. 19 av 20 vid återkallning. Tar hand om min lucka.
Övning 2:7
Jag drar ut korten på skrivaren. Lite svårarbetade på vanligt papper, men det får jag fixa till vid tillfälle. Nu ska här tränas!
Övning 2:8
Här får vi veta hur vår prestationsförmåga kan öka med 30%. Ja, jag läste den länkade texten. En inspirationsboost, om inte annat. Det måste jag prova. Bestämmer mig också - som synes - för att skriva studiejournal. Hur räknar man ut dessa "förbättringsprocent" egentligen?
Generell not: Jag observerade att jag har svårt att minnas första bilden i ordserier, men hittade då ett bra svar i forumet på detta dilemma. Forum är bra! Vidare är det spännande hur ofta reflexen att ta till papper och penna styr och härjar. Jag hoppas känna mig mer trygg med - och känna större tillit till - min egen hjärna only, under kursens gång.
Klickar bort lektionen när 1 och 17 minuter gått.
Lördag den 10 oktober 2009 - lektion 3
Övning 3:1
Kedjemetoden gick bra. 28 ord. Jag lyckades göra snabbare kopplingar idag. Tappade dock bort en på vägen. Sekvensen skulle sedan användas igen och återkallas som siffror - utifrån de memorerade ordens tre första konsonanter. Den alfanumeriska koden är lätt att förstå sig på, så det ställde inte till några bekymmer.
Övning 3:2-3 (Symboliseringstekniken)
Dessa övningar tog väldigt lång tid. Jag fastnade på några ord och det tycktes ta evigheter innan lämpliga bilder ville inställa sig till tjänst. Vissa automatiska bilder utsätts sedan för moralisk(moralistisk kanske)-intellektuell prövning och underkänns och så står man där utan bild. Så idiotiskt! Motarbeta sig själv lät inte så praktiskt... Varför fungerar man så här?
Övning 3:4
Well. Att koda genom konsonans gick uselt
Vid återkallning lyckades jag hitta strax över 50% av mina kopplingar. Försökte reparera och göra om. Efter tredje försöket gick det perfekt. Ibland var det svårt att hitta liknande ord, ibland var det svårt att koda av bilderna och göra om dem till den ursprungliga varianten. Måste nog jobba ordentligt med detta.
Övning 3:5
Skapa ord från konsonanter gick bra i jämförelse. Och så var det väldigt kul. Vid återkallning 27 av 27!
Övning 3:6
Skapa ord från stavelser var minst lika enkelt. Gick ännu snabbare att hitta bilder. Vid återkallning dök 25 av 27 upp för min inre syn. Gjorde om, gjorde rätt. Man funderar ju lite på vilka referenser vi studenter normalt har när vi gör dessa övningar. Till vilken grad har vi samma bildreferenser tro? En del av dessa konsonantkombinationer/stavelser känns bara så givna.
Övning 3:7-9
Nya figurkoder att ta sig an! Det går, kanske inte helt förvånande, trögt så här i början. Mitt huvud vill bara inte visualisera en navel - åtminstone inte en stor, detaljerad, tredimensionell bild i färg. Hoppas kunna få den på bättre tankar snarast. Ska försöka lägga lite extra tid på mentalt tecknande på denna stackars navel. Vissa bilder är onekligen lättare än andra. Såg att någon hade problem med att föreställa sig hår. Min vurm för japansk skräckfilm gjorde just det väldigt lätt för mig personligen. Det fanns som en egen kategori i min hjärna - bara att välja och vraka.
Lektionen tog nästan 2 timmar.
Jag beslutade mig för att tills vidare helt vägra inköpslistor och "att göra-listor". Måste vara kontraproduktivt att fortsätta använda när man vill träna upp sitt minne. Hur stryker man saker från en "att-göra-lista" inne i huvudet?

Under lektion 2 uppmuntrades vi att skriva studiejournal. Jag har gjort det sedan dess, även om det skett i det fördolda. Nu tänkte jag fortsätta mitt studiejournalsprojekt här i vårt fina forum istället. I skrivande stund (vecka 45) har jag precis avslutat lektion 15 och min plan är att denna dagbok snart ska ligga i synk med var jag faktiskt befinner mig på min gms:ande resa.
Vecka 41
Torsdagen den 8 oktober 2009 - lektion 1
Med spänd förväntan sätter jag mig bakom datorn. Jag har ingen aning om vad som komma skall när jag trycker på start-knappen. Det inledande testet går något bättre än jag förväntat mig. Faktum är att det stör mig. Jag vill hellre vara så usel det bara går så här i uppstarten och enkelt kunna se denna GMS-kurs som en lysande stjärna på min himmel, som ett fantastiskt kapitel i min livssaga.
Redan vid inledningstexten stannar jag upp. Det är svårt att inte känna inspiration när man konfronterar allt man har möjlighet att lära sig.
Övning 1:1
Kedjemetoden var först ut. Det gick ganska snabbt att förstå sig på, men inte helt lätt att göra i praktiken. Kul att låta konstigt kombinerade saker genomtränga varandra. Många av bilderna envisas med att dyka upp små. Jag ägnade ganska lång tid att kommendera dem stora. Med lite olika resultat. Några bilder hoppar omkring och lever runt. Efter lite suckar får jag dem dock stilla. 25 ord att memorera. Tre missar vid återkallning.
Övning 1:2
25 nya ord att memorera med en annan metod. Ryska Dock-metoden. Den var att betrakta som cool. Jag vill inte påstå att det gick så bra, men jag blev verkligen stormförtjust. I mitten av ordserien tappar jag fokus och gör inga bra kopplingar. 19 av 25 vid återkallning
Övning 1:3
Cicerometoden kändes enkel i jämförelse. Ett ovant sätt att förhålla sig till det som redan är välbekant. 25 nya ord. Tittar mig runt här i lägenheten och försöker se vilka prylar som kan stå till tjänst. Har lite problem med att bestämma ordning på dem. Vill ändra hela tiden. Endast ett fel vid återkallning.
Övning 1:4
Det där med fria associationer missförstår jag alldeles och får göra om. Inte för att det stör direkt, då allt var mycket lättare än jag lyckats göra det till. Hjärnan associerar fram en massa stödbilder ganska enkelt, så länge jag inte försöker intellektualisera/förklara/stå till svars för dem.18 av 20 vid återkallning.
Övning 1:5
Den alfanumeriska koden då. Massor bokstäver och siffror omvartannat, som utmanade koncentrationen en smula - men det var enkelt att förstå sig på. Nemas problemas.
Länkad text och kontrollfrågorna kändes som ett bra avslut så man kunde stämma av att man fattat och hängt med.
Denna lektion klickades bort när 1 och 52 minuter hade gått.
Fredag den 9 oktober 2009 - lektion 2
Övning 2:1
Lektionen börja med en nytt gäng ord att memorera med kedjemetoden. 26 stycken denna gång. Stannar länge vid ordet "material" och försöker tvinga hjärnan till en bra bild. Det är obestämt och precist på samma gång. Lite svårhanterligt. Hastar när jag kommer till sista bilden i serien och det blir ingen bild som fastnar. Känslan av att vara i mål gör att jag glömmer av mig. Återkallar och noterar tre luckor. Reparerar.
Övning 2:2
25 ord att memorera med Ryska Dock-metoden. Hela inzoomningsgrejen känns lättare idag. Jag behöver inte skrika kommandon till hjärnan hela tiden. Att pendla mellan lilliputvy och jättens blick känns fortfarande coolt. 21 av 25 vid återkallning. Gör om, gör rätt.
Övning 2:3
10 ord att placera på cicerobilder. Jag använde samma som under gårdagen. Det gick fort. Återkallar 10 av 10. Testade sedan om det stämde - om gårdagens ord hade raderats. Hade kvar en bild från gårdagen, resten var, som utlovat, helt bortblåsta. Om bilder samlever på en cicerobild - vad beror det på? Har man gjort ett fuskjobb med den nya bilden då?
Övning 2:4
Det där med fria associationer tyckte jag var lite kul, så jag unnade mig att skapa nya bilder och inte recycla gårdagens. Behöver lära mig att tänka så här. Endast 10 ord. Samtliga infann sig vid återkallning.
Övning 2:5-6
Ja, vad ska man skriva. Alfanumerisk kod känns logisk och trygg. Inre tecknande var mer komplicerat. Kändes så ovant att kalligrafiteckna inne i huvudet. Att få låta figurkoderna interagera med mina ciceros gjorde bilderna mycket lättare att föreställa sig. Lösryckta föremål, utan sammanhang och rumslig attachment, kändes mer ogreppbara. Skapade lite nya ciceros för övning 6. Det blev 37 nya av bara farten. 19 av 20 vid återkallning. Tar hand om min lucka.
Övning 2:7
Jag drar ut korten på skrivaren. Lite svårarbetade på vanligt papper, men det får jag fixa till vid tillfälle. Nu ska här tränas!
Övning 2:8
Här får vi veta hur vår prestationsförmåga kan öka med 30%. Ja, jag läste den länkade texten. En inspirationsboost, om inte annat. Det måste jag prova. Bestämmer mig också - som synes - för att skriva studiejournal. Hur räknar man ut dessa "förbättringsprocent" egentligen?
Generell not: Jag observerade att jag har svårt att minnas första bilden i ordserier, men hittade då ett bra svar i forumet på detta dilemma. Forum är bra! Vidare är det spännande hur ofta reflexen att ta till papper och penna styr och härjar. Jag hoppas känna mig mer trygg med - och känna större tillit till - min egen hjärna only, under kursens gång.
Klickar bort lektionen när 1 och 17 minuter gått.
Lördag den 10 oktober 2009 - lektion 3
Övning 3:1
Kedjemetoden gick bra. 28 ord. Jag lyckades göra snabbare kopplingar idag. Tappade dock bort en på vägen. Sekvensen skulle sedan användas igen och återkallas som siffror - utifrån de memorerade ordens tre första konsonanter. Den alfanumeriska koden är lätt att förstå sig på, så det ställde inte till några bekymmer.
Övning 3:2-3 (Symboliseringstekniken)
Dessa övningar tog väldigt lång tid. Jag fastnade på några ord och det tycktes ta evigheter innan lämpliga bilder ville inställa sig till tjänst. Vissa automatiska bilder utsätts sedan för moralisk(moralistisk kanske)-intellektuell prövning och underkänns och så står man där utan bild. Så idiotiskt! Motarbeta sig själv lät inte så praktiskt... Varför fungerar man så här?
Övning 3:4
Well. Att koda genom konsonans gick uselt

Övning 3:5
Skapa ord från konsonanter gick bra i jämförelse. Och så var det väldigt kul. Vid återkallning 27 av 27!
Övning 3:6
Skapa ord från stavelser var minst lika enkelt. Gick ännu snabbare att hitta bilder. Vid återkallning dök 25 av 27 upp för min inre syn. Gjorde om, gjorde rätt. Man funderar ju lite på vilka referenser vi studenter normalt har när vi gör dessa övningar. Till vilken grad har vi samma bildreferenser tro? En del av dessa konsonantkombinationer/stavelser känns bara så givna.
Övning 3:7-9
Nya figurkoder att ta sig an! Det går, kanske inte helt förvånande, trögt så här i början. Mitt huvud vill bara inte visualisera en navel - åtminstone inte en stor, detaljerad, tredimensionell bild i färg. Hoppas kunna få den på bättre tankar snarast. Ska försöka lägga lite extra tid på mentalt tecknande på denna stackars navel. Vissa bilder är onekligen lättare än andra. Såg att någon hade problem med att föreställa sig hår. Min vurm för japansk skräckfilm gjorde just det väldigt lätt för mig personligen. Det fanns som en egen kategori i min hjärna - bara att välja och vraka.
Lektionen tog nästan 2 timmar.
Jag beslutade mig för att tills vidare helt vägra inköpslistor och "att göra-listor". Måste vara kontraproduktivt att fortsätta använda när man vill träna upp sitt minne. Hur stryker man saker från en "att-göra-lista" inne i huvudet?