cicero förvirring

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
nossod
Posts: 52
Joined: Tue 27 Dec 2011, 17:40
Location: Mariehamn

cicero förvirring

Post by nossod »

Någon mer än jag som oftast får problem när man skall memorera på ciceros i det rum man sitter i. Speciellt om objekten är i synfältet så blir det lätt att synintrycket tar över det som skall visualiseras. Tips på detta? Blunda kanske fast man egentligen inte skall? Kanske bara är ett fokusproblem.
Skerved
Posts: 11
Joined: Fri 23 Mar 2012, 01:07

Re: cicero förvirring

Post by Skerved »

Det är samma för mig. Jag vill gärna titta mot platserna. Det jag försöker göra är att bara titta rakt fram och försöka visualisera ändå. Tror det är en träningssak. :)
nossod
Posts: 52
Joined: Tue 27 Dec 2011, 17:40
Location: Mariehamn

Re: cicero förvirring

Post by nossod »

Ok, fast jag menar att det är tvärtom för mig. Om jag skall visualisera en specifik stol och den samtidigt står framför mig blir det konflikt, det jag inte ser går bra att visualisera.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: cicero förvirring

Post by wyzec »

Har inte problem med det du nämner, men den enkla lösningen är ju att låta bli. ;)

Men jag förstår vad du menar - det är ett fokusproblem som du skriver, försvinner med tiden när ögat börjar stänga av intrycken under visualiseringarna. Själv föredrar jag att ha en tom yta framför mig, insåg det för bara någon lektion sedan, är på lektion 6. Upptäckte att det var behagligt för ögat att lägga fokus på en tom yta sådär ett par meter ifrån där bilden helst ändå ska vara.
Timbooo
Posts: 54
Joined: Sat 10 Sep 2011, 00:46

Re: cicero förvirring

Post by Timbooo »

Hej,

Jag har exakt samma problem. Händer mig hela tiden när jag kör MM på tåget, där jag har de första 30 av mina cicerobilder. Kanske en vanesak, men jag blir ganska distraherad och börjar tänka på bilderna som ska komma i det rummet jag är i.
/T
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: cicero förvirring

Post by Larsgr »

Jag har en känsla av att det ni säger stämmer. Jag tror också att svaret bör bli "låt bli". Var inte där dina Cicerobilder är när du memorerar. Se lämpligen till att ha tillräckligt med stödbilder så att du kan klara dig ändå.

Själv använder jag Cicerobilder + kedja, då kan jag klämma in 52 bilder per rum, 10 Cicero med en kedja med fem bilder (naturlig association). Den sista bilden får 7 bilder på sig så att jag kan klämma in en kortlek per rum.

Därmed memorerar jag inte på verkliga objekt.
johan.hyrefeldt
Posts: 69
Joined: Sat 22 Sep 2012, 12:11

Re: cicero förvirring

Post by johan.hyrefeldt »

Det stämmer nog att man inte ska vara i det rummet som cicerobilderna kommer ifrån. Jag är i höst utomlands och pluggar och då blev det så att jag memorerade saker från rummen i mitt hus därhemma i Sverige. Jag tycker att cicerometoden hittills har varit den lättaste. (Jag har gjort 2 lektioner)

När det kommer till att man kan störas av synintryck, håller jag med. Jag tycker också att det är skönast att titta på en tom vägg när jag memorerar. Men som det skrevs tidigare här i tråden: Hjärnan kanske inte störs av synintrycken längre fram när man har tränat en del.
Post Reply