Theos journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
dancing_theo
Posts: 2
Joined: Tue 13 Mar 2012, 12:11
Location: Bodö

Theos journal

Post by dancing_theo »

Dag 2 och har precis avslutat lektion 2. Både första och andra lektionen har gått väldigt bra. Tog ganska lång tid på mig under första lektionen (runt 3h) men pushade mig själv mer denna gång och avslutade runt 1 1/2h. Som många andra vill jag gärna att allt ska bli rätt istället för att kanske få färre rätt men högre hastighet. Känns som om detta kommer efter hand men ska ha fokus på det så jag inte faller tillbaka i ett lugnare tempo utan fortsätter att jobba med hastigheten.

Trodde jag skulle ha större svårigheter med siffrorna än vad jag faktiskt hade. Cicerotekniken har jag jobbat med lite tidigare så jag vet hur effektiv den är. Ser fram emot nästa lektion och att få fortsätta att jobba på minnet :)

Har länge varit intresserad av hur man kan utveckla sig själv och förbättra sin förmåga vad gäller allt egentligen. Läst en del om minnesträning men aldrig aktivt arbetat med det. När jag upptäckte mind academy tvekade jag inte länge innan jag anmälde mig. Gillar verkligen upplägget och för min del behöver jag en struktur för att genomföra träning. Skulle aldrig kunna träna på detta sätt om jag hade varit själv och bara utgått från böcker.
Studerar ekonomi och vill gärna kunna tillgodogöra mig studierna på ett bättre sätt men framför allt så vill jag få ett bra minne i vardagen. Läser väldigt mycket så jag ser fram emot att på ett effektivt och enkelt sätt kunna få den information att stanna kvar.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Theos journal

Post by Mattias »

Välkommen Theo, och grattis till en bra start!

Mvh,
Mattias
dancing_theo
Posts: 2
Joined: Tue 13 Mar 2012, 12:11
Location: Bodö

Re: Theos journal

Post by dancing_theo »

Avslutat tredje lektionen och idag har det gått trögt. Tyckte det var otroligt svårt med övning 4 och 5, dvs att först skapa konkreta ord som påminner om olika abstrakta stavelser. Sedan att skapa ord utifrån kombinationer av konsonanter. Tror att jag la bortimot 2h på bara dom övningarna. Vet inte om det finns något bra sätt att komma igenom denna typ av övningar annat än att bara träna på dom?
Hade stora problem att kunna hitta ord som liknar asch och pier exempelvis. Detta kommer kanske om man tränar på just detta.
Tyckte också att det var svårt att skapa ord utifrån konsonanter. Dom ord som dök upp var ofta väldigt abstrakta och svårt att använda i minneskjedjan.

Tips från coachen?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Theos journal

Post by Mattias »

Läs tråden "abstrakta ord" här på studentforumet.

/M
Post Reply