Page 1 of 2
Daniels Journal
Posted: Thu 01 Mar 2012, 12:58
by daneper
Hej, Daniel heter jag och ska nu, efter att precis ha gjort den tredje lektionen, försöka bli bättre på att dokumentera.
Lektion 2 gick rätt bra tyckte jag, och jag klarade mig inom 2h till skillnad mot lektion 1, så det var med stor entusiasm och ett visst mått av självförtroende som jag gav mig i kast med 3:an.
Då kom jag minst sagt ner på jorden igen och blev på skitdåligt humör och kände mig värdelös när jag var tvungen att avbryta lektionen, efter 2timmar och 35 minuter, för att gå och hämta min dotter på dagis. Idag fortsatte jag lektionen och slutet gick bättre, mycket tack vare att jag redan kunde figurkoderna upp till 20, och jag landade på ca 3timmar.
Jag håller maxtiden för själva kopplingarna, men tiden drar iväg vid återkallandet, och de åtskilliga reparationerna. De första övningarna gick ändå hyfsat då det var lätt att hitta bilder till orden. De stora problemen började med övn 4, då det tog lång tid för mig att hitta bilder. 5:an och 6:an ännu svårare. Ca 40 minuter vardera.
Dels är jag seg på att hitta bilder till förkortningarna, och vid första återkallandet kommer jag knappt ihåg någon. Och de förkortningar som jag hade svårast att hitta bilder till har jag ofta helt glömt bort vilken bild jag valde till slut, även när jag tittar på förkortningen igen, och måste hitta på en ny bild, vilket både sinkar tiden och sabbar kopplingen till nästa bild.
Övning 9 med figurkoder på Cicero gick ganska smidigt. Upplever att kopplingarna fäster mycket lättare när stödbilderna är från mitt eget hem. Dels är ordningen given och dels är det lättare att visualisera föremål som jag har sett många gånger.
En iakttagelse: Igår var det en kompis som pratade om Marocko, och då dök genast bilden av en gungstol upp. Jag övade ryska-dock-tekniken på några länder i Afrika för ett tag sedan (rocking chair - Marocko), och det var en häftig känsla när bilden bara dök upp.
/Daniel
Lektion 4
Posted: Fri 02 Mar 2012, 14:53
by daneper
Tid Ca 2:06.
Kämpade verkligen mot klockan idag, och hade jag inte redan kunnat figurkoderna innan hade det nog tagit ytterligare en halvtimme.
Övn 5 var en riktig killer och tog ca 35 min. Har verkligen ansträngt mig för att inte "leta" bilder utan bara ta första bästa som poppar upp. I vissa fall hjälpte det och jag insåg att jag har haft problem att acceptera vissa bilder tidigare för att de inte är logiska. Men de satt nästan allra bäst. Ibland kommer det dock inga bilder, utan det är helt tomt. Då blir jag skitstressad och tänker "klockan går" och försöker tvinga fram bilder (som inte vill komma).
Finns det några tips på det här?
Om man får blackout kan man ta en bild, vilken som helst, typ något från bordet framför en eller vad som helst, som substitut? Låt säga att jag inte för mitt liv kan komma på en bild till stavelsen "rojt", kan jag då bara bestämma att saxen på bordet framför mig ska få symbolisera "rojt"?
Vid övning 9 märkte jag verkligen att de kopplingar där jag lyckades se beröringspunkterna mellan bilderna "tydligt" (Att tala om tydlighet i det här fallet känns förmätet. Allt är grader av suddighet) satt så himla mycket bättre.
/Daniel
Re: Daniels Journal
Posted: Fri 02 Mar 2012, 15:31
by DrWho
Hej daniel
Jag hade samma problem som du med tiden, problemet är att när man börjar tänka på klockan så går det ÄNNU sämre. Anledningen till att klockan finns där att det inte ska ta dig 10h att ta dig igenom en lektion utan att du ska ha ett bra flyt – tanken är inte att den ska tvinga dig att få fram en koppling på 1 sekund, den enda gången då du behöver vara orolig över att klockan går är när du i tankarna flyter iväg och börjar dagdrömma ist för att fokusera på lektionen at hand.
Jag har gjort så ibland att jag har tagit en symbol, vilken som helst när jag inte kommit på något för ett visst ord, problemet är att det kan vara svårt att förstå varför du valde den vid återkallningen och då har inte bilden det syfte den skulle ha. Det bästa är att inte låsa sig vid tiden, ha klockan i åtanke i BAKHUVUDET och fokusera på det du gör, det gör inget om det tar längre tid än 2h, faktum är att efter att ha gjort det själv och läst andras journaler så har jag sett att de flesta tar mer än 2h på sig – och gör ganska bra ifrån sig i slutändan iaf.
När jag ska koppla ett konstigt ord till en bild (gör det ganska ofta nu förtiden;)) så försöker jag komma på vad som helst som liknar original ordet om så bara en med stavelse, för gör du det så går det 100ggr lättare vid återkallningen om bilden har en koppling, vilken som helst, till ordet. Rojt skulle ex kunna bli: rova, röt, röja, rota – sen är det inte viktigt att det är logiskt för alla bara det passar dig, bara DU förstår kopplingen så räcker det.
Re: Daniels Journal
Posted: Fri 02 Mar 2012, 21:44
by daneper
Tack för pepp Dr! Blir inspirerad av att titta i din journal. Du pratar om ringrostig efter 3 dagars bortavaro, haha, gasen i botten. Grymt att det går så bra för dig!
Re: Daniels Journal
Posted: Fri 02 Mar 2012, 22:04
by DrWho
hehe - jag tappade lite momentum när jag inte gjorde något på 3 dagar, har kört väldigt
intensivt sen jag började men sen hade jag en examen för några dagar sedan och det tog
lite tid från det här, och nu har jag en till nästa vecka så jag ska försöka plugga mkt nu
så jag kan göra båda samtidigt så jag klarar en lektion om dagen till slutet

.
kul att ha dig 'onboard och lycka till med övriga kursen!
Ser fram emot att läsa mer från dig
Lektion 5
Posted: Sun 04 Mar 2012, 23:24
by daneper
Tjihoo, känner mig pepp efter den här lektionen! Tid ca 1:25. Nu hade jag visserligen figurkoderna klara den här gången också, men ändå. Jag fick nästan känslan av att jag hade fuskat eller gjort något fel för att jag klarade mig inom tiden, haha.
Blev lite rädd när jag såg att man skulle memorera 75 saker i övn 1 och tänkte att det här lär jag ju aldrig fixa. Och det var ganska blekt resultat vid första återkallningen, tretton fel vid andra, fem fel vid tredje, ett fel vid fjärde (retligt), och spik på femte. Då hade det gått en timme (det tog sin lilla tid att återkalla och skriva ner alla saker om och om igen) och jag tänkte att den här lektionen kommer att dra iväg i tid. Men övning 1 kändes som huvudgrejen med den här lektionen, de andra övningarna rann bara på.
Känner att jag skulle vilja kika in i andra studenters hjärnor för att se hur tydligt de ser bilderna. Ett problem som jag ofta har är att när jag ska visualisera någonting så upptäcker jag att jag inte riktigt vet hur det ser ut, på riktigt, och då blir det svårt att göra bilden detaljerad. Ex. Jag tänker att jag vet hur en viss stol i mitt hem ser ut, men så ska jag visualisera den och upptäcker att jag inte vet hur många ribbor den har i ryggstödet, var stöden mellan benen går och så vidare. Jag antar och hoppas att det där blir bättre med tiden.
Men, det viktigaste är att det känns grymt pepp idag!
/Daniel
Re: Daniels Journal
Posted: Mon 05 Mar 2012, 11:39
by Mattias
Bra Daniel!
Det händer ofta att man inte vet exakt hur ett objekt ser ut i verkligheten, men det spelar ingen roll. Det viktiga är att du direkt bestämmer dig för hur det ser ut i din visualisering, vilket kanske diffar från verkligheten.
Mvh,
Mattias
Lektion 6
Posted: Tue 06 Mar 2012, 14:57
by daneper
Tid, drygt 3 timmar totalt (gjorde hälften av lektionen igår).
Nu var bilderna väldigt diffusa och det tog ungefär 20 min att ordna med stödbilderna i övn 1. Och då satt de inte som berget direkt. Sen tog det 1:40 att memorera och återkalla alla landskap och städer korrekt.
Jag navigerar väldigt långsamt mellan stödbilderna, och när jag är längst ut på en tråd, låt säga falukorven för Falun, vet jag inte längre vilken som är associationens bas, om jag inte går tillbaka bild för bild, och gör jag inte det vet jag inte vilken cicerobild jag ska gå till därefter. En långsam process med många öppningar för hjärnan att driva iväg i dagdrömmerier. Märkte också att jag oftast gjorde bilden som innehöll information betydligt mindre än stödbilden, trots att det var kedjemetoden.
Den här lektionen försökte jag att inte lyfta blicken från skärmen hela tiden för att hitta ytor att visualisera mot, dels för att det skulle gå snabbare och dels för att jag har tänkt på att jag ofta har bilderna långt ifrån mig, om än stora. Resultatet blev att allt var exceptionellt odetaljerat, och stördes av objekten framför mig.
Borde jag återgå till att visualisera mot ”renare” ytor, möjligen?
Dessutom memorerade jag landskapen på mina cicerobilder i hallen. Jag kanske borde ha gjort helt nya. Tänker att det kan vara bra att lämna de i hallen för vardagliga ting, och inte för långtidslagring. Funkar det bra om man vill byta plats på information? Alltså hänger kedjan av stödbilder och associationer med om man ställer basen på annan plats?
Siffrorna i sista övningen tog ungefär en timme att memorera och återkalla felfritt. På kanske åttonde återkallningen eller så, satt det till slut. Upplevde figurkoderna som suddigare än någonsin.
Sammanfattning: Känner mig långtifrån lika stursk som efter lektion 5
/Daniel
Re: Daniels Journal
Posted: Tue 06 Mar 2012, 18:42
by Mattias
Bry dig inte för mycket om resultatet på de enskilda lektionerna. Don't let it bring you down, med andra ord

Den här träningen är precis som när man tränar på gym - vissa dagar känns det tuffare och man kan inte alls prestera lika bra som gången innan. Det går alltid tillfälligt bättre eller sämre. Det gör ingenting. Det som verkligen räknas är ATT du tränar. Då vet man att grundförmågan ökar stadigt och att lägstanivån höjs. Därför bör man vara stursk efter varje avklarad lektion!
Lycka till med sjuan!
/M
Re: Daniels Journal
Posted: Tue 06 Mar 2012, 21:40
by daneper
Tack för pepp Mattias!
Jag ska jobba på att hålla den positiva känslan uppe. När jag tänkte närmare på saken var det ändå över hundra bilder, med landskap städer och alla stödbilder, som jag lyckades hålla i rätt ordning, även om det tog (för lång) tid. Om någon hade sagt att jag skulle lära mig hundra element i en viss ordning för några veckor sedan, innan jag hoppade på mindacademy, hade jag sannolikt skrattat åt det befängda påståendet.
Detaljerna i bilderna är det svåraste tycker jag. Vissa bilder, när jag inte riktigt har klart för mig hur ett objekt ser ut, blir som sammanfattningar när jag försöker visualisera dem. Olika beståndsdelar av objektet flyter omkring i en enda röra, som i en abstrakt målning. Men jag har svårt att bygga egna, enklare varianter, inom överskådlig tid.
För Göteborg använde jag en båt. En egenbyggd båt som var så ful och lös i sina former att jag skulle skämmas om den gick att skriva ut på papper, för allmänheten att beskåda. Och den ville bara inte (naturligtvis) sätta sig. Så bytte jag ut den mot en hallonbåt, som jag kunde se ganska skarpt, och då satt kopplingen som med det finaste klister.
/Daniel