ihopblandning..
Posted: Wed 14 Oct 2009, 23:07
Tjena.
Fråga 1)
I lektion 5 övning 1 skulle man memorera 75 ord med olika tekniker.
det mesta gick bra.. men jag märkte att jag fastnade på ett par ställen..
Ena felet jag gjorde var att glömma att koppla association 4 till en av mina cicerobilder vilket gjorde att jag helt glömde bort den..
Andra problemet jag stötte på var vid 5de stödbilden andra ordet papegoja.. nästa ord körsbär satte jag på näbben av papegojan.. inga problem men när jag kom till 7de stödbilden och 6ordet (FÅG) vilket jag gjorde till FÅGEL så satte jag något på den fågelns näbb också vilket gjorde att vid återkallande blandade jag ihop dem eller snarare glömde båda två så jag tappade allt efter dessa ord tills nästa stödbild..
Är felet jag gör visualiseringen av själva fågeln / papegojan eller är det val av plats av nästa bild (näbben) som är fel?
Fråga 2)
Det här med 6 sekunder är galet svårt.
För det första är det svårt att veta hur länge det är för koncenterar man sig på att kolla på en klocka samtidigt så fungerar (iallafall inte mitt) visualiseringssinne.
Att uppskatta 6 sekunder när man visualiserar en bild går ju sådär.. jag gissar att jag sällan eller aldrig har hållit mig under 6 sekunder.
Fråga 3)
Jag var på utbildning på jobbet idag - där vi hade lämpligt nog en minnesövning för att demonstrera att bara höra ord ger sämre resultat än att se på ett bord med saker vilket gav sämre resultat än att höra ord i strukturerad form (5 möbler, 5 djur, 5 väder, 5 yrken), vilket gav sämre resultat än se saker på ett bord strukturerat sätt (5 fikatillbehör, skrivbordstillbehör, leksaker osv.. ) samtidigt som man fick känna på prylarna..
Vi hade iofs väldigt begränsad tid på övningarna men innan var jag väldigt förväntasfull eftersom jag tänkte tillämpa mina nylärda tekniker härifrån.
Jag var sämst av alla i alla 4 grenar.
Använde mig främst av cicerometoden och testade kedjemetoden också.. men det gick helt enkelt inte bättre än för någon annan.. alla var bättre än mig vilket kändes skit helt enkelt..
Varför blev det såhär... kan det vara för att vi fick vid lyssnade av orden bara kanske 1.5 sek per ord sen nästa som gjorde att jag inte hann med och de andra kursdeltagarnas korttidsminne klarade sig bättre än då?
Tilläggas ska också att efter vi memorerat hölls allsång och matteräkning samt upprepning av varandras föräldrars namn för att förvirra oss mer..
-------------
Ursäkta att detta blev så äckligt långt men nu råkade det bli så.
Hälsningar
Hans - fortfarande förväntansfull student!

I lektion 5 övning 1 skulle man memorera 75 ord med olika tekniker.
det mesta gick bra.. men jag märkte att jag fastnade på ett par ställen..
Ena felet jag gjorde var att glömma att koppla association 4 till en av mina cicerobilder vilket gjorde att jag helt glömde bort den..

Andra problemet jag stötte på var vid 5de stödbilden andra ordet papegoja.. nästa ord körsbär satte jag på näbben av papegojan.. inga problem men när jag kom till 7de stödbilden och 6ordet (FÅG) vilket jag gjorde till FÅGEL så satte jag något på den fågelns näbb också vilket gjorde att vid återkallande blandade jag ihop dem eller snarare glömde båda två så jag tappade allt efter dessa ord tills nästa stödbild..
Är felet jag gör visualiseringen av själva fågeln / papegojan eller är det val av plats av nästa bild (näbben) som är fel?

Det här med 6 sekunder är galet svårt.
För det första är det svårt att veta hur länge det är för koncenterar man sig på att kolla på en klocka samtidigt så fungerar (iallafall inte mitt) visualiseringssinne.
Att uppskatta 6 sekunder när man visualiserar en bild går ju sådär.. jag gissar att jag sällan eller aldrig har hållit mig under 6 sekunder.


Jag var på utbildning på jobbet idag - där vi hade lämpligt nog en minnesövning för att demonstrera att bara höra ord ger sämre resultat än att se på ett bord med saker vilket gav sämre resultat än att höra ord i strukturerad form (5 möbler, 5 djur, 5 väder, 5 yrken), vilket gav sämre resultat än se saker på ett bord strukturerat sätt (5 fikatillbehör, skrivbordstillbehör, leksaker osv.. ) samtidigt som man fick känna på prylarna..
Vi hade iofs väldigt begränsad tid på övningarna men innan var jag väldigt förväntasfull eftersom jag tänkte tillämpa mina nylärda tekniker härifrån.
Jag var sämst av alla i alla 4 grenar.

Använde mig främst av cicerometoden och testade kedjemetoden också.. men det gick helt enkelt inte bättre än för någon annan.. alla var bättre än mig vilket kändes skit helt enkelt..
Varför blev det såhär... kan det vara för att vi fick vid lyssnade av orden bara kanske 1.5 sek per ord sen nästa som gjorde att jag inte hann med och de andra kursdeltagarnas korttidsminne klarade sig bättre än då?
Tilläggas ska också att efter vi memorerat hölls allsång och matteräkning samt upprepning av varandras föräldrars namn för att förvirra oss mer..
-------------
Ursäkta att detta blev så äckligt långt men nu råkade det bli så.
Hälsningar
Hans - fortfarande förväntansfull student!