Joxets träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
joxet
Posts: 6
Joined: Wed 10 Jan 2024, 22:31

Joxets träningsjournal

Post by joxet »

Dags att skriva journal! lektioner 1-4

LEKTION 1, tid: X

övning 1 kedjemetoden
jag fick 15/25 rätt på försök 1, följt av 24/25 där jag missade en koppling, för att sedan få alla rätt på försök 3. När jag minnestränat tidigare har jag aldrig kopplat med en konstant hastighet på 6 sekunder. Det var klurigt men jag kom snabbt in i tänket. Ibland får bilderna som ett kraftfält mellan sig så de inte kan sättas ihop ordentligt. Konstigt.

övning 2 ryska dockmetoden
16/25 rätt på försök 1, missade en hel rad med kopplingar men fick sen alla rätt på försök 2. Det är svårt att ordentligt zooma in och sätta en bild i normalstorlek på en jättestor bild, men jag fick till det när jag ändrade mig från att "zooma" den första bilden till att "förstora" den. På nåt sätt funkar det.

övning 3 cicero-metoden
30/30! Alla rätt på första försöket! Jag hade ciceros sedan innan, när jag övade med "Vägen till Mästarminne" och Victor Bulls språkmodul på en annan hemsida. Jag förväntade mig däremot inte att det skulle gå så smidigt!


LEKTION 2, tid: X

övning 1 fria associationsmetoden
Det var intressant hur gamla minnen spelade roll i att få fram nya associationer. Jag fick fram en brödskiva som jag åt senaste gången jag var hos min bästa väns barndomshem. Det var klurigt att få fast en bild på en association och sen inte blanda ihop den med nästa association. Det är som Victor säger; nästa bild till höger eller ovanpå för att det inte ska bli luddigt. fick 12/20 rätt, och blandade ihop "kalender" med "almanacka" i slutet. Fick skriva dit ett stort K på kalendern för att komma ihåg rätt. Alla rätt på försök 2.

övning 2 alfanumerisk kod
Jag har tränat det här sen innan, så jag kunde alla siffer-bokstavskombination redan, men det var skönt att se att det fanns ett tips för hur man skulle lära sig dom utantill. Det fanns inte i Vägen till Mästarminne. Att skriva om massvis av siffror till bokstäver och tvärt om hjälpte mig sätta fast systemet i sten.


LEKTION 3, tid: X

övning 1 kedjemetoden
Den här gången ökade vi från 20 till 26! Kände mig lite rostig i första försöket, 8/26 rätt, men det var bara på't igen! Försök 2, 25/26 rätt. Missade en koppling, ordet banderoll blev inte riktigt en färdig bild. Försök 3, alla rätt.

övning 2 ryska dockmetoden
försök 1, 11/25 rätt. Svårt att zooma. Försök 2, 24/25 rätt, en bild blev ett anteckningsblock för ordet "anteckningar", men jag skrev det första istället för det andra. Undrar hur man bäst får till det ordet?

övning 3 figurkoder 01 - 10
Vid det här laget har jag tränat på figurkoder hela vägen upp till 40, men figurkoder.se var ett jättebra verktyg för att träna.


LEKTION 4, tid: 1h

övning 1 cicero-metoden
Den här gången var det en lätt uppvärmning. Det gick snabbare att komma in i ett flow! Alla rätt på första försöket.

övning 2 fria associationsmetoden
Nu gick det snabbare att hitta på bilder i en kedja. Dessvärre gick det trögt att sätta ihop dom med bilderna jag skulle memorera. 4/10 rätt på försök 1. Försök 2, alla rätt.

övning 3 memorera tal med ciceros
30/30 på första försöket! Jag hade ingen aning om att det skulle vara så här lätt! Det var busenkelt att få fram rätt bild på rätt plats. Fantastiskt kul!
joxet
Posts: 6
Joined: Wed 10 Jan 2024, 22:31

Joxets träningsjournal lektion 5 & 6

Post by joxet »

LEKTION 5

övn 1 - kedjemetoden och alfanumerisk kod
när jag skulle memorisera kedjan fick jag 13/14 rätt på första försöket, sen började jag skriva ner siffrorna efter att jag fått alla rätt. Inga konstigheter, men det skulle göra processen snabbare om det fanns ett facit till siffrorna.

övn 2 - symbolkodning
7/19 rätt på försök ett, det här var en klurig övning. Fick alla rätt på försök två, då hade jag vant mig lite mer.

övn 3 - länka till välbekant info
Alla rätt på första försöket. Mycket kul.

övn 4 - koda genom konsonans
Den här övningen är jag särskilt intresserad av eftersom jag tror vi kommer använda den vid språkinlärning. Den var riktigt klurig, 3/13 på första försöket. 9/13 på andra, alla rätt på tredje. Det hjälpte verkligen att ha bilden framkallad i huvudet medans man uttalade det rätta ordet. Wow!

övn 5 - skapa ord genom konsonanter
11/12 rätt, missade en koppling. Alla rätt på andra försöket. Man fick vara lite kreativ när man hittade på ord, rolig övning.

övn 6 - skapa ord från stavelser
9/11 på första, alla rätt på andra.

övn 7 - figurkoder 11-20
Bara repetition, inga konstigheter. I samma övning skulle jag memorisera 30 tvåsiffriga tal, med mina nya ciceros. 22/30 på första, alla rätt på andra försöket.


LEKTION 6

övn 1 - kedjemetoden
En längre kedja den här gången. 16/30 på första, 28/30 på andra, 30/30 på tredje försöket. Det börjar bli naturligt att sätta ihop bilder med varann, men när jag ska försöka hålla upp ett tempo blir det ibland svårt att släppa bild nummer 1 när jag ska sätta fast bild nr 3 med bild nr 2. Jag översatte sen bilderna till siffror.

övn 2 - symboliseringstekniken med ryska dockmetoden
12/19 rätt på första, 18/19 på andra, och 19/19 rätt på tredje försöket. Det är svårt att zooma ordentligt med ryska dockmetoden, hoppas jag vänjer mig.

övn 3 - länka till välbekant information
12/12 på första försöket.

övn 4 - koda genom konsonans
5/20 på första försöket. Den här sortens övning är en tuff utmaning! 17/20 på andra, 19/20 på tredje, och slutligen 20/20 på fjärde försöket.

övn 5 - skapa ord från stavelser
ännu en övning som förmodligen blir relevant vid språkinlärning! Det tog all min tankekraft att göra den här övningen. 3/15 på första, 12/15 på andra, 15/15 på tredje försöket.

övn 6-8 figurkoder
Nöta nöta nöta.

övn 9 memorisera tal
30 till tal att memorisera, 25/30 på första och 30/30 på andra försöket.
Post Reply