Antal associationer i Cicero-metoden

Här kan man ställa frågor och diskutera om teorin som ligger till grund för GMS-metoden och teknikerna som ingår. Och även jämföra med andra system och uppfattningar.
Post Reply
lukassuter
Posts: 1
Joined: Mon 20 Sep 2021, 19:20

Antal associationer i Cicero-metoden

Post by lukassuter »

Hej,

Jag har läst vägen till mästarminne och försöker förstå hur jag ska tänka kring Cicero-metoden. I Övning 18 säger Mattias i slutet att en enda Cicero-bild skall ge 75-150 associationer. Jag får inte ihop det. På varje Cicero-bild skall fem underbilder skapas och kopplas ihop med ananas, kapsylöppnare, värmeljus, badboll samt trehjuling. Hade man stannat här hade man haft fem associationer att memorera på. Sen går man en nivå till och jag tolkar det som att man skall skapa tre underbilder per underbild, alltså att ananas, kapsylöppnare, värmeljus, badboll och trehjuling skall få tre underbilder var. Detta torde ge 5 * 3 = 15 associationer att memorera på. Som jag tolkar det memoreras från tidigare övningar stadskedjan, stjärnblocket och födelsedagsblocket på 3/15 platser. Vad är det jag missar? För med 15 associationer per Cicero-bild ger det ju totalt 50 * 15 = 750 associationer att memorera på om mitt Cicero-stödsystem har 50 platser. Hade varit grymt med ett förtydligande, känns som att jag missar något. Övning 18 bifogad nedan för de som ej har boken.

Allt gott,
Lukas Suter

Övning 18 – Mitt första stödbildssystem
"För att försäkra oss om pålitlig långtidslagring i minnet, behöver vi ett sammanhängande stödbildssystem. Med lösryckta stödbildssekvenser riskerar vi att inte hitta specifika stödbilder när vi behöver informationen. Ett sammanhängande stödbildssystem får vi genom att kombinera de olika urvalsmetoderna med enkla kedjekopplingar.

Gör så här:
1. Välj ut fem underbilder på din första cicero-bild (från hallen i din bostad).
2. Skapa följande kopplingar:
1:a underbilden + ananas
2:a underbilden + kapsylöppnare
3:e underbilden + värmeljus
4:e underbilden + badboll
5:e underbilden + trehjuling
3. Kontrollåterkalla kopplingarna.
4. Skapa följande kopplingar:
ananasens 1:a underbild + mossa (stadskedjan)
ananasens 2:a underbild + väderkvarn (stjärnblocket)
ananasens 3:e underbild + första associationsbasen från födelsedagsblocket
5. Kontrollåterkalla kopplingarna.

Nu har du ett färdigt stödbildssystem, redo för direkt långtidslagring av 75–150 associationer i rätt ordning. Och allt det här utifrån en enda cicero-bild! Gör du likadant med dina 50 cicero-bilder kan du kontrollerat långtidslagra 3 750–6 250 associationer. Om du memorerar informationsblock mångfaldigas lagringsmöjligheterna ytterligare.

All information som du väljer att lägga för långtidslagring, hittar du enkelt via hallen i din bostad. Du vet alltid var i hjärnan du ska leta för att hitta det du lagt på minnet. Sammansättningen av stödbildssystemet gör att du utifrån hallen snabbt kan lokalisera just den kunskap du vill plocka fram för tillfället."
Post Reply