lektion 4 uppgift 2

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
BIG_show
Posts: 5
Joined: Sat 15 Aug 2009, 09:09

lektion 4 uppgift 2

Post by BIG_show »

Jag undrar hur man använder symbolisation method på ett bra sätt. Till en del ord får jag bra bilder men kommer aldrig ihåg vilket ord symbolerna representerade. Har du något tips så att det blir lättare att minnas vilken symbol som hör till vilket ord?

Vidare har jag en till fråga. Vad är skillnaden mellan symbolisation method och familiar method?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: lektion 4 uppgift 2

Post by Mattias »

Bra att du får fram bra bilder, det är oftast det svåraste för många i början. För både symb.-metoden och linking to fam.-metoden gäller vid framtagning av bilder att ta den första man kommer att tänka på. Inte lägga ner en massa tid på att konstruera den perfekta bilden, utan träna sig i att låta hjärnan själv hitta en bild snabbt. Vid en sådan bild finns redan de nödvändiga kopplingarna i hjärnan klara och du kommer att komma ihåg bilden.

När det gäller orden är det viktigt att verkligen titta på det skrivna ordet samtidigt som du visualiserar bilden och även samtidigt uttala ordet (tyst i huvudet). Det brukar räcka. Är det fortfarande svårt kan du göra en snabbvariant av mental-drawing-techniques där du visualiserar hur du skriver ordet framför bilden. Men kom ihåg att återigen vill vi träna oss i att låta hjärnan göra jobbet åt oss fort, det viktiga är inte att direkt få alla rätt.

Skillnaden mellan de två metoderna ligger i förhållandet mellan ordet och bilden man väljer. För ordet 'jogga' kan en löparsko användas, detta är symboliseringmetoden (bilden symboliserar ordet - och så är det för alla människor). För den amerikanska staten Maryland, tänker jag personligen på Mary Poppins paraply. Ett paraply har egentligen inget med staten Maryland att göra, men för mig finns en solklar koppling. Detta är 'linking to familiar method'.

Definitionen av dessa två är inte särskilt viktigt. Och undertiden man memorerar behöver man inte tänka på vilken metod man använder. Det viktiga är att hjärnan ska kunna hitta bilder på flera sätt. Konsonansmetoden är ytterligare en.

Kämpa på! :)
/Mattias
Post Reply