Lektion 2

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
patrikn
Posts: 3
Joined: Mon 24 Aug 2009, 12:59

Lektion 2

Post by patrikn »

Övning 6
Är det meningen att jag inte skall lyckas komma ihåg alla siffror?
Skall jag bara försöka en gång och konstatera att jag inte kunda alla?

För att öva på Cicero och FC
Skall jag hitta på en ny nummerserie och försöka memorera den?

Känns som om jag skriver över mina Cicero och blandar ihop dem ibland.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lektion 2

Post by Mattias »

Cicero:
Du kommer att vänja dig vid att skriva över gamla associationer på cicero-bilderna. Du kan använda samma cicero-bilder igen och igen vid tillfällig memorering. Låt det dock gå ett dygn innan du skriver över med nästa association. Använd alltså samma cicero bara en gång om dagen. Har du slut på cicero-bilder, så skapa fler :)

Din fråga om övning 6:
Nedan ett utdrag från artikeln:
http://svenska.pmemory.com/articles/chain
Artikeln ovan är en av de absolut viktigaste texterna att ha läst noga och förstått.

"Gör övningarna på följande vis: Skapa alla kopplingar EN gång (repetera inte bara för att få alla rätt direkt, det är inte det som är meningen), poängen är att vänja hjärnan vid att bara behöva göra kopplingarna EN gång, vilket den kommer att göra tids nog, bara man inte skämmer bort den med oändliga repetitioner :)

Kontrollera sedan (skriv gärna ner på papper). Kom ihåg: DET ÄR OK ATT GÖRA FEL! Detta har jag märkt är det absolut svåraste hindret för många - de vill ha alla rätt direkt. Men hjärnan fungerar inte så. Det är en naturlig del av lärandeprocessen att man har fel, det kan inte vara på något annat sätt. Det viktiga är INTE att ha alla rätt. Det viktiga ÄR att hålla sig till ramarna som jag beskriver här och i artikeln ovan.

När man lär sig acceptera alla fel man har och bara kör ändå, kommer man till en helt ny nivå i minnesträningen. Frustrationen är helt onödig, den behövs inte. Men felen man gör är faktiskt nödvändiga, de behövs :)

Gå sedan tillbaka och reparera alla missade kopplingar EN gång (åter enligt tidsramen). Kontrollera. Reparera alla missade kopplingar igen EN gång osv. När du fått alla rätt en gång. Gå vidare och repetera inte övningen.

Det enda ni behöver tänka på är att beta av övningarna enligt denna modell, en efter en. Beta av en lektion i taget. Målet är att ta sig igenom 60 lektioner, det är det enda. Sedan kommer ni märka att ni helt plötsligt fått ett superminne ni kan använda till precis vad ni vill, som en bonus :)"
Post Reply