Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

13/60 på 5s med MM online på buss på eftermiddagen. Störd av sol och allt möjligt... konstiga är att jag kände mig ha gott om tid. I de fall jag har mycket tid känns utfallet vid återkallande mer sällan fördelaktigt. Kommer att testa att dra ner på tiden för att se om det kan förbättra utfallet.

Visste med mig att jag behöver viss nivå i MM för textmodulen, 100 eller mer visa det sig. Kört detta tidigare men haft praktiska problem att hinna köra sådana pass på bussturerna. Känner att jag behöver försöka köra sådana pass med hyfsat utfall innan jag går vidare. Bör nu kunna optimera bort lite tid från uppvärmning av figurkoder och mer välanvända ciceros.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

11/60 på 4s med MM online på buss på morgonen. Svaga ljusförhållanden, för lite sömn och störd miljö lär ha inverkat - bara att kämpa vidare.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

15/70 på 4s med MM online hemma på kvällen. Ovanligt mycket sömn, kör dock sent nu på kvällen. Bilderna kändes klara men trots detta tämligen blankt vid återkallandet - som att köra huvudet i en vägg just nu.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

13/70 på 4s med MM online hemma vid lunchtid. Mediterade, gick igenom figurkoder och ciceros innan. Känslan var ändå 'ofokus' och att inte hinna visualisera ordentligt. Tips till mig själv: kör korta kopplingsövningar och lite pepp-talk istället som förberedelse.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

18/70 på 4s med MM online hemma vid lunchtid. Kändes som ett fokuserat pass men hann ändå några gånger inte visualisera, figurkod kom i dessa fall för sent. Kört flera pass med visualiseringsövningar, ser bild detaljerat och roterar runt, på sistone. Passar på att köra dem figurkod för figurkod så förbättrar jag två saker på en gång. Haft lite problem med illamående vid visualisering jag hoppas komma till rätta med - tror inte det är orolig mage...
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

9/70 på 4s med MM online på buss på morgonen. Mycket fokuserad trots kraftigt störd sömn men på tok för högt tempo för cicero 101-200 i dagsläget.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Kommit fram till att tidigare illamående vid visualisering troligen var magen trots allt, inget problem med lite pepcid vid enstaka tillfällen.

Jag tror mig i Partiks journal hittat det jag söker för att nå nästa nivå i MM - jag hyser iaf gott hopp i det. Fixeringsträning med MM. Ja, varför egentligen stanna vid att använda detta kraftfulla verktyg för test av kapacitet? Har tidigare använt vertyget också för figurkodsträning. Skillnaden blir att man kan öka hastigheten och utöver träning på figurkoder också får träning på ciceros och fixering. Hinner man inte mer än få fram figurkod (eller inte alls) får man utöver denna träning också träning i att hålla koll på ciceroposition. Träningen blir också mer lustfylld utan prestationspress då man struntar i återkallning utan fokuserar på tekniken. Det fina är också att hjärnan vänjer sig vid hastigheten, långvarig koncentration och att man kan cykla runt bland sina ciceros hur många varv man har tid till - också utan att lägga tid på att läsa igenom det man 'knappt' kodat.

Så för att nyttja tillgänglig tid på bästa sätt har jag för mig själv kategoriserat tillgången:
Osammanhängande tid (typ promenader): Lämplig för fixering/repetition av lagrad information.
Sammanhängande tid (med mobil): Lämplig för ovanstående men också fixeringsträning.
Störningsfri tid (typ buss): Lämplig ovanstående men också testning med MM.

Återkommer när jag kört fixeringsträning ett tag och har nya resultat i MM - håller tummarna för förbättring, hoppfull.
patrik
Posts: 8
Joined: Fri 16 Jan 2015, 20:36

Re: Wyzecs Journal

Post by patrik »

Hej Henrik,
Det ska bli spännande att få se om du också upplever att det går mycket bättre i MM efter att du har testat den metoden. Jag har tyvärr varit borta lite och därför har jag inte haft tillfälle att träna MM på några dagar. Jag skulle även behöva träna upp min ffantasi så att jag snabbt kan få fram bilder för abstrakta ord och även träna upp mitt ordförråd som jag behöver i textmemorering. Har du några bra tränings tips för det?

/Patrik
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Kört figurkodsträning med 900 element, figurkod 0-99, på mellan 0,75-1s och kört fixeringsträning med 400 element, cicero 1-100 (i omlopp), på 2s med MM online - det är vad jag hinner på en busstur på dryga 30 minuter. Tänker följa receptet några dagar, morgon och eftermiddag till dess jag känner mig redo för att testa mot resultat med MM.

Känns bra men krävande vid träningen. Vissa figurkoder känns välbehövda att låta fixeras från vilket håll de ses och då stannar jag upp något för beslutet. Vidare är vissa cicero svårare än andra att använda, försöker dock att inte tillåta mig själv dröja kvar någonstans. Känslan på andra varvet och senare när ciceros återanvänds är att jag antingen blir slöare eller så stör den koppling jag gjort föregående varv mig något, känns dock inte särskilt besvärande.

Patrik:
Inte bra på abstrakta ord. Försöker följa det allmänna rådet att ta det första jag kommer att tänka på. Är det långa ord bör du dela upp dem och först sedan memorera delarna. Angående fantasi så är det nog bara att träna på att få hjärnan att undvika analysera fram ett svar, anpassa ner tiden - testar då och då att utifrån de tre bokstäverna på bilar att ta fram ord. Inget jag vill rekommendera till någon under framförande dock.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Har kört hyfsat systematisk träning enligt tidigare schema i 3 dagar. Körde igår i 3s-tempo med figurkod 101-200 för att minimera påverkan på dagens test. Min tanke är att efterlikna Patriks test utifrån mina förutsättningar - buss och 100 välnötta ciceros. Utifrån detta och tränad koncentrationslängd på 2x400 = 800 sekunder och samma proportion testtid/träningstid som Patrik 180x6 / 800x2 = ung. 2/3 så borde jag egentligen köra 5s på mina 100 ciceros. Samtidigt vill jag dock helst kunna jämföra med mina senaste körningar innan jag testade detta så jag bestämde därför 4s/cicero.

Men vad blev resultatet nu då?
En aning irriterad efter alla förberedelser... MM online fungerar 'oftast' bra - men den har egenheten att dela inställningar med andra som kör (både som inloggad och oinloggad) och då får man återställa alla relevanta inställningar innan körning. Missade naturligtvis en ovanlig sådan denna gång - någon hade kört med bara figurkod 1-10. Konsekvensen blev att det inte gick att avgöra om det var en ny figurkod eller samma när en repetition av figurkod skedde annat än genom att dubbelt så lång tid går... Vanliga MM däremot tonar ner siffrorna efter varje visning och delar inte detta problem. Efter flertalet sådana incidenter kändes testet meningslöst och jag avbröt det därför efter 50 - för mycket blev saboterat under denna morgons bussfärd. Testar i eftermiddag igen med andra halvan, 51-100, och 101-150 på hemfärden. Justerar dock upp tiden till 5s för att kompensera för att andra halvan ciceros inte sitter lika bra så resultatet blir därmed inte lika jämförbart med mina tidigare, återkommer.
Post Reply