Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 45 klar

Praktisk lektion, inte så mycket att memorera. Intressant med verklig användning även om studieåren är över -  att göra sammansatta bilder för att samtidigt både ge termers namn och betydelse var ett sådant grepp.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Ingen ny lektion.

Efter en semester utan strikt repetition av memorerad information har långtidslagrat börjat suddas ut. Är både frustrerade och tröttsamt då återinlärning är mer tidskrävande och motigt. Förutsåg egentligen detta redan för ett antal år sedan när detta med repetition introducerades i kursen - ja jag har inte varit snabb på att genomföra den.

I vilket fall. Lika viktig som MM är för hastigheten lika viktigt är det med stöd för repetition, hävdar jag. Jag började på en app som la in för schemaläggning i kalendern efter intervall jag såg som lämpliga - kändes tyvärr aldrig optimalt då det missar målet om något 'halkar ur'.

I somras snubbla jag på den perfekta lösningen - om man vill minimera insatsen att repetera. Visst, nackdelen är att bli beroende av en app för jobbet, men jag känner verkligen inte för att titta på minnesbilder i onödan och hjärnan är tyvärr inte rustad att hitta sådant den håller på att glömma. Jag tittade på Youtube-klipp med svenske mästaren Jonas von Essen. Han använde gratisappen AnkiDroid för Android, för Apple finns visst betaversion. Denna är hursomhelst optimerad efter mänskliga minnets glömskekurva, finns forskning, så att du får det serverat vad du behöver repetera precis innan det annars faller bort. Du kan även styra den något på faktorn hur bra du minns något.

https://m.youtube.com/watch?v=ojoI-DfeG ... -tPgxhY%3D

Ängnat senaste tiden att lägga in saker i denna app och återrepetera. Tips: Man kan som element att återkalla nöja sig med större partitioner och man behöver inte lägga in 'svaren' - för deldata från lektion 13-24 räcker 1.1.1-1.5.5 t.ex. Går tydligen även att synka upp till webben och köra från fylligare desktopversion om man vill. Så snart jag känner mig up-to-date med detta kommer jag köra vanliga minnesstudier på bussen igen.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 46 klar

Ingen svår lektion egentligen. Dock svårt att komma igång efter semestern i kombination med att jag ville ha koll på det jag i dagsläget redan memorerat. Känner att AnkiDroid fungerar för mig som påminnare och fördelare av vad jag måste repetera per dagsbasis. Nu är jag äntligen ifatt och riskerar inte att tappa bort något.

Inför denna lektion behövde preppas en struktur med 18 Cicero med 3 underbilder. Kom istället att utöka mitt befintliga komprimerade lagringssystem med 20 positioner x5 underbilder för långsiktigt bruk där jag efter lektionen på köpet redan har trimmat in den något.

Ja inte går denna process med lektioner superfort för mig men jag håller lektionslängden när jag väl kör, om än kraftigt uppdelat, och har inte tappat suget. Tiden för dessa studier kommer dock åter att börja tryta för mig efter mitten på December då det är slut med långpendlandet med buss.
Post Reply