Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Fortfarande inte klar med någon ny lektion. Just lagt till 5 nya associerade bilder till mina figurkoder för siffror, med tre underbilder vardera, för position 85-90, och repeterat löpande fyra dagars gamla memoreringar. Funkar över förväntan, häftigt att relativt snabbt kunna skapa trehundra lagringspositioner. Snabbt är lite relativt, jag har valt att inte bara memorera bilderna utan även skriva ner mina bildval - så ännu snabbare hade det definitivt kunnat gå.

En lärdom är att för att 'frigöra' en underbild från huvudbilden så kan man rotera denna från huvudbilden så att den släpper (känslan är att hjärnan på detta sätt tvingas släppa taget om den som en del av den sammansatta) - underlättar så att memoreringarna inte oavsiktligt sitter ihop med huvudbilden. Kör sedan MM online med nya underbilderna för att befästa dem ytterligare, får lite visualiseringsträning på köpet.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 30 på svenska
Klar med mina 300 krokar, tre underbilder per 00-99 - stödrepeterar dem emellanåt. Gjort övningen jag valde att göra från lektionen, 50 ord/fraser, med returmetoden. Det blev 11 utsedda stödbilder med 4+1 underbild var.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 31 på svenska
Valde att enbart memorera de 14 föreslagna representationsbilderna (4 baser och 10 element) mot ciceros. Snabbt och lätt... men så hoppar jag ju också över modulens språkliga syfte.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

17/50 på 5s med MM online på buss på eftermiddagen. Försökte särskilt visualisera stort, först nyligen jag förstått att bilden ska vara metern stor och på ett avstånd av några decimeter - allt är ju relativt men badbollsstorlek jag läst någonstans tidigare känns för mig inte som rätt proportion. 6 rätt av 10 första och känslan var att mitt främsta problem just nu är längre koncentration, 50 sek. räcker inte långt...
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

23/50 på 5s med MM online på buss på eftermiddagen. Tidigare kört en del koncentrationskrävande förövningar innan MM-pass - körde färre sådana inför denna omgång. Kan konstatera ett jämnare resultat i varje rum. Känner mig dock stressad emellanåt då inte tiden räcker till för sammansatt visualisering. Lite kluven till att sänka tiden till 4s - är nog bättre att höja antalet istället och hålla nere tiden för förövningarna, borde kunna klämma in lite mer under bussfärden.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 32 och 33 på svenska
Fanns bara material att skumma igenom på dessa (om man kör utan språkbiten).

21/60 på 5s med MM online på buss på eftermiddagen. Tappade fokus på slutet, fick hoppa över vissa pga tidsnöd. Konstigt nog känns det återkommande som att där jag knappt fått tid att visualisera - men åtminstone lite tid - så kan dessa emellanåt fastna mer träffsäkert än sådana där jag känt mig haft mer än tillräckligt med tid. Har också frekvent vid återkallandet problem att urskilja en samvisualisering från en annan - för liknande basbilder.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

13/60 på 5s med MM online hemma på förmiddagen. Tydligt att ciceros jag använde igår inte gick att använda idag, ca 18h vilotid räcker inte. Det knäppa är att jag vid återkallande kunde se vad som legat på vissa ställen flera sessioner tillbaka. Lärdom: Använd helst inte bilder ens dagen efter, låt helst gå till nästnästa dag åtminstone. Nåja, jag har ju totalt 300 bilder totalt att använda så det är ju inget problem i sig - hade dock tänkt använda samma bilder då det är lättare att jämföra sig själv mot en konstant faktor. Sedan är ju 200 av bilderna inte lika bekanta och lättarbetade, men det får bli att friska upp och börja använda.

16/60 på 5s med MM online hemma på kvällen. Körde på cicero 101-160. Bättre än morgonpasset. Borde väl inte vara jätteförvånad att nygamla ciceros inte gjorde större skillnad. Långt från nöjd men jag vet ju att det tids nog lossnar till högre höjder!
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

15/60 på 5s med MM online hemma på förmiddagen. Använde cicero 41-100, trots användning av 1-60 igår. Genomgående 'tomt' vid återkallandet. Kan tidspressen vara kontraproduktiv så att jag inte ger mig själv möjlighet att göra bilderna tillräckligt skarpa? Nej, tror egentligen inte det... mängdträning förbättrar resultatet på sikt. Hjärnan lär fatta galoppen förr eller senare, bara att pressa på - ser fram emot resultaten!
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 34 på svenska
11 enkla memoreringar - hoppar som vanligt språkliga delen.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 35 på svenska
Enbart genomläsning, sista lektion i språkmodulen. Nästa lektion på vanliga formatet och förväntat betydligt mer intressant. Funderar på att köra mer MM innan dock, låter eventuellt upplevd svårighetsnivån i nya modulen avgöra.

18/60 på 5s med MM online på buss på eftermiddagen. Stressad, förvånansvärt många rätt ändå...
Post Reply