Peters Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Peters Journal

Post by wiesel »

Just gjort klarat lektion5 och känner mig väldigt uppåt och motiverad. Antagligen därför som jag börjar med en journal.

Fantastiskt effektivt med associationsbaser och cicero måste jag säga. Gick skapligt bra att memorera 75 element. Behövde återgå till vissa kopplingar som var som bortblåsta, var dock nöjd med hastigheten (hur lång tid behöver man för att inte komma ihåg något :P ). Synd att resten av kedjan försvann när jag tappade kopplingar mellan körsbär och lock liksom mellan diabild och syrgasbehållare.

Gillar de där stunderna när man förvånar sig själv med att en koppling bara ploppar upp, som en giraff som imiterar en jaguar fram på grillen på vår gamla rostiga 240 som vi hade när jag var liten. Personlig men stark koppling.

Annars så märker jag att i kedjemetoden får saker inte samma storlek och i Rysk-docke metoden blir bilderna mindre och mindre tills jag påminner mig själv att blåsa upp storleken på dem.

Idag lärde jag mig ett nytt ord, det stavas 4i0ono.

Måste börja arbeta mer med sifferkoder mellan lektionerna.
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Peters Journal

Post by wiesel »

Igår var det lektion fotboll och idag lektion 6

Kula att komma in på databas-grejorna och verkligt nyttig memorering
Det tog lite för lång tid att länka ihop stödbilderna
Eftersom detta var något man skulle lärt sig för länge sedan så hämtade jag cicero-bilderna från ett klassrum i lågstadiet :) det gick ganska snabbt.
så till själva memoreringen, exemplen gick ju bra :) sen blev det trögare när jag måste hitta på associationer själv men det gick snabbare mot slutet, jag tror rent av jag började få kläm på det.

Vid återkallelsen var det 4 fel första gången så vissa kopplingar fick förstärkas. Eftersom det var så välkänd information så var ibland svårt att inte komma på staden då landskapet just hade tagits fram. Kanske var det för att de sista kopplingarna gjorts mest nyligen eller att jag lärde mig under tiden. De var iaf de jag kom ihåg bäst.

tot morgen
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Peters Journal

Post by wiesel »

Har dagarna emellan denna och förra lektionen testat att plocka fram landskapen och städerna och jag gillar att det sitter nu.
Det tar kortare och kortare tid och bilderna kommer oftast före staden och alltid före landskapet. Jag antar att städerna i sig är starkt kopplade till vissa landskap så de kommer innan jag hinner se nästa bild.

så lektion 7 då
memorering av sifferkoder med kedjemetoden gick lite sisådär, vissa siffror kodades med fel bilder (26,36 t.ex) vilket upptäcktes när helt plötsligt en extra boj dök upp i slutet. Annars så "ramlar" jag nästan igenom de sekvenser där kopplingarna funkar, medan det allt för ofta tar tvärstopp och nästa bild absolut inte vill komma fram.

memorering kopplad till ordningstalen går mycket långsamt då jag fortfarande har problem att få fram figurkoderna. kodning av konsonanterna gick däremot bättre och kändes enkelt. Även är kan det dock ta totalstopp vid återkallelsen av ganska många bilder.

trötrötrö, kodade jag med endast en bild (en hopsjunken Trötter) och det funkade i detta fallet då jag visste eller kunde komma ihåg att det skulle vara 3 stavelser simsimval blev istället simglasögon-simmössa-valsedel vilket kändes som en bättre lösning
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Peters Journal

Post by wiesel »

Lektion 8
Kul övningar i denna lektionen, gick inte på första försöket men på andra eller tredje.
framåt Cicero-övningen var jag allt för trött och fick gå o lägga mig. Gick bättre dagen därpå.
Övningarna med figurkoderna är fortfarande speciellt jobbiga.

Lektion 9
Returmetoden var kul och, dock gick det som vanligt lättare att göra kopplingarna som beskrivs i lektionen än att koppla de sista få som lämnades åt oss själva.

När det gäller sifferkoder så går det mycket sämre. 0-20 sitter bra men sen blir det svårt.
Eftersom jag redan förberett figurkoderna tidigare tycker jag att det borde vara enkelt att koppla dessa men ibland känns det som om en fri association är snabbare. Kanske eftersom man då inte letar efter en speciell bild. När figurkoderna väl har ploppat fram i huvudet så brukar de kopplas rätt. Ibland kan dock vissa bilder-siffer par förväxlas.

---
Liksom tidigare så går återkallelsen väldigt ryckigt, medan bilderna från vissa partier ramlar fram så verkar det som om jag aldrig memorerat andra.

Jag måste alltså träna mer på figurkoder för siffror.
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Peters Journal

Post by wiesel »

lektion 10

2 min per siffra? det var svårt att hålla koncentrationen på en bild så länge, men efter att ha vänt och vridit på GB-gubben med siffran 83 skrivet lite här och där i över minuten iaf så tyckte jag att det satt bättre än det brukar. Återstår och se kommande dagarna hur pass mycket bättre dessa åttiotalister memorerats jämfört med andra sifferkoder.

Lektionen tog en bit över 2 timmar att göra och memoreringen till ordningstal tog speciellt lång tid. Problemet verkar vara att memoreringen går ryckigt (liksom återkallningen). Vissa delar går snabbt och enkelt att koda men så fastnar jag på något visst ord.
Fick bättra på kodningen av vissa ord 3 gånger innan alla kunde återkallas.
Problemord var bl.a. liv, termin, system, handling och höst men även uppenbara bilder som lapp, hund, frukt, paket och fälla.

Ett av målen för mig med GMS är att använda det för att lära mig språk och jag ser med spänd förväntan fram emot den annalkande språkmodulen.

Tot volgende keer.
Peter
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Peters Journal

Post by wiesel »

lektion 11

Att koncentrera sig på bild och siffra i 2 minuter måste funka för efter 1-minuts hanteringen sist så känns 80talisterna mer stabila än andra. Jag skulle egentligen gjort denna lektionen igår men manglade gick istället igenom figurkoder, vilket behövdes. Dagens lektion gick hyfsat tycker jag. Tyvärr så tog lektionen för lång tid, men då hämtades tvätt också men tiden hade nog överskridits ändå.
Att koda till 99 ordningstal tog smärtsamt lång tid och tyvärr var jag tvungen att tjuvkika efter vad för figurkod vissa siffror hörde till. 57 rätt på första iaf.
Det verkar som om jag lägger mycket energi på att ta fram bilder men inte att koppla ihop dom.
Under andra försöket fanns redan bilderna klara och jag fokuserade på kopplingarna, detta gick betydligt bättre. 8 fel. Som sedan rättades till. Andra gången behövde jag inte heller tjuvtitta efter figurkoderna :)

Eftersom jag för ganska länge sen använde Buzzans kodning av siffror så dyker dessa sifferkoder upp ibland trotts att jag inte trodde jag aldrig lärde mig dom särskilt bra.

Figurerna för månaderna kändes mer naturliga än 0-99, förutom för april där jag nog läste fel för då jag såg en snödroppe istället för vattendroppe men den funkade den också.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Peters Journal

Post by Mattias »

Bra kämpat Peter! Bara en lektion kvar av första kursmodulen, härligt! :)
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Peters Journal

Post by wiesel »

Jag har gjort ett par lektioner under veckan men varit för trött för att skriva i journalen efteråt. Det är inte bra att börja en lektion framåt tio på kvällen när man har jobbat hela dagen.

Lektion 12
Avklarad men med mycket besvär.
Börjar känna mig bekväm med returmetoden men inte med kopplandet till bilderna. Dock så börjar bilderna komma enklare. Förfarandet verkar fortfarande vara att på första memoreringsförsöket skapar jag bilderna och på andra lyckas jag koppla dem.

Lektion 13
Informationsblock då, min dörr saknar brevinkast :( men den har extra lås :) min väckarklocka har inga ben, jag ser automatiskt tekannan med handtaget åt höger (det är första bilden jag ser av kannan, jag tror det beror på att jag är högerhänt) kort sagt jag ändrade ordning och på underbilderna ganska mycket och bytte ut vissa eftersom de dök upp så i huvudet.
Minnesblock 1 sitter nu solidt eftersom jag åker spårvagn 2x30 min per dag.

Lektion 14
Denna var riktigt kul. Men jag vill memorera MEEER :) kan knappt bärga mig till nästa lektion.
Schemat verkade enklast medan svårigheten ökar ju fler 3siffriga figurkoder som ska kodas.

Lektion 15
Jag märker en klar skillnad mellan hur lätt det är att minnas och återkalla informationen från tresiffriga figukoder och figurkoder som naturligt (eller naturligt för andra och logiska för mig, indien, england, mattematik, bild ...) kommer fram.
så efter en del repetition kommer bilderna allt snabbare men avkodningen går fortfarande hackigt.
Jag är dålig på att återkalla information under dagen, oftast är mina återblickar kopplade till just spårvagnen.
Fortsättningen av memorerandet gick oerhört mycket bättre på en lördagsmorgon med frisk och utsövd knopp, verkligen skillnad mot vardagskvällar, speciellt i slutet av veckan.
Enklast, helt klart karakteristiska drag därefter telefonnumren och svårast, konstigt nog eftersom de inte innehåller fler problematiska element än telefonnumren, de historiska slagen.

Lektion 16
Oj vad mycket bilder det blev när man inte kan använda figurkoderna för månaderna som associationsbas, helt klart det svåraste partiet att memorera födelsedagarna.
Gick en promenad i morse och kunde återkalla, med viss möda vid 3siffriga tal, hittills memorerad information, då blev jag lite nöjd.

Mål som jag satt upp:
Klar med databasen under vecka 45
Klar med språkmodulen under vecka 48. Språkmodulen är egentligen mitt stora mål med kursen eftersom jag är väldigt språkintresserad och jag är väldigt ivrig att komma igång med den eftersom jag hoppade på en distanskurs i ryska under hösten och har tenta den 15e januari.
Därefter är planen att lära mig fler språk, skapa databaser för jobbet och intressen, och framför allt slippa vara osäker på de där sakerna som man borde komma ihåg.

/ Peter
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Peters Journal

Post by wiesel »

lektion 17

Ytterligare några mejslar av olika storlekar i verktygslådan.
Floderna gick enkelt och till på köpet lärde jag mig lite om Madeiravin, hur en guavafrukt ser ut, eidern (hanen) är röd på bröstet och grön i nacken medan honan är ganska lik en gräsand (hona).

Astronomiska data var intressantare men lite klurigare att få ihop. Det är inte alltid som betydelsen spontant dyker upp när associationsbasen ses på stödbilden, men efter lite tragglande kommer det.
Det känns lite som om man gör en koppling som högst sannolikt skulle dyka upp med fria associationsmetoden. hoppas detta inte ställer till problem senare.

/ Peter
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Peters Journal

Post by wiesel »

Lektion 18

Så kom då äntligen en liten aning av vad språkmodulen kommer handla om. Kul och inspirerande.

iaf två tillvägagångssätt att memorera ny ord, redan kända ord blir ju inte så plottrigt med få bilder i associationerna men att hitta bra ord ser jag som en svårighet. Andra sättet att knyta till bokstäver ser ju ut att gå bra med hiragana som, vad det verkar utifrån exemplen, täcker ljudet av vokal eller konsonant+vokal, alltså mer som att koda stavelser. på så sätt behövs ju inte så många tecken för varje ord.
Undra hur detta blir med ryskan. Ett ord kan ju bestå av så många fler bokstäver än stavelser.

Mycket intressant att man plockar bort översättningen till svenska som mellanled utan koncentrerar sig på bilder och koncept.

Nu blir jag än mer nyfiken på språkmodulen.

/ Peter
Post Reply