Simonides journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Simonides journal

Post by simonides »

Så. Jag träffade Mattias i tisdags. Det var trevligt.

Äntligen lektion ett avklarad. Höga förväntningar på mig själv så här i början, men jag kommer snart ner på jorden :-)

Mål på kort sikt: Hinna och klara 24 lektioner innan sportlovet 2011.
Mål på medellång sikt: Vara med på något minnes-evenenmang under 2011.
Mål på lång sikt. Lära mig mandarin ordentligt till i slutet av 2013.
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Lektion #2 avklarad. Än så länge är resultaten på topp. Jag jämför med tidigare minnestekniker och jag har nog iofs aldrig varit så resultatfokuserad som nu, men jag upplever ändå t.ex. ryska dock-metoden och användningen av objekt som klara förbättringar mot det jag använt tidigare. Fria associationsmetoden har varit svårast att få grepp om, men fantastiskt inspirerande. Nu börjar jag sätta figurkoderna 00-99. För iPhone-användare (ja, jag har läst den andra tråden) så rekommenderar jag "Flashcards Deluxe" <http://orangeorapple.com>.

Visualiseringen är viktigt, det har jag verkligen märkt. Den är fantastisk stark, mycket starkare med objekt än vad jag upplevt med bara ord eller personer (återigen jämförelse med andra metoder).
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Simonides journal

Post by Mattias »

Bra jobbat Simonides!

Kanon att du kört igång med en journal redan från början. Den kommer att vara dig till stor gagn under hela kursen. En journal är mycket bra av många orsaker. Dessutom får jag också en bra överblick och kan komma in med extra råd och tips ibland, som gör träningen enklare.

Kör hårt! :)
/Mattias
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Kort kommentar efter lektion #3. Att skriva över 30 år gammal alfanumerisk kod är jobbigt, men det går. Det går, det går, det går. Figurkoder för tvåsiffriga tal är enklare än jag trodde. Konsonans var skitjobbigt. Att återkalla stavelser eller konsonanter var betydligt lättare. Idag cyklade jag en timme med ljudfiler som innehöll "<tvåsiffrigt tal> .. 30 sekunders paus", satt på shuffle. På så sätt får jag slumpmässig uppmaning att visualisera en given kod. På så vis kan man utnyttja tiden även när man cyklar eller springer. Jag har idéer om hur detta kan utökas för memorering i framtiden, när jag passerat de stadier som behövs. Fokus är nu visualisering, visualisering och åter visualisering. Det går fortfarande riktigt bra! Utom möjligen konsonansen... :(
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Klar igår med lektion #4. Konsonans fortfarande jobbigt.

00-99 börjar sitta bra nu. Max en sekund. Just nu gillar jag inte 48 & 59.
Viktigt: 12 bör ju inte associeras till kokosnöt eftersom den finns med i den treställiga koden, eller tänker jag fel? Är det ingen konflikt.

Jag har cyklat nio mil den här veckan med bara talande siffror i mp3-spelaren. Det har varit en visualiseringsboost utan dess like. Ibland, på ett fåtal tal, när objektet inte dykt upp omedelbart, har jag fått gå en halvsekund via min DOMINIC-gubbe, som i sin tur haft objektet associerat (per någon slags automatik).

Detta är något som gradvis försvinner har jag märkt och även om jag inte glömmer DOMINIC-gubben så kommer objektet i första hand vilket är viktigt.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Simonides journal

Post by Mattias »

Viktigt: 12 bör ju inte associeras till kokosnöt eftersom den finns med i den treställiga koden, eller tänker jag fel? Är det ingen konflikt.
Det gör inte så mycket. Om man stöter på en figurkod som är för lik någon som man har sedan tidigare, så använder man sig av 'bildomvandling' (står mer om detta i gms-manualen). Man kan alltså ha många bilder som går under samma namn, men man förändrar dess utseende på något sätt. Man kan t.ex. ändra färg på en kokosnät och gör den väldigt avlång. Trots att detta objekt inte finns i verkligheten, går det alldeles utmärkt att använda sig av.

Bildomvandling blir viktigare ju mer man memorerar och desto större figurkodsbanker man bygger upp. På det sättet finns det alltid totalt obegränsat med bilder att använda sig av.

/M
magnush
Posts: 6
Joined: Fri 02 Apr 2010, 15:45

Re: Simonides journal

Post by magnush »

Hej Simonide, kul att se hur aktiv du är. Skall försöka hänga på, bra tips med en ljud fil :)
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Och för att klargöra: det är alltså totalt 100 mp3-filer, en ljudfil per tal, 00-99 som innehåller talet, och sedan en "visualiseringspaus." Sen har man dem i en spellista med shuffle påslaget. Kontakta mig om du är intresserad av filerna.
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Med sjuka barn hinner man inte allt i samma omgång. Haha. Lektion 5:s långa memorering igår och dess återkallelse blev tyvärr avbruten med barnbestyr, men ändå återkallade jag allt efter lite tanke-knak på just kedjorna. Associationsbas-konceptet var fantastiskt mycket bättre, och det var nog det moment jag sett framemot längst av allt. Att få ett teoretiskt begrepp kring hur saker skall memoreras strukturerat. Att minnas 50-100 siffror har jag gjort många gånger förr, men den här övningen var så annorlunda och tankeväckande på många sätt. Kedjemetoden är verkligen fragil.

Jag har kommit på mig själv med två saker:
1. Jag har ofrivilligt börjat skapa cicerobilder av alla verkliga miljöer jag passerar för framtida bruk.
2. Jag kodar alla tvåsiffriga tal jag ser till visualiserade bilder. Detta påminner om det fenomen som uppstår när man lär sig telegrafi, då man per automatik känner sig tvingad att mentalt telegrafera alla texter man ser.
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Simonides journal

Post by simonides »

Lektion #6 avklarad idag.

Nytt kortsiktigt mål: Nå 24 lektioner redan innan nyår.

Memorering av 50 siffror gick felfritt. Provade 50 siffror (parvis, 00-99) redan i fredags med en kamrat och det gick bra med arbiträr återkallelse, framlänges, baklänges och från position. Det kändes mycket bra. Så bra att vi skulle prova med drygt 100 i söndags eftermiddags. Det gick inte riktigt lika bra. Huvudvärk, trötthet etc gav 10% fel ungefär. Men: Det är definitivt på rätt väg.

Landskapen var intressanta. Särskilt med tanke på att vissa "informationsmeddelanden" redan var välkända.
Återkommer på onsdag om hur väl de sitter.
Post Reply