Kris träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Kris träningsjournal

Post by Kristina L »

Efter att ha köpt kursen i 2014 tror jag, har jag nu bestämt mig för att satsa igen. Kom bara igenom de första 15 lektionerna eller så och tar det därför från början :)

Lektion 1 och 2: överraskad över att mycket satt på andra försöket bara. Känns optimistiskt.

Lektion 3: har delat upp den här på två dagar, känns lugnande att inte ha pressen att göra klart lektionen vid samma tillfälle. Precis kört de första 10 figurkoderna. Jag vill gärna vända och vrida på bilden, men förstår att de verkar behöva vara statiska/från samma vinkel. Samtidigt som de ska vara tredimensionella... Har skrivit ner dem på små lappar, med ritad bild bakpå. Blir till att försöka öva dem emellanåt imorgon! Har verkligen upplevt att om en bild dyker upp i vitt, så är det svårare att hålla den i minnet. Samtidigt ska ju den första bilden som dyker upp användas! Hmm..
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Lektion 4

Post by Kristina L »

Delade upp den här lektionen. Gick bra, men när jag skulle memorera de 30 tvåsiffriga talen insåg jag att jag redan använt 10 ciceros under en av övningarna. Prövade ändå att använda dem till figurkoderna "i hallen" och vissa återkallades korrekt, andra fick upp bilder från förra övningen. Förstår att det var för att man inte kan använda platser flera gånger samma dag. Nu när jag avslutar lektionen två dagar senare går återkallningen fläckfritt för alla 30 tal, och rätt snabbt också!!

Nästa grej blir att lägga till fler ciceros lite i taget. Funderade dock på om man i efterhand eller nu så här i början kan justera sina figurkoder. Teck nummer 10 anemon, där jag har en blomma som är lite svag i färgen och kanske skulle ha en röd istället. Bullen är kanske också lite vag i färgen och funderar på att göra den svart/bränd... Tänker att det är lika bra att justera så här i början innan de börjar etsa sig fast ordentligt.
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Lektion 5

Post by Kristina L »

Delat upp den här godbiten i tre delar, tre olika dagar... säkert 3 timmar totalt! Vissa var svårare än andra, klarade generellt på 2:a eller 3:e försöket. Avslutade starkt denna fredagkväll med att sätta alla 30 sifferpar enligt cicero, nu kan jag unna mig en långfilm. Målet är att ta en lektion imorgon lördag och en på söndag, för att ha gjort tre lektioner den här veckan.
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Lektion 6

Post by Kristina L »

Den här lektionen tog så SJUKT lång tid. Delade upp den över två dagar, men skulle tippa på runt 4 h totalt.

Övn 3: Länka till välbekant information gick bra, första eller andra försöket.

Övn 4: Det svåraste var övningen med kodning för konsonans, där var det jättesvårt att komma ihåg det exakta ordet och flera gånger dök inte ens själva bilden upp. Gjorde om den här övningen och satte exakt på 6:e försöket. Var så arg. Ändrade någon bild på slutet och då gick det bättre (räska blev till slut en väska med ett R på, innan dess tror hade jag som ett par stövlar för typ "träsk" haha, det satt inte alls). Dessutom insåg jag att jag hade kört kedjemetoden istället för ryska dock, vilket blev störande.

Övn 5: att skapa ord från stavelser gick över förväntan, satte alla på andra försöket.

Att sedan nöta in de nya figurkoderna gick rätt bra. Googlade direkt och fick fram en najs bild på varje som jag sparat i en mapp i datorn nu. Ofta har jag svårt för att hitta på detaljer för en tupp t ex, på rak arm vet jag inte hur färgerna ser ut eller hur den röda kammen sitter osv. Så då kan jag nöta genom att titta på bilderna och sedan visualisera.

* Tidigare när jag har haft fel, har jag liksom inte kört en gång till direkt efter att bara ha reparerat den som inte satt, utan har gått över alla bilder igen om typ 6 sekunder för att sedan testa igen. Nu ett par gånger på slutet testade jag att bara reparera, och ofta sitter de andra som var rätt från början även andra gången utan att ha fixerat dem igen så att säga. Jag vet inte vad som rekommenderas, men det går ju onekligen snabbare att bara reparera felen och sen köra direkt.

* I Cicero har jag ibland tavlor. Är ju tvådimensionella. Får man göra motivet tredimensionellt? Testade en gång och den bilden satt inte förrän jag letat igenom alla 30 figurkoder och hittade den rätta. Intressant är att i sista övningen med 30 ciceroplatser, så hittade jag inte tre bilder. Gick då i lugn och ro igenom alla 30 figurkoder och när bilderna dök upp, då kunde jag koppla till rätt plats. Är det fusk? Tog ju ett par minuter extra att bara "bläddra igenom" på slutet för att leta upp de saknade kopplingarna...
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Lektion 7

Post by Kristina L »

Tog lång tid. Blev bara den här lektionen den här veckan, uppdelad på tre dagar. Kanske en timme per tillfälle. Känns så segt med något litet fel, för att behöva göra om övningen en gång till eller två liksom, bara där går ju kanske 30 min till. Ska försöka öka på farten till lektion 8, våga riskera. Safear säkert en del, och lyckas med de flesta övningarna på första, andra eller tredje försöket.

Den stora övningen gick bra, alla fyra associationsbaser med element satt alla tre gånger. Sen lyckades jag blanda ihop cicero nr 4 och 5, tror jag använde fyran två gånger utan att lägga märke till det till jag var på nr 8 och hade "en cicero kvar". Glömde dessutom bort att memorera via ryska docktekniken, upptäckte halvvägs på den ciceron att jag automatiskt kört kedjemetoden. Störande :D. Nytt försök imorgon!
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Lektion 8

Post by Kristina L »

Riktigt jobbig lektion. Delade upp den i två delar och det gick nog en vecka innan jag tog mig an landskapen/del två. När jag väl gjorde det igår, gick det på andra försöket. Men märker att jag har svårt att hålla isär kedjemetoden och ryska dock-metoden - den senare vilken jag tycker är mycket jobbigare. Det kändes inte naturligt att "gå vidare" i kedjan, jag fastnade på om nästa bild var stödbild eller ass.element osv. Och då gjorde jag ändå nästan bara om landskapen till en bild...

Däremot satt stödbilderna en vecka tidigare riktigt bra, gick igenom dem under några dagar och de satt. Men problemen började så att säga när allt skulle placeras på dem, då inser jag att jag kanske inte såg dem i sån detalj som jag behövde göra, för att veta om nästa koppling var stödbild eller ass.element/memorerad bild. Figurkoderna satt många också, men går igenom dem nu innan lektion 9. Har legat på latsidan med nötningen där.
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Lektion 9

Post by Kristina L »

En riktig uppdelare och över säkert två veckor, har väl prioriterat annat. Slutfördes nu ikväll på en timme. Är fortfarande förfasad över hur lång tid det tar att genomföra en lektion totalt, fast jag har börjat speeda upp och behöver göra om en övning fler gånger så sitter förvånansvärt mycket på kanske andra försöket. Så jag kämpar på med hastigheten!

Den svåraste övningen var nummer 4, påhittade ord med cicerometoden. Dels var jag i garderoben, cicerobilder jag inte har använt så mycket och dels hatar jag påhittade ord som är så omständiga :lol: Det gick på femte försöket tror jag, och då är det småfel kanske de två sista gångerna som blir sådär störiga för att man måste göra om för nån liten smågrej, bokstav eller ändelse eller så. Men jag testar att bara reparera de missade nu, istället för att behöva dra hela raddan x5 liksom. Känns lite mer hoppfullt så med tanke på tiden.

Figurkoderna övar jag på lite med jämna mellanrum, så de verkar gå rätt bra.

Har svårt med att urskilja basen vs elementen när de är kopplade till en cicero. Det blir ett enda virrvarr, kanske för att jag fortfarande inte gör elementen tillräckligt små med ryska dock-metoden. Stor förbättringspotential där. Vidare mot lektion 10 imorgon, inga ursäkter.
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Lektion 10

Post by Kristina L »

Är så himla glad att jag gjort klart den här lektionen. Nu har jag klarat av en sjättedel av hela kursen :lol:

Uppdelad i två, gissar jag att den tog totalt lite över en timme, max 1,5. FRAMSTEG. Jag ser att när jag försöker snabba på, så missas flera stycken på första återkallningen men repareras förvänansvärt bra på bara ett försök till. Mycket satt på andra försöket den här lektionen. Vågar till och med säga att det kändes lätt ibland.

Att återkalla baklänges var inga problem. Fortfarande kämpar jag lite med ryska dockmetoden/att zooma in på bilderna. Inser ibland att elementen säkert är större än de borde, och att jag inte ser underbilden tydligt nog. Vet inte riktigt hur jag ska komma runt det, men det kommer säkert.

Har strukturerat upp cicerobilderna och om jag jobbar på där utanför lektionerna har jag 160 möjliga bilder, obs möjliga. Alltså platser där jag tror att jag kan få fram lämpliga ciceros. Just nu kör jag ofta samma 50 bilder och häromdagen antecknade jag 20 till från jobbet som jag ska börja nöta. Det blir 70 stycken i alla fall.
Kristina L
Posts: 30
Joined: Tue 25 Mar 2014, 22:29

Lektion 11

Post by Kristina L »

Gillade returmetoden! Gick mycket lättare än flera gånger med ryska dockmetoden, trots att man ju zoomar och så. Så var kanske inte själva zoomandet som varit problemet..?

Övning 3 med 45 olika ord som kodas till figurkoder blev riktigt konstig. Kände mig rätt fokuserad men på första försök kunde jag inte återkalla nästan någon av de första 20 orden (???). Har inte hänt hittills att det var så blankt, var inte bara ordet som inte kom fram - jag såg inte ens bilden framför mig. På andra försöket satte nästan alla ord och på tredje satt allihop. Så konstigt. Det dök i och för sig upp lite bilder från övningen innan, där figurkoderna användes i returmetoden (som jag dessutom gjorde igår). Kanske de bilderna satt kvar och spökade?

Annars kör jag lite figurkoder emellanåt, märker att vissa har svårt att sitta tex 48 och 45 är återkommande fastna-objekt. Ska försöka modifiera dem för att göra de lite mer uppseendeväckande.
Post Reply