Lärdomar från Min Första Databas.

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Lärdomar från Min Första Databas.

Post by Ursa Major »

0 fel på 32:07!!!
Alla rätt!!!
YESS!!!!! Jag verkar ha fattat principen...

MEN, det var ingen promenad seger. Jag vet inte om jag gjorde alla fel i boken, det kan ju finns något jag missat. Men ett gäng fel blev det i alla fall. Och därför känns det extra skönt att få ett felfritt resultat.
Hade ju förstås varit kul att lyckas på, säg halva tiden. Men nu valde jag att satsa på kvalitet, och tog mig tid att noggrant bläddra mig igenom mappsystemet och kontrollera att jag hämtade informationen från rätt mapp. Jag vet av erfarenhet från mina hemgjorda övningsprov att jag lätt plockar information från fel mapp. I och för sig i regel rätt memorerad, men ändå i sammanhanget fel information. Nu tog jag mig tiden att kolla igenom, skriva informationen och sedan igen dubbelkolla att det kom från rätt mapp. Hade jag inte gjort dubbelkollen hade det förstås gått fortare, men blivit några felplockade informationsblack.

Perfektionist - Javisst! eller Fort men Fel.



Kan dela några av mina lärdomar från min resa:


-Daglig dos!
Se till att arbeta varje dag. Varje dag. I någon form, med något. Gå igenom moduler, eller delar av moduler. Köra figurkoder.se och nöta nöta nöta. 5 minuter ord/siffror. Repetera Min Första databas. Bläddra genom kort med figurkoder. Eller bläddra igenom databas i huvudet. Eller vad det nu kan vara som är aktuellt på tapeten, och vad livet tillåter dig. Jag gjorde misstaget att alldeles för länge köra pass på lördagar och söndagar och vara nöjd med det. Det visade sig den hårda vägen INTE vara vägen framåt. Man kommer helt enkelt inte upp i kritisk massa.

Do or Do Not, there is no try. / Yoda.


-Repterera!
Det som du verkligen vill få sitta kvar får man nöta, nöta och nöta. För egen del har jag nött Min Första Databas nu i två veckor så att den verkligen skulle sitta. Ville veta hur bra man kan bli. Har gjort egna övningsprov i excel, där jag slumpat fram databaspositioner på listor jag skrivit ut. Visst, vissa positioner finns inte, och vissa blir dubbletter på samma sida. Men de har varit nyttiga att jobba med. Har då sett att min akilleshäl efter ett tag inte var inte informationen i sig utan placeringen i mappsystemet. Allt för ofta plockade jag ut fel information. Frustrerande, men när jag nu tog mig tiden att göra det riktigt noggrant så gick det ju vägen.


-Tjöta figurkoder. Tjöta figurkoder. Tjöta figurkoder.
Har insett att en annan akilleshäl har varit att jag inte nötte in sifferfigurkoderna tillräckligt bra. Tänker främst på 00-99 här. Sitter inte de jättebra haltar många andra övningar som en bakfull trebent elefant på LSD; väldigt mycket. De tar jättemycket tid, och som tröst går de skitdåligt.
När jag började studsa runt och nöta nöta nöta på Figurkoder.se fick jag upp hastigheten i många andra övningar med. Och bättre resultat. Vilket var underbart.


-Aktivt lärande av figurkoder. vs -Passivt lärande av figurkoder.
När kursen anger att du skall lära in figurkoderna 41-50, eller du bestämmer dig för att i dag lära in 121-130 kallar jag det aktivt lärande. När du får veta att James Bruce-vattenfallet är 840 m högt kallar jag det passivt lärande av figurkoder, det kom en ny figurkod "av en slump".
För aktivt lärande är figurkodekr.se bra, du kan ställa in 41-50 och nöta gång på gång. Men för passivt lärande när figurkoderna kommer huller om buller är inte Figurkoder.se lämpligt. Jag har nu använt mig av register/receptkort eller vad de nu kan tänkas heta för de tresiffriga som dykt upp, men efter Min Första Databas är högen ungefär en tum tjock. Och korten räcker inte, jag har fått sudda gamla. Här tror jag någon form av telefonapp är lämplig typ Typ AnkiDroid. Du skapar i denna typ av app digitala kort och kan förhöra dig själv. Kan dock vara meckigt att komma igång. Meeen... alternativet blir ju en ganska stor hög med kort när man skall memorerar 000-999... Fast om man då kör aktivt lärande funkar ju Figurkoder.se


-Ge inte upp.
Det känns tungt många gånger. Men det blir bättre. Och om man verkligen bryter ihop får man bra stöd av CoachVictor.


-Följ instruktionerna.
EEeeehhmmm.... Mycket av det jag körde fast på, inte fattade, gjorde fel osv FANNS ju i kursens instruktioner. När jag efter ett mindre sammanbrott gjorde om det mesta i modulerna 1 och 2 såg jag ju detta. Hade jag tagit till mig dem första varvet hade jag sparat otroligt mycket tid. Samtidigt finns det ju lärdomar i att göra fel. I kursen sägs dels att Våga Göra Fel och dels att Följ Instruktionerna Noga. Nåja, nu har jag kommit en bra bit, och kanske blivit lite klokare.


-Egna övningsprov.
För att tillverka mina egna övningsprov i Excel använda jag mig av slumptal. I kolumn A från 1-4, Kolumn B 1-6 och kolumn C 1-5. JA, ibland blir det dubbletter på samma sida, och JA ibland dyker det upp mappar som inte finns, typ 1.6.3. Men då hoppar man bara över dem. I ruta A1 skriver du in =SLUMP.MELLAN(1;4) så slumpar den ut heltalen 1-4. I B-kolumnen byter du ut 4:an mot 6:a och C-kolumnen mot 5:a. Motsvarande funktion finns i andra kalkylprogram men kanske skrivs annorlunda. Kopiera sedan ner Cellerna A1-C1 så långt du önskar och skriv ut. Vill du ha nytt övningsprov, kopiera ner cellerna igen så får du nya mappar per automatik. Du har med andra ord möjlighet att få så många övningsprov du önskar. Manipulera sedan kolumner, rader och rutor efter tycke och smak, skriv ut och öva. Stäm av med facit.


Hade gärna lärt mig detta 30-40 år tidigare. Tänk vad mycket mer jag hade lärt mig och kommit ihåg från mina skolår.
Björn, 50 årig gymnasielärare, undervisar i matematik.
Roseau
Posts: 2
Joined: Thu 27 May 2021, 11:16

Re: Lärdomar från Min Första Databas.

Post by Roseau »

Hej, Björn!
Kul att det börjar gå framåt!

Jag har precis börjat här på Mind Academy och är på min tredje lektion av intensivträning. Jag började med detta som ett sökande efter kunskaper om hur arbetsminnet i hjärnan fungerar och för att träna upp den förmågan med mnemotekniker. Jag arbetar liksom du som gymnasielärare, mitt ämne är El- och energi. Mina elever idag har väldiga svårigheter att följa instruktioner, både skrivna och muntligt förmedlade. Vid studier på Yrkeslärarprogrammet har jag börjat att studera detta fenomen på ett djupare plan och många slutsatser om varför eleverna tycks lida brist på förmåga att följa instruktioner hamnar i deras dåliga användning av arbetsminnet. De drabbas snabbt av brist på arbetsminne så kallad kognitiv (över) belastning.

Jag hoppas med kursen här på Mind Academy dels förbättra min egen arbetsminnesförmåga dels finna vägar att hjälpa mina elever till bättre studieresultat.

Jag, liksom du, önskar att jag börjat med detta litet tidigare i livet, jag är 57 år!
Post Reply