Simons journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

23-27/2-2023 Lektion 5:

Phew, vilken lektion :shock: :D Den tog sin lilla tid. Försöker göra så mycket jag kan och har ändrat om mina mål för stunden, det är okej om jag inte hinner med 3-4 lektioner i veckan. Mitt mål nu är att träna lite minne minst 1 timma om dagen i alla fall, och blir det riktigt dåligt med tid så tänker jag plugga genom figurkoderna för att hålla igång.

Den här lektionen tog några dagar men kändes att jag lärde mig mycket och det var ett bra "träningspass"

Övning 1: Ord med alfanumerisk kod

Gick väldigt bra med memoreringen och återkallning, samt sen att koda om det till alfanumerisk kod, klarade det på första försöket.

Övning 2: Symboliseringstekniken

Den här kändes lite klurigare till en början men klarade av övningen på 2:a försöket.

Övning 3: Teknik för att länka till välbekant information.

Den här övningen gick väldigt bra, det poppade upp bra bilder direkt och fick alla rätt på första försöket. Känns bra :)

Övning 4: Teknik för att koda genom konsonans

Den här övningen var lite svårare för mig. Det var lätt att komma ihåg bilderna men inte orden som kopplades till. Var väldigt trött när jag gjorde den här övningen men klarade mig igenom den till slut i alla fall på 5:e försöket :).

Övning 5: Skapa ord från konsonanter

Den här övningen kändes lättare än vad jag förväntade mig. Klarade den på 2 försök.

Övning 6: Skapa ord från stavelser

Rätt klurig övning. Fick kolla upp olika ord på en korsordssida för att hjälpa mig på traven. Den här övningen var seg, men jag klarade den på andra försöket i alla fall med en trött och sömnsvulten hjärna. Bra jobbat till mig själv. :( :D

Övning 7: Figurkoder (11-20)

Inlärning av figurkoderna 11-20. Gick rätt bra, var väldig trött här med så fick gå tillbaka en antal gånger för att fixa kopplingarna mellan vissa siffror. Tillslut fick jag till det och nu sitter dom hyfsat bra. Nu gäller det en massa mängd träning med kortlek och figurkoder.se för att få det på reflexnivå.

Klarade omkodningen i övning 7 på 3:e försöket. Kändes riktigt härligt. Är en viss känsla när man sätter alla rätt, man vet att det är rätt innan man kollar på facit nästan :)

Äntligen klar med lektion 5. Det här var en lång och jobbig lektion men väldigt kul och intressant på samma gång.
Rejäl mental träningsvärk nu haha. :D

Ser fram emot lektion 6.

P.S - Repeterade alla mina tidigare 30 Ciceros med sen så skapade jag 10st nya. Ska skapa nya vid nästa lektion.
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

Lektion 6 - 1/3-10/3-2023:

Övning 1: Kedjemetoden:

Det var ett tag sen nu jag uppdaterade min journal så ska försöka kolla igenom mina anteckningar och se hur det gick...
Klarade återkallning av övning 1 på 3:e försöket.
Återkallning och avkodning av figurkoderna klarade jag på första försöket men det tog lite tid.

Övning 2 - Ryska dockmetoden + Symboliseringstekniken.
Klarade den här övningen på 3:e försöket.
Lite klurigare med abstrakta ord, men jag börjar lita mer och mer på mitt minne :)

Övning 3
Fick några dåliga kopplingar jag fick svårt att återkalla, men klarade det på 3:e försöket och övningen var lättare än vad jag först trodde.

Övning 4: Ryska dockmetoden
Tog några försök på den här övningen. Det börjar kännas mer och mer ok att göra fel. Man går tillbaka och gör kopplingarna starkare.
Äntligen klar med denna. Den här övningen var knepig och tog ett tag. Var svårt med ord som inte hade någon direkt mening,
men jag börjar bli mer och mer ok med att göra fel och börjar slappna av med mig själv.
När jag fick gå tillbaka så blev kopplingarna starkare och jag klarade det äntligen på 5:e försöket. Känns riktigt bra!

Övning 5: Skapa ord från stavelse
Den här övningen var tuff. Behöver fullt fokus. Tog för lång tid mellan mina kopplingar på första försöket.
Många bilder var svåra att återkalla.

Kommer nog gå bättre på andra.

Påminner mig själv att det är ok att det känns svårt och att det blir fel.

3:e försöket.
Klarade äntligen den här övningen. Trodde jag skulle få hålla på med den hur länge som helst.
Riktigt cool övning och känsla när jag började förstå och informationen fastnade.

Man börjar lagra mer och mer information. Riktigt krävande och givande på samma gång. Det här har varit den längsta lektionen hitills, Phew! :)

Övning 6: Figurkoder (21-30)

Övning 7: Koda siffror till figurkoder.
Varv 1 avkodning: 29 sekunder
Varv 2 avkodning: 37,47 sekunder

Övade några varv innan som jag glömde anteckna. Dom sitter hyffsat bra nu.

Övning 8: Koda siffror till figurkoder

Övning 9: Memorering av siffror

Minns inte hur det gick med dom 2 sista övningarna men dom är avklarade i alla fall :)

Till nästa lektion!!!
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

Lektion 7 - Återkallning - kontroll ---- 13/3-19/3-2023

Tung övning med MYCKET information. Ett utmanande men kul pass. Får repetera och se hur det går nästa gång!

Försök 2 av övning 1.
Andra försöket gick mycket bättre. Mycket mindre luckor. Var tveksam en stund men litade på mitt minne och kom ihåg mycket mer än vad jag trodde.
Kul övning med att försöka minnas så mycket info på samma gång.
Ska bli spännande och se hur den 3:e gången kommer gå. Märker verkligen av all träning!

Försök 3:
Alla rätt!!! Fan vad skönt =D

Övning 2
Den här övningen kändes lätt, snabb och effektiv. Märker att träningen börjar ge resultat.
Fick alla rätt på 2:a försöket.

Övning 3: Figurkoder (31-40)

Memorera siffror med cicerometoden:
Fick några dåliga kopplingar på första försöket. Gick mycket bättre på andra försöket.
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

Lektion 8: Skapa flernivåsystem --- 20/3->27/3-2023

Övning 1:
Gick rätt långsamt idag. Ska försöka gå igenom kopplingar snabbare med fler fel hellre än att gå igenom för långsamt.
Äntligen, tog 5 försök men nu klarade jag det!

Den här övningen tog sin tid. Blev några dagar uppehåll med, så det tog ca 1 vecka.
Riktigt kul men utmanande övning. Mycket information att memorera. Men det gick till slut.
Super kul att det är verklig information som man kommer få nytta av sen med :)

Övning 2: Figurkoder (41-50)
Gick relativt fort att få in dom nya figurkoderna.

Mot nästa lektion ------>
Post Reply