Uppvärmingsövning och lektion 4

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Kungen
Posts: 10
Joined: Thu 06 May 2010, 22:46
Location: Eksjö

Uppvärmingsövning och lektion 4

Post by Kungen »

Hej
Jag är relativt ny här och har dykt på några problem.

Ett är Uppvärmingsövnignarna
Uppmärksamhet 2. Jag undrar, som idag när jag kollade in i ett stort ljus. Så svävar tankarna bort till, hur ljuset ser ut inuti, vad det har för historia, varför det har smält just så. Olika färger på ljuset. Hur det kommer att smälta sen. M.m. är det fel? För det känns som jag drömmer då istället. Det är ju inte kanske direkt ljuset som får men fulla koncentration. Den här övningen har jag väldigt svårt för. Tycker jag tappar fokus redan efter en halv minut eller något. 
Sen har jag
Övning 3 på lektion 4
Där jag har en fundering om jag gör rätt. T ex. när jag först tar in Vintergata och kommer ihåg den på ett visst sätt. Sen när jag läser Blekinge så ändrar jag bara vintergatan om gör den bilden blekare. Ska man göra på detta sättet? För jag rättar väl egentligen bara ordet efter nästkommande ord. Jag får ett bra resultat men vill ju göra på rätt sätt från början.

Med vänliga hälsningar Kungen :D
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Uppvärmingsövning och lektion 4

Post by Florian »

Angående det där med uppmärksamhet. Upptäckte nyligen en hemsida som har lite olika spel för just memorering, uppmärksamhet och lite annat. Registrerade mig där idag, så jag har väl inte jättestor erfarenhet av det. Men det är kanske värt att kolla in? Däremot kanske det är "fel" sätt att öva uppmärksamheten på. Kanske bra om Matthias får svara på detta? :)

Hemsidan heter förövrigt lumosity. Ett av de spelen som är tänkt till uppmärksamheten är Lost in Migration. Hur det fungerar går att läsa på sidan. Hursomhelst önskar jag dig lycka till. Hade själv en del problem med att mina tankar flöt bort i början av kursen. ^^

Mvh Florian
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Uppvärmingsövning och lektion 4

Post by Mattias »

Hej Kungen!

Uppmärksamhetsövning 2:
Det är inget fel i det du beskriver, så fungerar uppmärksamheten. Den försvinner iväg till annat. Men övningen består i att dra tillbaka uppmärksamheten till objektet, så fort man märker att den försvinner. När man verkligen anstränger sig för att göra det, så blir man snabbare och snabbare på att "komma tillbaka" till det man koncentrerar sig på. Men man måste pressa sig och verkligen försöka. Det händer inte av sig själv. Bestäm exakt hur lång tid du ska göra övningen (mellan 5 och 10 minuter) och ställ en klocka. Tills klockan ringer är det 100% fokus på att så snabbt som möjligt dra tillbaka uppmärksamheten till objektet direkt när man kommer på sig med att fantisera iväg. Följer du detta, så kan du inte annat än att bli bättre och bättre.

Vitsen med denna övning är inte bara att träna uppmärksamheten hur som helst, utan att just vänja hjärnan vid vad vill att den ska fokusera på: att noga beskåda ett objekt, vilket är precis vad vi behöver fokusera på för att kunna memorera.

Lektion 4, övning 3:
Läs instruktionerna noga. Du ska inte visualisera orden som står. Istället ska du länka till välbekant information. Läs om tekniken på s. 98 i handboken. Meningen är att göra riktiga visualiserbara objekt av ord som i sig inte ger några tydliga bilder. Välj det första enkla objekt du kommer att tänka på när du hör ordet 'vintergatan', t.ex. en snöboll eller en gatlykta. Du måste också göra olika bilder för varje ord. Blekingen kanske t.ex. blir bilden av blekmedel.

Good luck!
/Mattias
Kungen
Posts: 10
Joined: Thu 06 May 2010, 22:46
Location: Eksjö

Re: Uppvärmingsövning och lektion 4

Post by Kungen »

Det låter intressant det Florian, ska genast gå in och kolla Lost in Migration. Nu efter att har gjort kursen ett tag, hur ser det ut med tankarna då? Sitter de fast i sitt mål?

Jag ska ställa mobilen och hålla ut tills det ringer efter 10 min. Det är mitt mål för den kommande helge..

Tackar för er hjälp och tar det till mig sen kör på för fullt. Det här är en riktigt bra utbildning so far.

Mvh Kungen :D
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Uppvärmingsövning och lektion 4

Post by Florian »

I början av kursen kunde jag sitta framför datorn och bara stirra in i datorskärmen när jag gjorde lektionerna. Mina tankar flöt iväg under övningarna, mellan övningarna och innan övningarna. Idag är jag mycket mer konsekvent, och dessa "dagdrömmerier" som det faktiskt är, kan förekomma, men fokuseringen kommer mycket snabbare tillbaks till det som ska göras.

Programmet som används efter lektion 12, Memorization Master, är kanske också en liten anledning till varför man kan hitta tillbaks snabbare. I det programmet är man ju verkligen tvungen att hålla uppe fokus hela tiden, för att inte missa en siffra. När man gör övningarna, och tankarna flyger iväg, så kan man oftast gå tillbaka och kolla vad som skulle memoreras. Det kan man inte i MM, utan man är tvungen att hålla uppe fokus hela tiden. Och OM nu tankarna skulle flyta iväg, så måste dessa verkligen tillbaks blixtsnabbt.

Ett tips kanske också kan vara att man inte bör vara trött när man utför övningarna. Har varit lite småtrött någon enstaka gång, och då flyter tankarna bort ännu lättare. Då blir det en extra utmaning att hålla kvar dessa, eller att snabbt återvända med dessa när de driver bort. För en del av målet i denna kurs är väl att man ska kunna hålla koncentrationen uppe och memorera flera saker under en längre tidsperiod än bara 10-15 minuter?

Skriver jag konstigt nu? Känns texten osammanhängande? Kan bero på att jag är lite trött och att mina tankar rullar iväg. :roll:

Och ytterliggare ett tips. Försök att ha något att dricka tillgängligt när du gör övningarna (helst vatten). Det kan hjälpa att hålla koncentrationen uppe för mig ibland. :)

Med de Vänligaste av alla Vänliga Hälsningar ;)
Florian
Post Reply