Linas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
lina
Posts: 8
Joined: Mon 31 May 2010, 20:38

Linas journal

Post by lina »

L1: 190609

+ Klarade generellt övningarna på två försök. Återkallning gick mycket snabbt för de icke-tappade kopplingarna - ibland så snabbt att den logiska kopplingen återkallades snabbare än vad jag hann få upp den faktiska visualiseringen. Höll någorlunda tiden (kollade inte exakt).

- Har extremt svårt att visualisera, troligtvis saknar jag den typen av visualiseringsförmåga som metoden bygger på, oklart om detta går att ändra på eller om det är ett medfött fel. Visualiseringen håller bara i sig i en bråkdels sekund och är sedan borta, måste sedan framkalla den på nytt. Kan inte hålla en bild fast i huvudet över tid utan bara som ögonblicksbilder. Att försöka koncentrera sig mer hjälper inte, snarare tvärtom.

Dessutom vill hjärnan ändra på bilderna när jag försöker visualisera detaljer, t.ex. byta ut formen på handtaget på kniven från vad som kom upp först, som att den inte nöjer sig utan letar efter den perfekta bilden. Det är också svårt (dock inte omöjligt) att ändra storlek på bilderna, hjärnan vill hålla fast vid det naturliga storlektsförhållandet mellan objekten.

Lyckas aldrig se en "full bild" samtidigt- alltså visualisera hela det ena objektet tillsammans med hela det andra objektet. Upplever det som att visualiseringarna är mer ungefärliga och "långt bak" i huvudet - inte alls som att "se det framför mig", snarare som att jag snabbt skymtar det någonstans i periferin av medvetandet.

Saknar förmågan att välja var i "rummet" jag visualiserar objektet - kan inte som i beskrivningarna t.ex. se objektet på en armlängds avstånd framför mig, snarare sätts objektet automatiskt någon annanstans - t.ex. om jag visualiserar en gammeldags TV så hamnar den automatiskt i farmors gamla vardagsrum. Den mest neutrala formen av rum som jag kan visualisera i är i bakgrund av min föreställning av rymden - dvs objekten svävar runt i en mörk bakgrund på den rumsliga platsen i mitt huvud där jag föreställer mig rymden - snett upp till vänster från där jag föreställer mig att jorden är.

Kommentar: Hoppas att det finns sätt att utveckla visualiseringsförmågan. Upplever inte bara det som att jag är dålig på det utan att den typen av visualisering som beskrivs inte alls kan åstadkommas av min hjärna - som att den funktionen inte finns. Den nedsatta/saknade förmågan är troligtvis medfödd och märks även i min mycket låga konstnärliga förmåga och att jag inte ser ansikten eller andra tydliga bilder i mina drömmar utan bara ungefärliga landskap där fokus är på händelser, sammanhang och känslor snarare än det visuella. Misstänker att min hjärna fungerar på ett sätt att den tänker mer i symboler, abstraktioner och sakförhållanden snarare än i faktiska bilder.
lina
Posts: 8
Joined: Mon 31 May 2010, 20:38

L2 - 190610

Post by lina »

L2- 190610

(fastedag-tidig em innan mat)

+ Klarade första övningen på första försöket (knappt en halvtimme). Hade lätt för att komma ihåg mina fria associationer. Att memorera sifferkoderna gick också smidigt - behövde knappt någon inlärningstid utöver att läsa igenom listan. Total tid för lektionen ca 1:15.

- Fortfarande bara ögonblicksbilder som hamnar var de hamnar snarare än framför mig i luften. Lyckas inte löskoppla föremålet från den geografiska bakgrund som jag associerar det till.
+ något lättare dock att ändra storlek och snabbhet i att sätta ihop bilderna på ett logiskt sätt. Upplevde att hjärnan var lite mindre envis med att försöka ändra bilderna medan jag visualiserar dem - kanske för att jag stannade kortare på varje.
lina
Posts: 8
Joined: Mon 31 May 2010, 20:38

L3 - 190611

Post by lina »

L3 -190611

Tid: Knappt två timmar exklusive att googla fram bilder till figurkoderna.

Övning 1: kedje- tre försök. Problem att minnas bilderna som inte kom naturligt utan fick tänkas fram- t.ex. för "material". Blandar ihop kopplingar där någon bild har liknande karaktär som en annan (t.ex. avlånga).

Övning 2- rysk dock - två försök. Svårt att minnas om objekten inte sitter ihop på ett logiskt sätt - t.ex. att brickan ligger ovanpå kanten på anteckningsblocket.

+ Hittade ett sätt att placera objekten i samma "rum" genom att tänka ett vitt, runt rum med utställningsbord i mitten där objekten placeras och byts ut. Kan ändra storlek och avstånd genom att förändra var jag själv är placerad i detta rum. På så vis hoppar inte objekten runt på en massa olika ställen som jag associerar dem med. Hade hyfsat enkelt för att ändra storlek på objekten.

- Fortfarande ögonblicksbilder och omöjligt att se fulla detaljerade bilder (speciellt de två objekten samtidigt).

Övning 3- Figurbilder - Lätt att komma ihåg vilken som är vilken - klarade komma ihåg med 1 s intervall på figurkodsidan (dock krävdes minst 2 s för att få upp visualiseringen- med 1 s dök bara ordet upp.
-Tog lång tid att googla fram bilder som kändes rätt.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Linas journal

Post by VictorBull »

Hej Lina,

Bra jobbat med lektionerna! Du gör otroligt bra observationer av dina resultat och förmågor, stort plus!

Problematiken med visualisering och att särskilja bilderna från geografiska utrymmet du befinner dig kommer att förbättras successivt. Du kör på helt rätt och din visualisering kommer snart bli starkare.

Fortsatt lycka till :-)
//Victor Bull
lina
Posts: 8
Joined: Mon 31 May 2010, 20:38

Re: Linas journal

Post by lina »

Tack för pepp, Victor!

Finns det någon metod för hur man kan punktöva just visualiseringsförmågan?
Mvh
Lina
lina
Posts: 8
Joined: Mon 31 May 2010, 20:38

L4 - 190614

Post by lina »

L4 - 190614

Tid: Tog pauser och kollade inte så noga - uppskattningsvis 1-1,5 h effektiv tid.
(Fastedag e.m.)

Övning 1 och 2: Klarade på första försöket, var ganska enkelt med så få ord. Hade lite svårt att visualisera på sängen eftersom det är ett varierande objekt till utseende (beroende på lakan och bäddad vs. obäddad), får välja ut ett utseende på den och hålla mig till det.

Övning 3 (figurkoder med cicero): klarade på ett försök men det gick inte supersmidigt (t.ex. tappade jag ibland och fick bläddra igenom alternativen och köra uteslutningsmetod). Kände att alla figurkoderna är så närvarande i sinnet att när jag skulle återkalla och var osäker kunde ett annat alternativ dyka upp i visualiseringen och komma fram så snabbt och tydligt att det kunde lura mig att tro att det var den kopplingen jag tidigare hade gjort. Har lite problem med cicero att de gamla kopplingarna inte vill försvinna - kopplar t.ex. fortfarande ihop gåbandet med fåret från första ciceroövningen. Kanske stannar den första omgången bättre i minnet för att det var en ny upplevelse.

- Märkte att jag spontant ville byta ut figuren för cykeln (09) till en annan cykel när jag skulle placera den på ett ställe. Behöver öva in rätt cykelbild mer.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Linas journal

Post by VictorBull »

Hej igen Lina,

Läs gärna fliken 'Optimera din visualisering' på inne på Studentforum. Där har jag beskrivit en bra övning för just detta :D

Mvh Victor
lina
Posts: 8
Joined: Mon 31 May 2010, 20:38

L5 - 190616

Post by lina »

L5- 190616

Tid: totalt ca 2:45.

+ Klarade alla övningar på första eller andra försöket. Hade inte jättesvårt för att komma ihåg vad som skulle bytas i ordet vid konstiga-ord-övningen eller att komma ihåg vilka bokstäver som var relevanta i övningen med godtyckliga stavelser som gjordes om till ord. Har däremot en känsla av att detta skulle vara svårt om det var en längre lista att komma ihåg.

+ Gick snabbare att hitta bra bilder till de nya figurkoderna, övningarna till dessa gick också snabbt och ganska enkelt.

- Har svårt för narrmössan (15) eftersom jag tänker den tvådelad röd-grön till färgen, vilket jag har svårt att visualisera. Det är lite som att mitt huvud inte klarar att visualisera två starka/ljusa färger samtidigt.

- Gick över tiden men det var också många övningar jämfört med tidigare. Upplevde egentligen inte att jag gjorde övningarna långsammare än tidigare, snarare tvärtom.
lina
Posts: 8
Joined: Mon 31 May 2010, 20:38

L6 -190618

Post by lina »

L6- 190618

Tid: Totalt ca 3,5 h.

+ Memorerar figurkoder ganska snabbt och nöjer mig med en bild snabbt.
+ Klarar övningarna på 1-2 försök.

- Svårt med många steg och att hitta passande objekt till stavelse/konstiga ord-memorering. Speciellt svårt med trestavelse där man för varje "ord" skulle hitta på tre olika objekt och koppla samman dessa och sen placera ut.
- Svårt att komma ihåg kopplingar om basen är för neutral.
-Svårt att hålla tiden - stressar igenom och försöker att verkligen inte lägga mer än ett par sekunder på varje visualisering men det tar ändå tid med så många övningar och så många kopplingar som ska hittas på - göras - återkallas. Jag stannar nog inte för länge på varje koppling i sig - förbättringsutrymme ligger nog snarare i att hitta en bild snabbare.
lina
Posts: 8
Joined: Mon 31 May 2010, 20:38

L7 - 190624

Post by lina »

L7 - 190624

Tid: Ca 2,5 h.

+ Klarade den jättelånga övningen Ö1 på två försök.
+ Hade ganska lätt att hitta bilder för nya figurkoder.
+ Kunde ibland vagt visualisera ganska nära framför mig (vid väggen).

-Kan fortfarande inte visualisera de två objekten samtidigt - vilket är synd med tanke på att det är det som hela metoden bygger på. Varför det fungerar någorlunda ändå vet jag inte. Jag ser fortfarande aldrig båda objekten samtidigt utan kan bara skifta från det ena till det andra.
-Blandar fortfarande lite ihop objekt som liknar varandra till karaktären.
- Har svårt att komma ihåg kopplingar där det andra objektet ligger för "löst" på det första (som att det inte skulle gå att sätta det där egentligen) och när stället det läggs på känns godtyckligt eller neutralt, t.ex. mitt på skruvdelen på skruven, snarare än spetsen eller toppen.
- Hade tappat några figurkoder i 20-30-spannet.
Post Reply