Anders Minnesjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
andersjo
Posts: 3
Joined: Wed 01 Feb 2017, 00:55

Anders Minnesjournal

Post by andersjo »

2019-02-05 - Lektion 4, Övning 3
Jag kände väldigt mycket frustration med den här övningen då jag inte kunde få upp någon klockren bild på många av orden. Det här är ett stort problem för mig överhuvudtaget att jag måste sätta mig och tänka för att få fram någon bild, det kommer oftast inte direkt. Efter att jag fick svar på mina frågor av Victor, där han sa att det är ok att ta vilket ord som helst, även om det inte finns någon igenkänning, så valde jag dessa ord:

Jupiter Rund planet
Skåne Zlatan
Texas Cowboys
Jönköping HV71
Stockholm Djurgårdens märke (STHL tillhör oss)
Eskilstuna Eskimå
Vintergatan Snöig gata
Blekinge En blek person
Arlanda flygplats Flyg på marken
Norrland Landet
Sjöbo En sjö med ett hus på
Varberg Ett berg som det rinner (gult) var ifrån

Så här tänkte jag:
En rund planet, mitt i den sticker Zlatans fot in (ungefär som att han skjuter ett skott), på Zlatans huvud sitter en Cowboy på en häst, framme vid hästens nos står bokstäverna HV71, längst upp på 1:an stod ett Djurgårdsmärke (gul, röd, blåa skölden) uppe på skölden sitter en eskimå och vid hans fötter går det en snöig gata. Längre bort på den snöiga gatan står en blek person, han är blek för att han just fått ett flygplan inkört i sig. Längst bak på flygplanet är det en bild på vårt landställe, i änden på trädgården är det en sjö med ett hus på och vid det huset är det ett berg som går upp och ur det berget kommer det (gult)var ur.

Jag är lite osäker på om jag gör fel som försöker få det till en ”story”, jag försöker få det sammanhängande för att jag lättare ska komma ihåg ordningen på orden, eller jag tror det blir lättare än om det bara är ord för ord som inte har någon gemensam tråd/”story”.

Om jag tänker fel här så om någon har tips på hur jag skall tänka tar jag gärna emot de tipsen.
Jag klarade iaf övningen hyfsat snabbt måste jag säga.



Nu till:
2019-02-05 - Lektion 4, Övning 4

Den här övningen var betydligt mycket svårare.
Jag har ju förstått att man ska välja den första bilden som dyker upp, problemet är ju som sagt att det ofta inte bara dyker upp något utan jag måste forcera fram någon bild. Men ok, om jag bara ska försöka hitta något ord så gick det väl i ett ok tempo att ersätta orden med något annat.

Jag valde:

Jubbe (hugg)Kubbe
Hame Lamell golv
Naska Flaska (Sportflaska man har när man tränar)
Har (bad)Kar
Frampa Lampa (ficklampa)
Karvig En vig karl
Dagel Vagel
Mol Stol
Rugg Bugg(a) (ett par som buggar)
Räska Väska
Talja Balja (bad balja som man har till små barn)
Rakur Raket
Häpple Äpple
Pripp Pripps blå (en sån där gammal där man drog bort öppningen)
Zoka Snok
Lagg Flagga
Kleka Barn som leker
Fejon Lejon
Bull Tjur
Yrre Lyra


Jag försökte komma på ett ord så snabbt som möjligt och bara ta den första som kändes ok. Men det blir ganska krystat, jag måste forcera fram orden och efter jag läst igenom dem så skulle jag gärna ändra några av dem. MEN det tror jag inte att jag får, så jag har kvar de bilder jag valde först.

Här tänkte jag:
Det står en Huggkubbe och på den ligger ett Laminatgolv, i ena änden är det ett borrat hål där det står en flaska nertryckt i. I hålet där vattnet kommer ut ur flaskan sticker det ner ett ben på ett badKar. Längst fram på badkaret sticker det ut en fickLampa, högst upp på lampan där det lyser sitter en Vig Karl i spagat. Vid hans öga har han en Vagel, i den vageln sticker det ner ett Stolsben. Uppe på den stolen dansar ett par Bugg, taket där de dansar är en Väska, i den väskan står det en Balja och nere i den baljan står det en Raket. Högst uppe på spetsen på raketen sitter ett Äpple fast och lite från höger är en Prippsburk intryckt i äpplet. I öppningen på burken kommer en Snok och längst ute på snokens tunga hänger en Flagga. I ena hörnet på den flaggan ser man Lekande barn, men rätt vad det är kommer det ett Lejon flygande över dem och uppe på det lejonet sitter en Tjur och på tjurens rygg ligger en basebollhandske som har fångat en Lyra.

Jag vet hur sjukt det här låter, jag märker det nu när jag sitter och skriver ner det, hahaha. Men det är så här jag tänker för att få ihop kopplingarna. Om jag är ute och cyklar totalt så får du som läser det här mer än gärna säga till hur jag skall tänka.

Men ok, det där var ju bara första steget i den här övningen, även om min story sitter så måste jag ju komma ihåg originalorden och stavningen på dem. Det här tycker jag är sjukt svårt, första gången jag testade mig själv hade jag bara 7 rätt och tyvärr hinner jag inte mer idag. Jag räknar med att den här övningen kommer att ta ett tag innan jag är helt färdig med :).
andersjo
Posts: 3
Joined: Wed 01 Feb 2017, 00:55

Re: Anders Minnesjournal

Post by andersjo »

Jag hade tänkt att fortsätta skriva på samma tråd, så att jag har allt samlat, vet inte om det är så här man gör men jag kör det nu iaf.

________________________________________
2019-02-06
Idag skulle jag fortsätta på lektion 4, övning 4. Jag bytte faktiskt ut några av orden som jag hade i går, jag vet inte om det är ok att göra, men det gjorde det lite lättare. Orden blev:
Jubbe – Stubbe
Hame – Same
Naska – Flaska
Har – Hare
Frampa – Lampa
Karvi – En vig karl
Dagel – Vagel
Mol – Moln
Rugg – Uggla
Räska – Väska
Talja – Balja
Rakur – Raket
Häpple – Äpple
Pripp – Pripps blå
Zoka – Snok
Lagg – Skidor
Kleka – Lera
Fejon – Lejon
Bull – Tjur
Yrre – Lyra

Det tog mig 35 minuter att komma på orden och försöka visualisera dem. När jag skulle se om jag kunde dem gick det helt ok, men jag hade inte alla rätt, jag hade 1 eller 2 fel. Vid 7:e försöket så fick jag alla rätt, JIPPI .



Lektion 4, övning 5
Den här övningen tog sin lilla tid, MEN det gick till slut. En del ord är svåra att välja, jag har inte kommit dit att det bara dyker upp ett ord automatiskt än, så jag måste bolla ordet fram och tillbaka några gånger. Jag försöker dock att ta det första ordet som dyker upp.

Som sagt så tog den här övningen ganska lång tid för mig, MEN jag lyckades få alla rätt tillslut vilket känns väldigt bra måste jag säga. Så länge jag känner att jag gör rätt så är jag helt ok med att det tar tid och att jag får försöka flera gånger innan jag lyckas med övningarna. Men som för några dagar sedan, då kände jag mig bara frustrerad och visste inte vad jag skulle göra, men efter jag hade fått svar från Victor Bull så släppte den där känslan av att jag satt och gjorde fel.

Jag är lite osäker på hur många timmar som jag suttit med det här idag, skulle gissa på närmre 4 timmar. Men då har jag räknat med all läsning också och det tar ganska mycket tid. För mig är det inte viktigt att jag klarar lektionerna på 2 timmar, inte nu i början iaf, jag är mentalt ok med att det tar längre tid än så.

Summa summarum så känns det bra, jag är glad att jag klarade ett par övningar.
andersjo
Posts: 3
Joined: Wed 01 Feb 2017, 00:55

Re: Anders Minnesjournal

Post by andersjo »

2019-02-10
De senaste dagarna har jag suttit och försöka lära mig de 10 nya siffrorna vi ska kunna. Jag har kört med kortlek i 30 minuters intervall.

Idag körde jag Lektion 4, övning 8, jag körde den 6 gånger där den långsammaste gången var 1:38 och den snabbaste gick på 1:13. Jag vet inte vad som är snabbt eller vad som krävs av en här.

Uttala ordet eller inte?
För mig går det som allra snabbast om jag bara ser siffran och visualiserar bilden utan att säga ordet högt eller tyst för mig själv. Jag tycker att då och då så kan jag visualisera rätt bild, men så kommer jag inte på namnet. En gång var det nummer 25, jag visualiserade en Hare, men jag sa Räv. Då ska jag ju rätta till det jag sagt och så kommer jag inte på ordet med en gång, fast jag har en bild av en Hare, det här gör att det går mycket långsammare för mig då jag uttalar orden. Jag vet inte vad som är bäst att göra, men oftast när jag tränar så brukar jag bara försöka få upp bilden så snabbt som möjligt utan att uttala ordet.

2019-02-11
Ny strategi med korten
Idag har jag testat att köra kortleken en gång i halvtimmen istället för så länge som jag gjort hittills. Jag har 60 kort (2 från vardera 10-tal) och de 60 korten kör jag 3 gånger varje gång jag kör korten. Det här tror jag är en bättre taktik för min del, det gör det mycket enklare att hålla fokus. När jag körde så lång tid i taget så blev det ofta jag kom av mig, på det här sättet får jag bättre flyt. Jag ska testa det här ett tag och sen utvärdera vilket som är bäst.

Lektion 4, Övning 9
Fan vad bra det gick :D
Jag gick igenom bilderna i 13 min & 45 sek, sen tog det mig 2 min & 8 sek att skriva ner det OCH jag fick alla rätt första gången. Kändes riktigt bra :D

Idag har jag kört kortleken vid 9 tillfällen, det tog mellan 4:03 och 5:08 att lägga alla korten 3 gånger.

2019-02-12
I natt sov jag inte en sekund och det märktes när jag körde korten. Totalt blev det 5 tillfällen som jag körde korten och jag låg mellan 4:20 och 5:23, vid några av gångerna blev jag avbruten. Men jag märkte att det gick långsammare idag och sen blev det för få gånger också, mot vad jag vill komma upp i per dag.

Jag startade lektion 5, men det blev bara läsande för mig idag.

2019-02-13
Idag körde jag korten vid 7 tillfällen och jag låg på tiden mellan 3:57 och 4:42.
Det är några av bilderna som jag har svårt att få en tydlig bild på och de gör att jag stannar upp när de korten kommer, det bryter rytmen för mig.

Idag blev det också bara läsande för min del.

2019-02-14
Jag har fortsatt köra med korten en gång i halvtimmen, det fungerar bra för mig och jag tror att det är ett bättre sätt än som jag gjorde förut då jag körde 30 minuter i sträck, lite rast och sen 30 minuter igen. Jag har ju 60 kort (2 från vardera 10-tal) och de 60 korten kör jag 3 gånger varje gång jag kör korten.

Totalt blev det 10 tillfällen som jag körde korten och jag hade tider mellan 3:38 & 5:03.

Senaste dagarna har jag suttit och läste på från GMS-handboken och det som står i början av lektion 5. I dag satte jag igång med lektion 5, WOW VILKEN MASTIG ÖVNING .

Lektion 5, Övning 1

Har jag gjort fel?
När jag kört tidigare övningar där vi ska memorera många ord efter varandra så har jag gått tillbaka och repeterat under tiden jag håller på. Jag såg nämligen Mattias göra det i en av sina poddar där han går igenom länder och deras huvudstäder, då när han hade kommit en bit så gick han tillbaka och repeterade det han redan hade gjort. Så jag har trott att det är ok att då och då gå tillbaka och repetera under själva övningen. MEN som jag fattar det från instruktionen på Lektion 5, Övning 1, så får man inte göra så, man ska tydligen bara köra framåt tills man är klar med hela övningen och då kan man gå tillbaka och kolla om man kommer ihåg alla orden. Det här gjorde det svårare 

Mitt resultat vet jag inte vad jag ska säga om, stödbild 6 är jag nöjd med, de andra kan väl diskuteras och stödbild 5 var rena katastrof, hahaha.

Mina resultat:
Stödbild 1 = 5/5
Stödbild 2 = *4/5 (första bilden kom jag inte på)
Stödbild 3 = *4/5 (första bilden kom jag inte på)
Stödbild 4 = 2/5
Stödbild 5 = 3/15
Stödbild 6 = 13/15 (de sista två kom jag inte på)
Stödbild 7 = 8/11

MEN, det här är ju inte riktigt sant måste jag säga eller det beror på hur man skall göra och tänka här. När jag inte kommer på ett ord så står det helt stilla och jag kommer inte på de efterföljande orden heller, sen då jag kollar på det ordet jag inte kom på, då kan jag (ofta) komma ihåg flera stycken ord där efter (uppenbarligen inte på stödbild 6 ).

Här är ju då frågan, OM man inte kommer på ett ord, är den övningen ”förlorad” då? Eller är det ok att titta på det ordet och sen köra vidare?

Om det inte är ok att göra som jag gjort så skulle jag haft:
Stödbild 1 = 5/5
Stödbild 2 = 0/5
Stödbild 3 = 0/5
Stödbild 4 = 1/5
Stödbild 5 = 2/15
Stödbild 6 = 13/15 (de sista två kom jag inte på)
Stödbild 7 = 7/11

Jag vet inte om jag gör rätt eller fel.

Om någon som läser det här och har svaret på min fråga får ni gärna skriva det här!
Post Reply