Svårt med kedjemetoden?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Augustin
Posts: 3
Joined: Wed 10 Oct 2018, 19:30

Svårt med kedjemetoden?

Post by Augustin »

Jag har svårt med kedjemetoden. Att sätta två likstora bilder i relation till varandra är lika svårt nu som för sex lektioner sedan, när jag började utbildningen. Ryska dockmetoden däremot går hur bra som helst, eftersom tekniken bygger på att alltid zooma in; i kedjemetoden, som jag fattat det, ska man växla mellan att ha den nya bilden ovanpå, vid sidan om och genomskärande den föregående bilden. Denna variation gör att jag villar bort mig.

Vet någon vad jag gör fel? Tack på förhand!

/Augustin
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Svårt med kedjemetoden?

Post by VictorBull »

Besvarat i PM :-)
Klashr
Posts: 5
Joined: Sat 24 Nov 2018, 16:52

Re: Svårt med kedjemetoden?

Post by Klashr »

PM ??
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Svårt med kedjemetoden?

Post by VictorBull »

Augustin skickade samma fråga under 'Ställ en fråga', så jag besvarade där (privat meddelande). Men jag publicerar samma svar härunder om det är fler som är intresserade :D

1. Precis som du skrev så använder man kedjemetoden på tre sätt. Att placera ovanpå, sidan om eller genomskärning. Alla tre fungerar exakt lika bra. Det enda som avgör är hur bilderna är uppbyggda. Smala och skarpa föremål såsom knivar och stavar är bättre för 'genomskärning'. Medan större och rundare föremål som en ko, fotboll eller hus passar bättre att ha stående ovanpå eller sidan om.

2. En visualiseringsövning:
När du visualiserar ska du försöka visualisera bilderna på armlängds avstånd, i storlek med en badboll. Om du håller ut händerna brett framför dig ska du visualisera din bild mellan händerna. När du sedan ska visualisera TVÅ bilder samtidigt och koppla dem med kedjemetoden, då ska bägge bilderna placeras mellan dina händer. Fortsätt hålla händerna ute och visualisera t ex ett FLYGPLAN och en TÄRNING som du kopplar ihop. De ska vara jämnstora och bägge två ska få plats mellan dina händer.

Ibland kan det vara svårt att koppla saker som är olika stora i "verkligheten" men som ändå kan kopplas ihop i våra visualiseringar. Använd denna övning för att pressa hjärnan till att få plats med bilderna på exakt samma yta varje gång.

Lycka till!
Augustin
Posts: 3
Joined: Wed 10 Oct 2018, 19:30

Re: Svårt med kedjemetoden?

Post by Augustin »

Tack för svaret! Uppmuntrande. Jag ska försöka med den övningen. :D
Post Reply