Gustavs journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
latsmart
Posts: 1
Joined: Tue 20 Nov 2018, 15:31

Gustavs journal

Post by latsmart »

Har kört den tredje lektionen idag. Kände att det tog emot lite när det gällde att hitta bilder för abstrakta ord. Men till slut så gick det bra. Lektionen tog lite längre tid än övriga.
Riktigt kul. Man märker redan resultat på hur man börjar minnas saker på jobbet eller någon som berättar något.
Klashr
Posts: 5
Joined: Sat 24 Nov 2018, 16:52

Re: Gustavs journal

Post by Klashr »

Hej Gustav (och andra som börjat från början nyligen)

Efter att ha läst "Vägen till Mästarminne" med ett antal omstarter sen 2011 men aldrig kommit i mål kände jag att nu är det bara att bestämma sig; Ska jag satsa på detta eller inte?
Skillnaden mot tidigare är att jag nu har ett tydligt formulerat mål med vad jag vill använda mina kunskaper till.

Sagt och gjort började jag med lektion 1 den 25 november. Är inte så ung längre med mina 66 år, men motiverad. Det räcker långt. Är nu precis klar med lektion 8. Emellanåt tycker jag övningarna går alldeles utmärkt. Men jag har vissa problem att verkligen få figurkoderna från 0-70 (det är så långt man kommit vid lektion 8) att fastna och automatiskt dyka upp i min hjärna när jag ser motsvarande siffra. Trots att jag tycker att jag "målat" siffrorna på figurkoden gång på gång så som beskrivet.

Men jag ger mig inte. Om någon har tips på hur man VERKLIGEN får dem att fastna en gång för alla och kan plocka fram dem utan någon betänketid även efter några dagar så får ni gärna berätta hur ni gjort.

Häromveckan applicerade jag för första gången mina nyvunna kunskaper på ett riktigt "case". Det handlade om att memorera egenskaper hos 10 olika druvor (som används för vin; typ Albarino, Corvina, etc). Det fungerade riktigt bra även om det tog en stund att omvandla egenskaperna till bilder och memorera dem enligt alla konstens regler (Cicero, Ryska Dock-, Kedje-, Associationsbas o -element, etc etc). Kul att det fungerade!

Hur har det gått för dig Gustav? Och er andra nybörjare?

/Klas
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Gustavs journal

Post by VictorBull »

Tjena Klas!

Jag svarar på din fråga här i Gustavs journal, hoppas det är okej med dig Gustav?

Angående dina figurkoder och att få upp hastigheten på dem. Detta är egentligen det enda under GMS-utbildningen som behöver nötas in mer eller mindre och för att göra det ska man som du redan gjort:
1. Visualisera siffrorna framför figurkoden/bilden
2. Skriva siffrorna på lappar/kort som man sen övar med.

Hur mycket och hur länge man behöver öva kan variera, men man får räkna med några veckor för att få dem på reflexnivå. Om man har lite tidsbrist och späckat schema så rekommenderar jag att träna lite varje dag, istället för att köra några få väldigt långa träningspass varje vecka, när det kommer till figurkoderna.

Figurkoderna kommer sätta sig tillslut, men det tar tid. Fortsätt öva med dem litegrann varje dag (i alla fall 15-20min), så kommer du nå upp till din reflexnivå. Roligt att du är så motiverad! :D Superkul att följa er utveckling

Mvh Victor Bull, instruktör på Mind Academy
Post Reply