M's journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Blir riktigt inspirerad av att läsa i andras journaler. Hur andra som går kursen gör lektioner och känner att de utvecklas, andra memorerar alla amerikanska presidenter medan ytterligare andra kör massiva mängder siffror i MM. Just de amerikanska presidenterna har jag för ögonen också men vill även memorera den svenska kungalängden. Har lite andra små mål jag vill uppnå framöver för att testa minnet, men först vill jag i alla fall ha klarat av de 24 första lektionerna. Men det är riktigt kul att läsa allas prestationer och tankar kring kursen, nya som gamla studenter.

Idag valde jag att köra MM endast. Det har lite med att jag måste hitta ett sätt att lägga upp MM och lektionerna på ett sätt så att det inte blir alltför sena kvällar. Går upp tidigt om morgnarna så det blir lätt sömnbrist om jag går in för det som jag vill göra utan plan. Får fundera lite kring hur jag kan tänka mig att köra lite om morgnarna samt begränsa det jag gör om kvällarna när det kommer till minnesträningen.

Men nu till MM. Kändes rätt bra idag och hade ganska bra flyt både vid memoreringen och återkallningen. Ibland händer det att jag inte får fram figurkoden tillräckligt snabbt och hamnar lite efter. Men finner mig ändå rätt snabbt när det händer. Sista omgången råkade jag dessutom hoppa över en cicero helt i ett helt nytt rum. Men tyckte ändå att de båda nya rummen i den omgånen redan nu funkade bra.

1. 38/50 - Här råkade jag sluta memorera efter 40 då jag glömde av att jag skulle använda sista rummet helt.
2. 44/50
3. 41/50
4. 37/50 - Två helt nya rum här och blev lite stökigt i memoreringen på grund av det, men nu sitter de bättre till nästa gång.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Lektion 13 avklarad. Den är inte sådär jättekittlande, men eftersom jag vet vad som kommer så vill jag gärna sätta stödbildssystemet bra från första början. Ska repetera det två gånger till innan jag lägger mig ikväll. Redan programmerat in en påminnelse i mobilen om att repetera det imorgon bitti.

Blev fyra omgångar MM idag också. Valde att öka till 60 st. Har dessutom ökat mina ciceros till 240 st. Så det gick jämnt ut med dessa idag.

1. 47/60
2. 44/60 - Riktigt bra fokus första 25. När jag tänkte på fokuset tappade jag det. Där kom alla felen.
3. 50/60
4. 28/60 - Många nya ciceros här samt att jag hoppade över ett helt rum vilket stökade till det ordentligt i huvudet.

/M
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: M's journal

Post by martin »

Bra jobbat! Fint att du redan har 240 cicerobilder. Jag har 330 nu, men tycker att det börjar bli svårt att hitta nya. Huset hemma är avklarat, liksom vägen till jobbet, gymet och arbetsplatsen. Huset här i Australien har jag nästan betat av, liksom arbetsplatsen. Vägen till jobbet torde ge mig ytterligare femton bilder. Kollar jag in stället där vi dricker vårt dagliga kaffe har jag väl några till. Kanske 400 totalt. Men det är inte snutet ur näsan att få ihop hundratals. Hur har du gjort så här långt?

De följande elva lektionerna kommer att gå som en dans, väldigt mycket lättare än hårdträningen i början. Ett tips är att redan nu bestämma vilket språk du ska göra språkmodulen på och beställa material. Jag har inget eget material, utan gör den på ryska enbart utifrån lektionerna. Det tar löjligt lång tid, eftersom det kräver en hel del arbete med google translate. Om du gör den på ryska, kan du få mina gloslistor vilket nog kommer att spara in en hel del timmar för dig.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Tack så mycket. Anledningen till att jag har så många ciceros redan är att jag har påbörjat kursen flera gånger tidigare. Så egentligen är bara 30 av dessa 240 nya. Då har jag hittills använt mig av barndomshem, studenthem, nuvarande boende och familjemedlemmars hem. Nu ska jag börja titta på vägar till och från olika platser samt att skapa bilder från gamla och nuvarande jobb. Även gymmet och andra platser som jag tränar eller har tränat frekvent på borde kunna funka som ciceros. Kanske skapa några från områdena jag lekte i när jag växte upp. Men jag håller med dig om att nya bilder inte alltid är snutet ur näsan, det kan vara ganska svårt att hitta nya. Jag har nog gamla cicero bilder så att jag kan komma upp i knappa 300 totalt. Men då måste jag fräscha upp dem först då jag har haft en paus från dem på ~2 år.

Jo jag har haft lite funderingar på vad jag ska ta och köra för språk på den modulen. Kom till lektion 36 förra gången men var inte så fokuserad när jag genomförde modulen den gången. Läste även dina tankar i din journal om hur det har gått det senaste med tidsåtgången. Funderar på att välja ett annat språk som tyska, finska eller franska exempelvis. Språk jag ändå har lite bättre koll på men inte på samma nivå som svenskan. Så att jag ändå känner att jag lär mig något nytt fast med en del gratis i ryggsäcken från att ha läst dem tidigare.

Jag tittar jättegärna på de gloslistorna du har då ryska är ett språk jag gärna på sikt lär mig. Vilket språk jag väljer är jag inte klar över än det står mellan ryskan eller de tre andra språken jag nämnde. Svenska känns inte så motiverande för mig att köra på även om tanken är att man ska lära sig metodiken först och främst. Det är ju jättekul att lära sig något nytt.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Hade egentligen bara tänkt köra lite MM idag men med inspirationen jag nu rider på vågen av så körde jag igenom lektion 14. Märker att jag har en del gratis när jag placerar ut saker i stödbildssystemet då jag kommer ihåg vissa bilder som jag tidigare använt. Samtidigt kommer jag ihåg fragment av den information som ska memoreras såsom exempelvis Katarina II. Ska köra igenom första, andra och tredje repetitionstekniken en gång till innan jag lägger mig.

Dagens MM körning blev som följer:
1. 46/70 - Här virrade jag bort mig helt och missade något helt i sista rummet vilket orsakade en förskjutning.
2. 57/70
3. 52/70

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Idag orkar jag inte köra en lektion. Väldigt trött efter jobbet och var lite energifylld efter träning. Men det hann gå över när en avgång med bussen han passera på grund av motorhaveri. Så hann inte hem med energidepåerna fyllda av endorfiner. Hur som helst blev det lite MM och repetition av de första informationselementen som jag memorerade igår. Kör på alla tre repetitionsteknikerna för att få allt att sätta sig ordentligt.

MM:
1. 46/80
2. 51/80
3. 37/80

Fick förskjutningar på alla omgångar idag fast de två första kom lindrigt undan. Efter de första omgångarna slog trötthetens slägga till ordentligt och det gick heltokigt. Kändes som om att jag hade bra flyt under återkallningen. När jag såg vad som hade hänt hade samtliga av de 34 sista talen hamnat två platser fel. Så om jag räknar med dem skulle jag vara uppe på 71 korrekt återkallade tal av 80 möjliga. Men så snäll kan man ju inte vara när det trots allt gick fel. Men glädjas över att de ändå fanns någonstans i minnet kan jag göra, lite grann.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Körde lektion 15 idag. Det gick rätt bra då jag i och för sig fortfarande emellanåt känner igen saker från tidigare. Samtidigt känner jag fortfarande har problem med vissa av de saker som memoreras. De var samma informationselement som tidigare. En skillnad mot tidigare är att jag denna gången kommer att använda mig av AnkiDroid för att jobba med repetitionerna. Ska bara få appen att notifiera mig vilket den inte verkar göra just nu.

Kommer att köra några omgångar med MM ikväll också. Ska öka upp mängden till 90 tänkte jag. Kommer snart behöva skapa nya ciceros. Har redan lite planer för det. Ska bara hitta de förmål jag vill använda mig av.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Igår körde jag igenom lektion 16 och tycker att informationen sätter sig ganska lätt jämfört med tidigare. Det kan mycket väl bero på att det inte är första gången jag memorerar all denna informationen. Det roliga är att det fortfarande är lika kul att se hur väl det ändå sätter sig när man väl använder teknikerna. Har gått igenom 1.1.1 - 2.2.4 ett antal gånger och jag blir lika glad varje gång. Däremot har just att komma ihåg att repetera varit min akilleshäl. Lätt att det glöms av lite i all vardag som är runtomkring och då känna sig lite jagad av det. Bara att andas lugnt och lita på att det ändå finns där i huvudet.

Det har även blivit lite MM. Igår körde jag på 90 tal och idag ökade jag till 100. Kände mig rätt trött idag efter mycket resande i helgen, jobb hela dagen idag och ett gött men uttröttande träningspass. Men jag är väldigt nöjd med dagens resultat.

1. 45/90 - Glömde av att använda ett rum mitt i memoreringen vilket vållade stor förvirring. 18 kopplingar försköts
2. 63/90

1. 70/100
2. 73/100 - Slutade att memorera vid 90 och kom in i det så att jag hann få med några av de sista i alla fall

Ingen lektion idag i och med att jag råkade hamna i soffan lite för länge efter att jag kom hem efter träningen. Men det kan vara skönt att vila huvudet lite ibland. Men ska hinna med att repetera 1.1.1 - 2.2.4 en gång till ikväll med alla tre repetitionsteknikerna.

/M
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: M's journal

Post by martin »

Kom igen Mucken! Idag får du gjort lektion 17.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Tack för hejandet! Och idag klarade jag av lektion 17, hade ju varit lite sådär om jag inte gjort det nu efter den uppmuntran!

Kom hem sent igår och försökte mig på lektionen då och fick gjort drygt halva när mina ögon började sluta sig. Fick köra en repetition på det jag hann med och sedan lägga mig. Det jag memorerade satt ändå väldigt bra idag trots att jag glömt av att jag borde ha gått igenom det någon gång under dagen. Slutförde lektionen för en stund sedan trots lite sömn inatt och att jag känt mig slö hela dagen. Hoppas det bara är att jag behöver lägga mig lite tidigare inte någon förkylning som lurar runt hörnet.

Blev två omgångar MM idag också. Sista omgången hade jag en del ciceros som jag ännu känner mig lite osäker på så i några av de rummen hann jag inte komma in i för att koppla de första talen. Men det lär ju bli lättare ju oftare jag använder dem.
1. 80/110
2. 75/110

/M
Post Reply