Martins journal, tredje gången gillt

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Ingen lektion hittills idag, men väl en omgång MM. Inget vidare resultat den här gången heller, 82/200 på 3 sekunder, resultat 16. Merparten av cicerobilderna var helt tomma vid återkallningen, så det finns en del att jobba med. Långt kvar till Christoffers fantastiska siffror, men jag är nöjd med att jag fick det gjort. Det är bara träning som gäller. Kanske får jag gjort en 130-omgång också idag, vi får se.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

MM både igår och idag, med långsamt bättre resultat. Fortsatt på tre sekunder, vilket är rätt skönt eftersom det går snabbare att få det gjort än när jag körde på fem sekunder. 220 x 3 sekunder = 11 minuter. 220 x 5 sekunder = 19 minuter. Igår körde jag på 220, resultat 22, 112 av 220 rätt. Mer än hälften...

Idag ökade jag till 240 och satte 122 rätt, resultat 24. Inte så illa pinkat, om man betänker att jag sovit i en timme sedan jag gick upp klockan halv åtta igår morse, för 34 timmar sedan. Jag har för mig att mitt rekord är resultat 31, vilket plötsligt börjar kännas möjligt att slå inom överkomlig framtid. Jag tänker att jag ska fortsätta öka med 20 i taget tills jag kommer upp i 300. Kanske köra en omgång på 270 med fem sekunder, för att få en direkt jämförelse med mitt resultat för någon månad sedan.

Någon lektion hinner jag tyvärr inte med idag.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Jag fortsätter att öka antalet i MM, enligt plan. 260 idag, resultat 21, 109/260. Mot slutet fumlade jag bort en hel del i återkallningen genom att råka hoppa över ett rum. Det oroar mig dock inte, eftersom det brukar bli så när jag använder nya cicero för första gången på länge. När jag kör på 300, fumlar jag säkert från 270 och uppåt, medan de jag slarvade med idag kommer att sitta riktigt bra.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Av måttligt intresse för omvärlden, men MM-projektet fortgår. 280 idag, 3 sekunder. Resultat 22, 112 rätt. Tyvärr fick jag avbryta efter första 20 på grund av stök i familjen och sedan börja om, och av de första 20 hade jag bara 5 rätt, långt under vad jag brukar sätta i början. Annars var det mest spridda skurar av fel, fem här och fem där. Fram till slutet, inget rätt på de femton sista. Som förväntat med nya cicero.

280 är i alla fall fler än jag någonsin gjort tidigare, så även om resultatet var mediokert, finns anledning att vara nöjd.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by VictorBull »

Du har all anledning till att vara nöjd med dina resultat Martin!

Inte ens efter 2 års träning når jag själv upp till särskilt höga resultat i MM, dock så går det bättre för mig i tävlingsgrenarna.

Variation är nyckeln till framgång, så variera gärna mellan att köra siffror och kortlekar, snabbt och långsamt osv :-)
Blir roligare från dag till dag då också.

Lycka till
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Tack för uppmuntran, Victor! Bara några lektioner kvar, sedan ska jag lära mig kortlekar.

For the record: 280, 3 sekunder. Resultat 23, 115/280. Ett par tapp på bortklantning av cicerobilder, som vanligt.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by VictorBull »

Tjena Martin!

Lite inspiration inför kortleken. Fick med mitt senaste PR på film :D

Se filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=k5_LW4DeZ1Y

Ska bli kul att följa din egen utveckling med kortleken!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Fantastiskt resultat med kortleken, grattis!

Själv fick jag precis gjort ännu en omgång MM och förbättrade mig avsevärt jämfört med de senaste. Fortfarande 280 på tre sekunder, jag behöver repetera mina cicero över 280 ett par gånger innan jag ökar antal i MM. Resultat 29, 149 rätt av 280. Det går framåt!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Fyra lektioner kvar! De senaste har jag dock inte riktigt följt lektionen till punkt och pricka, utan valt att memorera andra fakta av dylik komplexitet, hellre än fiktiva adresser.

En omgång MM blev det idag också, efter att ha jobbat natt och sovit 2,5 plus 2,5 timmar sedan igår morse. Det märktes att jag var trött både i memorering och återkallning, med mycket cicerofummel och förlorat fokus. Resultat 25, 125/280. Men bättre att köra och göra ett halvdant resultat, än att avstå helt.
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by ChrisPierrou »

Mycket bra Martin!

Kul att läsa att det är fler som är aktiva och kör bl.a MM regelbundet.

Har läst igenom dina journalinlägg och det är spännande att följa!

Ett tips som har hjälpt mig mycket är att innan jag kör igång med siffror i MM så sätter jag antalet på "100" och sedan det antalet sekunder som man övar på. Sedan bockar jag i "do not repeat elements" och använder absolut inga stödbilder. Mitt fokus då är att se varje bild tydligt innan den försvinner och nästa siffra kommer upp.

När jag är klar med den uppvärmningen som tar ca 4-5 min så brukar mina resultat bli betydligt bättre än om jag inte kör på det. Bara ett litet tips!

Ska fortsätta följa dina journalinlägg med intresse!
Post Reply