Martins journal, tredje gången gillt

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by VictorBull »

Sjukt bra tips Chris!

Exakt den här uppvärmningen kör jag vartenda gång innan jag tränar en siffergren. Blir man tillslut riktigt snabb så kan man sätta antalet sekunder på 'noll'. Då styr du själv med 'mellanslag', hur snabbt siffrorna ska bläddras igenom. Då kan man verkligen pressa sig själv :D
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Tack för tipset Chris! Efter lite paus när min fru varit iväg och jag tagit hand om familjen, har jag nu kört MM både igår och idag, 280 á 3 sekunder. Igår värmde jag upp med 100 på tre sekunder och idag med 100 på två sekunder. Resultat igår 27, 139/280 och idag 29, 146/280. Hyfsade resultat efter uppehållet, men fortfarande långt ifrån Chris - du imponerar verkligen!

Men det är bara alltför lätt att känna sig missnöjd - jämfört med en otränad hjärna är 146/280 helt otroligt, vilket är lätt att tappa bort. Vi som håller igång här på forumet jämför oss med varandra, och vi representerar inte direkt ett befolkningsgenomsnitt. Oavsett, så är det roligt med er, Viktor och Chris, som inspiration.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Ännu en omgång MM på 280, den här gången med dålig musik i bakgrunden. Resultat 25, 126/280. När jag memorerade kändes det som om det skulle gå mycket bättre än så, men under återkallningen var en del ciceros helt blanka, medan jag på andra bara nästan kunde se figurkoden, men inte riktigt. Nåja, bara att traggla på. Förhoppningsvis kan jag få gjort lektion 57 ikväll.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Mer MM, igår och idag, fortsatt 280 och tre sekunder. Båda gångerna körde jag musikvideos i bakgrunden, både hörde dem och såg dem precis bredvid MM på skärmen. Extremt distraherande, särskilt som det var musik jag tyckte om och videor som jag gärna hade sett. Resultaten blev därefter. Igår 23; 117/280 och idag 19; 98/280. Idag kom jag att störas av yttre omständigheter en gång och tappade bort mig själv bland ciceorbilderna en gång, så det blev många helt förverkade ciceros. Imorgon blir det till att plugga in lite fler cicerobilder så att jag kan komma upp i 300.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Mer MM, 290 för första gången. Den här gången med Coldplay-videos precis bredvid, och precis lika störande som man kan tänka sig. Resultat 22, 112/290. Det nyintroducerade störmomentet med musikvideos drar verkligen ner resultaten ordentligt.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Mmmm... MM! Mer MM och mer MM. Idag 300 för första gången, men jag tappade bort ett rum mitt i, så de sista 20 blev totalt förlorad, det var knappt ens lönt att försöka på slutet.. Idag hade jag inga distraktioner, eftersom det ogillades av omgivningen. Resultat 31, 151/300. Inte så illa. Nästa gång blir det med musikvideo i bakgrunden igen och till dess ska jag repetera mina sista cicero ett par gånger.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Bara fyra lektioner kvar, det är löjligt att jag inte fått gjort dem ännu. Ursäkten får bli att jag haft besök och varit ute och rest i tre veckor, vilket inte lämnat mycket utrymme för minnestränande.

För några dagar sedan gjorde jag MM igen, efter ett långt uppehåll. Till min stora förvåning satte jag resultat 31,155/300, 3 sekunder. Nu körde jag precis igen, den här gången med musikvideos på skärmen precis bredvid. Extremt distraherande, vilket drog ner resultatet till 24, 124/300.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

De senaste dagarna har jag gjort lektion 58 och totalt fyra omgångar MM. En 100 på 2 sekunder, kommer inte ihåg hur det gick. Därtill tre omgångar om 300 á 3 sekunder, med olika musikvideos precis bredvid MM fönstret. Resultat 29, 31 och idag 20, alltså 149, 155 respektive 98 rätt. Dagens omgång gick verkligen inget vidare. Många tankar som snurrade i huvudet.

Jag har gjort om några figurkoder, som jag nästan aldrig lyckas sätta. 55 var tidigare fyr och är nu fåret Shaun istället. Lättare. 20, humla, har jag också haft mycket problem med så framöver får den bli hummer istället. 28, halmbal, blir också ofta bortglömd. Problemet är nog att en halmbal har i stort sett samma profil som en bok, så så den får nog bli (rosen)tagg framöver istället. 07, dörr, har jag justerat från en vanlig rektangulär dörr, till en med välvd ovansida, för att dess profil ska skilja sig tydligare från andra rektangulära.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Ingen lektion över helgen, bara två återstår. De bör bli gjorda de närmsta dagarna. Nu körde jag precis en omgång MM, med musikvideos av Avicii bredvid. 3 sekunder; 300; resultat 25; 128 rätt. Musik och video är verkligen extremt distraherande, men även om resultatet inte var något vidare, så hade jag lättare att fokusera idag än tidigare. Imorgon ska jag försöka köra tre snabba omgångar, 100 stycken a 2 sekunder, bara för att variera tempot.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Efter ett långt uppehåll på grund av en liten resa och bisarrt mycket jobb (under 19 dygn är jag schemalagd 372 av 456 möjliga timmar... lyckligtvis knappt hälften som jour i hemmet, men tro mig, det sliter) , gjorde jag precis en omgång MM igen. 300, 3 sekunder styck. Utan några bakgrundsvideos den här gången, eftersom jag ville ha en mjukstart efter uppehållet. Jag förväntade mig ett riktigt dåligt resultat, men icke. Nytt rekord! Resultat 37: 186/300. Synnerligen oväntat och mycket uppmuntrande.

Annars har jag roat mig med att fortsätta memorera lite kalenderbitarfakta: högsta berg, största städer, största länder, största floder, största sjöar och dylikt. Härnäst blir nog solsystemet, kanske en påbyggnad av tabellen från min första databas (4.3.1-4.3.5).
Post Reply