Martins journal, tredje gången gillt

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Jag påbörjade den här kursen för första gången sommaren 2012, men tog mig inte längre än lektion 41. Arbete, husrenovering och småbarn gjorde att varken tid eller ork räckte till i slutändan. 2015 gjorde jag ett nytt försök, men efter lektion 12 tog det stopp av samma anledningar som tidigare. Nu är barnen lite äldre och det ser ut som om jag kommer att behöva skriva ett par ultramegajättetentor nästa år, så det är läge för ett tredje och förhoppningsvis sista försök.

Idag gjorde jag lektion 4 och det var inga större problem. Jag har stor nytta av att ha tränat en del tidigare, inte minst som jag slipper lägga tid på att fixera figurkoder. De sitter fortfarande, även om en del av dem är lite rostiga. Cicerobilderna är också rostiga, särskilt efter 80, men det jobbar jag på.

Det verkar rätt dött på forumet, jämfört med hur det var 2012. Om någon därute gör kursen nu, skriv en rad så kanske vi kan peppa och motivera varandra.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Lektion 5 avklarad, därefter MM.
Omgång 1: 50 st, á 5 sek: 33/50
Omgång 2: 50 st, á 5 sek: 32/50

Förhoppningsvis gitter jag två omgångar till och kanske några nya cicerobilder därtill. Jag har 170 nu, vore bra att fixa tio eller tjugo till. Men först mat och lite R&R.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Lektion 6 klar, inga större bekymmer.
MM, 2 omgångar om 60 st á 5 sekunder:
1: 28/60. 9 onödiga fel, eftersom jag kom fel i återkallningen genom att hoppa över en cicerobild.
2: 33/60

Det blir förhoppningsvis en omgång MM till ikväll, men jag måste repetera cicero 121-180 ett par gånger först. Av oklar anledning har jag ett gäng cicerobilder där jag aldrig kan komma ihåg vilken figurkod jag kopplat till dem, medan andra är väldigt lätta att återkalla. Det kan kanske vara idé att lägga lite tid på att visualisera de "svåra" cicerobilderna i detalj ett par gånger.
x_y
Posts: 2
Joined: Sun 25 Feb 2018, 15:59

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by x_y »

Hej!

Håller också på med detta sedan februari/mars, men har hela tiden fått skjuta på det pga andra kurser/annat etc. Har inte kommit längre än lektion 15 - 16 eller så, och har nu igen fått ta en rejäl paus. Är däremot hyfsat aktiv med MM som jag gör 1-2 gånger per vecka, och det har verkligen givit resultat. Man märker också hur lätt lektionerna går därefter när man är van att memorera över 150 element åt gången.

Förhoppningsvis kommer jag igång med detta igen i vinter eller så..

Mvh,
x_y
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

MM är ett bra sätt att hålla igång, jag har gjort det i perioder, men alltid kommit av mig. Men visst blir man fort bättre! Det är en bra bit kvar till mina forna glansdagar (jag kom dock aldrig upp i mer än 160), men jag jobbar på det. Kör hårt x_y och se till att komma igång igen innan vintern!

Nu har jag precis gjort färdigt lektion 6, skapat lite nya cicerobilder (205 totalt nu) och kört några omgångar MM, alla på 5 sekunder:

1) 60 st: 41 rätt
2) 25 st: 21 rätt (bara 25, för att nöta in nya cicerobilder)
3) 70 st: 42 rätt
4) 50st: 25 rätt
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by VictorBull »

Tjena Martin!

Kul att du har kommit igång med kursen igen!

Mvh Victor, instruktör på Mind Academy
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Tack sa mycket Victor! Efter en tva veckors paus pa grund av resa och for mycket jobb, har jag nu avslutat lektion nio. Jag har inte tillgang till MM dar jag sitter, sa det far jag gora imorgon.

Som synes, sitter jag vid ett engelsksprakigt tangentbord, i Australien. Om natten blir lugn och jag far sova, blir det lektion tio imorgon.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by VictorBull »

Härligt! Lycka till :D
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Lektion 10 avklarad, aterigen under beredskapstid pa jobbet. Det gick ovantat fort, delvis for att jag kom ihag de flesta av alfabetets figurkoder sedan tidigare. Memoreringen av 60 ord gick ocksa undan: 42/60 forsta gangen, darefter reparation av de 18 jag missade, sedan satte jag alla. Gott! Dessutom kandes det som om det gick ratt snabbt att gora bilder av orden, vilket nog framst var for att jag hade sinnesnarvaro nog att greppa den forsta bild som kom utan att ifragasatta. "Hungrig" blev till exempel en metallhink - nagot udda kan tyckas, men jag korde pa det och den satt dar den skulle under aterkallning.

MM har jag tyvarr inte hunnit med och har ingen mojlighet att kora dar jag sitter nu, om jag inte hittar nagon hemsida dar jag kan gora det.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

En veckas paus pa grund av alltfor mycket nattarbete och efterfoljande trotthet, men nu ar lektion 11 klar. 99 ord skulle memoreras pa sina ordningstal. Forsta omgangen tog 11 minuter och 48 sekunder, alltsa 7,15 sekunder per ord. Det far val anses godkant for att bade komma pa en bild och koppla den. Flertalet ord gick valdigt mycket snabbare, men nagra stycken hakade jag upp mig ordentligt pa. Sammantaget borjar det bli lattare att ta tag i den forsta bilden som dyker upp, aven om den precis som i forra lektionen ibland synes obegriplig. Varfor blev "metod" en gungbrada? Oklart, men fungerande.

Jag gjorde en omgang MM tidigare idag och satte 50 av 80, fem sekunder per bild. Det ar obegripligt vad det ska vara svart att satta sig ner med MM, jag ar valdigt kreativ vad galler att hitta ursakter for att slippa, trots att det bara tar drygt tio minuter an sa lange. Battring utlovas inte, men forsok dartill utlovas.
Post Reply