Seas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Sea

Lektion femtiotvå

Post by Sea »

Huga vad det var länge sedan jag kunde hålla på med detta sist! Inte bra alls!
Livet är hektiskt och jag är dödstrött på kvällarna. Inte en chans att öva minnet.
Men i kväll tog jag mig i kragen och körde lektion femtiotvå iallafall. Jag måste ju se till att bli klar någon gång! Så nära och ändå så långt bort...
Det går fort att bli ringrostig, märker jag. Det var segt att komma igång, även om teknikerna sitter. Memoreringen går egentligen bra, men långsamt. Jag klarade alla posterna på andra återkallningen, i stort sett, och det är väl godkänt.

Ska försöka hinna med några till minneslektioner denna vecka om det går, mitt i allt kvällsjobb, badrumsrenovering, skolkonserter och allt man jonglerar i livet just nu.

Jag önskar jag kunde stoltsera med att jag använder minnesknepen i vardagen, men det är tyvärr klent med det. Mest sporadiska tillfällen, även om jag identifierar lämpliga tillfällen allt som oftast.

Jag gav bort fem ex av Maxa dina betyg som tack till högstadieteatergruppen som spelade upp mitt teatermanus förra veckan, med motiveringen att om de läser boken under sommaren så får de mer tid över till teater till hösten och de kommer dessutom att kunna lära sig sina repliker ännu snabbare :-)
Sea

Lektion femtiotre

Post by Sea »

Pust pust... Ett steg till närmare målet. Hjärnan är seg som sirap och det underlättar inte med elak huvudvärk, men jag tog mig igenom denna lektion också. Jag valde för enkelhetens skull att använda texterna i lektionen och inte memorera egna. Det gick bra, men långsamt. Är inte vän med de tresiffriga figurkoderna. Den Jättemjuka BäVern gick väl an, men Billig aDaPter? Och vad tusan är en Murad aBSid? Var tvungen att googla på det. Tydligen en halvrund utbyggnad.
Nåja, det är övningen som räknas.
Sju lektioner kvar nu, och jättesvårt att hitta tiden för det. Men det SKA gå!
Har inte vågat öppna MM på flera veckor. Måste ta mig samman och köra en omgång med det igen. Men inte i kväll.
Sea

Lektion femtiofyra

Post by Sea »

Yes! En till lektion avklarad. Jag fick dela upp den här lektionen på två tillfällen pga tidsbrist och för att jag först fick lägga en del tid på att strukturera och koda alla kort och konton, och sedan gick själva memoreringen väldigt smidigt i kväll. Trots att jag knappt kan hålla ögonen öppna av trötthet.
Det känns rätt tydligt nu att teknikerna och minnet är OK, men koncentrationen är dålig pga trötthet. Måste komma igång med MM-träningen igen för att rätta till koncentrationsdippen. Men när jag ska få tid för det, tro...?
Sea

Lektion femtiofem

Post by Sea »

Pust! Den här lektionen med internationella bankkonton och kort var inte så lång, men tog sin tid ändå att koda, memorera och återkalla eftersom det var långa siffersekvenser. Fixade den nästan felfritt på andra återkallningen. Jag är inte helt vän med de tresiffriga figurkoderna, som sagt, men det är bara att bita ihop.
Jag har börjat prata en massa i huvudet igen och det stör memoreringen. Måste sluta med det. Upptäcker att jag även lagt mig till med ovanan att gnugga mig i ögonen när jag återkallar. Så fånigt. Varken bra för ögonen eller återkallandet.
Sea

Lektion femtiosex

Post by Sea »

Familjen är bortrest så jag har huset och tiden för mig själv. Har kommit in i ett bra stim av minnesövningar.
Dagens lektion gick riktigt bra. Längst tid tog det att samla in och koda alla uppgifter om koder och passnummer mm (tog en dryg halvtimme). Själva memoreringen av alla data tog 13 minuter (kanske i långsammaste laget), och återkallningen tog tre vändor innan allting satt som det skulle. Svårast har jag med de tresiffriga figurkoderna som består av två ord. De känns så himla krystade. Men det gick till slut iallafall, och det är ju inte helt fel att nu kunna alla koder och telefonnummer mm för jobbet, hela familjens passnummer och giltighetstider, körkortets giltighetstid, plus bilarnas registreringsnummer och så lade jag till besiktningstiderna också eftersom jag alltid går och oroar mig för att vi har missat dem. Har inga tidningsprenumerationer så jag skippade den punkten.

Jag satt i möte idag och njöt av att kunna komma ihåg alla mötesdeltagarnas namn mha GMS-tekniken.
Sea

Lektion femtiosju

Post by Sea »

Vad bättre kan man ha för sig en regnig midsommaraftonskväll när barnen har lagt sig, än att träna minnet en stund? ;)
Denna lektion gick väldigt smidigt. Efter att ha känt mig rätt ringrostig ett tag pga två veckors uppehåll tidigare, är jag nu uppe i hyfsad hastighet och fokus igen. Dagens lektion var ganska kort (koder, telefonnummer och epostadresser) och satt fint på tredje försöket. Fortfarande kommer jag av mig främst på de tresiffriga figurkoderna som består av två ord, men jag försöker att bara se det jag ser, och strunta i att det blir krystat. Då går det bättre.
Bara tre lektioner kvar nu...

Trevlig midsommar i regnet!
Sea

Lektion femtioåtta

Post by Sea »

Trött i kväll efter en fullspäckad dag, men dagens lektion var så pass kort att jag ville göra den ändå. Rätt långa siffer- och bokstavskoder, och det tog några återkallningar (4? 5?) innan det satt perfekt. Delvis för att jag nog valde lite väl odetaljerade associationsbaser, men det löste sig ändå tillräckligt snabbt. Det går kanske inte riktigt så snabbt som det borde, men jag är hyfsat nöjd med hastigheten ändå. I synnerhet som jag fick konversera maken med andra hjärnhalvan medan jag memorerade och återkallade. Jag är förvånad att det gick så relativt bra att dela uppmärksamheten så.
Nu är det bara två lektioner kvar av kursen. Snart klart!!!
Sea

Lektion femtionio

Post by Sea »

Det gick smidigt idag också. Bara 13 associationsbaser och inte så långa sifferserier på varje (totalt 51 associationselement, vilket känns rätt lite såhär i slutet av utbildningen). Första återkallningen tappade jag bara tre-fyra associationselement totalt, vilket kändes bra. Andra återkallningen gick som rinnande vatten. Bara rasslade igenom. Skön känsla.
Nu har jag bara sista lektionen kvar. Men eftersom jag inte haft tid att jobba med Memorization Master på flera veckor och jag borde vara uppe i 300 i MM nu, så tänker jag vänta med att göra sista lektionen tills jag kört ett par MM-pass till.
Jag har 300 cicerobilder för MM, men de sista 100 är inte så väl inövade ännu. Jag har kört 200 ett par gånger, men det går mycket sämre att memorera på cicerobilder som inte redan sitter i ryggmärgen. Så jag tänker "torrköra" de sista 200 cicerobilderna några gånger innan jag kör med MM.
På snart återhörande! :)
Sea

Lektion femtionioochenhalv

Post by Sea »

Jag suger lite på karamellen med sista lektionen, så igår och idag har jag borstat av MM-träningen efter pinsamt långt uppehåll. Det blir fort motigt att sätta sig med MM. Jag blir obekväm av tidspressen och då drar jag mig för att sätta mig med det. Men igår bläddrade jag igenom figurkodskorten för att försäkra mig om att de satt som de skulle (det gjorde de) och så småprovade jag MM-online via hemsidan, med bara 10 tal åt gången, men jag trivdes inte med den versionen, så jag körde bara ett par gånger. Sen vandrade jag igenom mina 300 cicerobilder för MM-träning ett par gånger utan figurkoder, bara för att försäkra mig om att jag hittar rätt, i synnerhet bland de 100 sista bilderna som jag aldrig använt i MM ännu. Jag gick vilse några gånger, så det var nog bra att öva.

Idag tog jag mod till mig och satte mig med MM på PCn. Jag körde tre gånger med 100 tal i varje, för att testa alla 300 cicerobilderna. Resultat:
1) 100 tal, 2 sekunder => 48 rätt av 100 (cicerobild 1-100)
Jag har aldrig provat med 2 sekunders intervall tidigare och det kändes för fort, men jag ville ändå testa detta på den första 100 cicerobilderna som jag kan bäst. Jag hamnade ur fas rätt ordentligt och bommade på så sätt säkert 10-15 tal :-(
2) 100 tal, 3 sekunder => 64 rätt av 100 (cicerobild 101-200) Hamnade ur fas på ett par ställen, men inte så många tal innan jag rättade till.
3) 100 tal, 3 sekunder => 52 rätt av 100 (cicerobild 201-300) Det var svårt med dessa bilder som inte kommer lika säkert som de andra, så några hjärnceller behöver ägna sig åt att hålla rätt på var jag är och det gjorde att jag tappade väldigt många figurkoder. Men jag är riktigt nöjd med resultatet ändå. Hade väntat mig att det skulle gå betydligt sämre på dessa "oanvända" cicerobilder.

Allt som allt är jag nöjd med dagens hjärngympa. Problemet är inte att det är många tal, utan att jag är osäker på de 100 sista cicerobilderna. Annars känns inte 300 tal så mycket svårare än 200, på annat sätt än att jag behöver avsätta mer tid. 300 tal med 3 sekunders intervall tar 15 minuter att memorera och lika lång tid att återkalla. Det gäller att man har den tiden oavbruten. I kväll gick det bra, för jag har huset för mig själv i kväll.
Nästa gång hoppas jag kunna köra alla 300 med 3 sekunders intervall på en gång. Det blir spännande...!
Sen är jag nog redo för lektion 60! :)
Sea

Lektion sextio! Klar!!!

Post by Sea »

Tjohoooo!!! Jag är klaaar! Med hela kursen! Utexaminerad! *fanfar* *fyrverkerier*

Japp, det var det. Den här lektionen gick fort att göra. Jag valde en bok med 27 kapitel och det gick väldigt fort att memorera när jag väl kodat. Det satt på första återkallningen. Jag hann inte göra några detaljnivåer i kväll, bara kapitlen, men det kanske jag fortsätter med en annan dag.

Tidigare i kväll satt jag med MM. Först testade jag att bara öva figurkoderna med väldigt kort intervall och utan att återkalla. Jag läste på forumet om någon som rekommenderade det för att få till reflexmässigheten bra och sluta prata i huvudet. Det funkar bra som metod, märkte jag. Jag ställde in MM på 100 tal utan upprepning, och 1 sekunds intervall. Sen körde jag på medan jag sa "blablabla" för att släcka den inre rösten. När jag gått igenom alla 100 talen klickade jag på Exit eftersom jag inte memorerat för att återkalla. Detta körde jag 3-4 gånger på raken, och det var väldigt nyttigt. När jag sedan ställde om MM till 300 tal med 3 sekunders intervall, och memorerade på mina 300 cicerobilder, så kändes 3 sekunder väldigt lugnt.
Resultat: 124/300. När jag kom till de sista 100 cicerobilderna (de jag inte övat med så mycket), missade jag ett rum (=10 cicerobilder) och kom då helt ur fas i säkert 40-50 tal. Jag upptäckte det när jag hade 10 tal kvar att återkalla och rättade till det då. Lite synd, men det är ju en del av återkallandet.

Jaha, nu är det väl bara att hitta användning för minnesteknikerna i tillvaron... I morrn ska jag på ett seminarium och då kan jag ju få användning både av namnmemoreringstekniken och att memorera föreläsningar.

Känns det som om jag har ett mästarminne nu då? Nja... Jag glömmer saker hela tiden, men nog kommer minnesteknikerna till pass nästan varje dag i små begränsade portioner (portkoder, betalkort, sifferavläsningar, namn, bokinnehåll mm). Gäller bara att komma ihåg att använda dem ;-)
Post Reply